BE-kort, tillvägagångssätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet att det finns en tråd någonstans men då jag sitter på sjukt segt internet ute i sommarstugan så finns där ingen tid för att leta rätt på den tråden.

Jag måste ha BE-kort fort som fan, ska till Polen om några veckor och ingen biljävel med skapligt stort skåp får ju dra mer än 700 kilo.
Jag var in på körkortsportalen och skulle ansöka om körkortstillstånd men pga tekniskt fel så går det givetvis inte så jag får ringa dem imorgon istället.

Men där står det att jag ska tillhandahålla dragfordon sen berättar de bara hur släpet ska se ut, väga etc men håller vägverket med släpet?
Ni som har tagit BE, vad ska man tänka på?
Jag kör ju med vanligt släp hela dagarna och är kung på att backa med släp och sånt så jag antar att jag inte behöver oroa mig för körningen?
Vad gör man på uppkörningen?
Teorin, behöver man läsa på eller har jag rätt när jag tror att jag kan stövla in och skriva provet utan träning och sätta det? Jag hade 63 av 65 när jag tog mc-kort om jag inte minns fel och då gjorde jag två-tre testprov på datorn innan bara och jag har tagit alla körkort privat och tänkte göra det även denna gång.

Vad ska man tänka på?
Jag får alltid känslan av att misslyckas när jag ska göra något sånt här, bara för att inte bli nedslagen om det skulle inträffa men nu är det över 10 år sedan jag tog ett körkort så man tycker ju inte att man ska behöva bli nervös när man har blivit gammal och klok :)

Och satan vad dyrt det är för en sketen liten bokstav, drygt 3000:- fick jag det till med alla avgifter :4skrika Jag betalade drygt 1200:- för mitt bilkörkort och något mer för mc :dummer

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Var grymt länge sedan jag tog BE kort och det var då genom en folkraceklubb. Vill minnas att det var något enstaka teorimöte och sen så lånade en i klubben ut ett släp så vi kunda öva lite på en förmiddag och sedan efter lunch så körde vi upp för någon kontrollant (en bekant till klubben...) + skrev provet. Men det var som sagt länge sedan och minnet lite svagt.

Körningen var en kort tur + lite konkörning. Kan ha varit en säkerhetsgenomgång också, Typ "kolla blinkers, bromsljus" osv.

Håll koll på viktreglerna och sedan lite vanligt sunt förnuft så fixar du det.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ställ upp konbanan och kör den ett par gånger så du har kläm på det. Jag var också kung på att backa släp, men då är det ju med verkligheten som bana och inte några små löjliga koner med osynliga väggar mellan man inte får köra på.

Du måste ha med dig släp också och bl.a. se till att kombinationen bil+släp kräver BE samt att släpet måste väl vara lastat till minst 50% av max lastvikt eller nåt, och då lär ju bilen behöva klara av den bruttovikten med.

Köp/låna BE-boken för det är säkert lite teori i den som kommer på provet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du måste ha med dig släp också och bl.a. se till att kombinationen bil+släp kräver BE samt att släpet måste väl vara lastat till minst 50% av max lastvikt eller nåt, och då lär ju bilen behöva klara av den bruttovikten med.

Köp/låna BE-boken för det är säkert lite teori i den som kommer på provet.
Japp, fordonskombinationen ska kräva BE och släpet ska vara lastat till minst 50% av sin maxlast (dock ska släpets bruttovikt vara minst 800kg). Dessutom släpet ha "formen av en lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet". Plus några andra regler, lite mer utförligt kan man läsa om det i TSFS 2011:13. Tänk också på att lasten ska vara korrekt surrad och att det ska finnas förstängning som är nog kraftig om det behövs etc.

Teoriprovet är mycket likt det för vanliga B-teorin med undantag för att det tillkommer några frågor som är inriktade speciellt mot reglerna för BE. Provet är dessutom bara på 55 frågor (+5).

Se till att ha koll på funktionsbeskrivning och säkerhetskontroll innan uppkörningen.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag har BE boken med frågor.
Kan skicka den till dig för en hundring.

Plöj igenom den några gånger. Svara på alla frågor i det tillhörande häftet 2 gånger.
Köp körkortonline.se en månad för 200kr eller vad det var. Kör tills du ligger på en bra % sats.

Inte för att vara negativ det finns inte en chans att du tar kort på några veckor. Tillstånd och teori samt körning går nog snarare på 1-2mån om du tar första bästa lediga tider du hittar i Sverige.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Var grymt länge sedan jag tog BE kort och det var då genom en folkraceklubb. Vill minnas att det var något enstaka teorimöte och sen så lånade en i klubben ut ett släp så vi kunda öva lite på en förmiddag och sedan efter lunch så körde vi upp för någon kontrollant (en bekant till klubben...) + skrev provet. Men det var som sagt länge sedan och minnet lite svagt.

Körningen var en kort tur + lite konkörning. Kan ha varit en säkerhetsgenomgång också, Typ "kolla blinkers, bromsljus" osv.

Håll koll på viktreglerna och sedan lite vanligt sunt förnuft så fixar du det.

Jösses du, det var nog 10-20år sedan det gick till så.

Det är en helt annan sak idag.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jösses du, det var nog 10-20år sedan det gick till så.

Det är en helt annan sak idag.

Drygt 20... kan tänka mig att det förändrats lite sen dess...

Sen ska ju reglerna ändras om något år(?) till högre tillåten totalvikt men har inte riktigt koll på hur det blir med B resp BE.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Drygt 20... kan tänka mig att det förändrats lite sen dess...

Sen ska ju reglerna ändras om något år(?) till högre tillåten totalvikt men har inte riktigt koll på hur det blir med B resp BE.

Det blir ju en förbättring med nya reglerna men det behövs en liten skrivning ändå.
Sen när man börjar räkna på det så slutar det i att man behöver riktigt BE i alla fall.

Förändringar för behörighet BE
Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.
Nya körkortsregler för bil (B-behörigheter) /Körkortsportalen

Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
kör inte dit uppkörningsekipaget själv!! fixa be chaufför eller hyr via trafikskola...

trafikinspektören blir sur om du börjar dagen med en olovlig körning:7peta

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...