Bromsskivor, raka och inte för slitna, utan sprickor
Bromsbelägg, bör finnas lite kvar av dem
Kåpor, kolla noga runt skruvar efter sprickor, kika efter lagnbingar från insidan
Tank, sprickor i färgen, klarlacken
Sadel, inte nersutten, slut, utan stoppning
Fälgar, raka, fina, inga sprickor, dåliga lagningar, böjda ekrar
Däck, ska ha mönster kvar, inga torrsprickor
Reglage, ska fungera, inte glappa
Belysning, ska fungera, fram/bakljus trasigt? Byt glödlampa för att utesluta jobbiga elfel.
Motor, får inte blåpuffa när du startar den kall, inte blåryka vid acceleration, inte lukta bränd olja om avgaserna, bör vara fri från olje/bensinläckage. Motorer låter en del när de går, ska inte vara konstiga rassel/knack/vin.
Lager, får inte ha lägen eller klonkljud
Drivpaket, ska ej gå att lyfta kedjan från drevet mer än några millimeter, dreven får ej vara taggiga och spetsiga i tänderna
Fjädring, inget läckage från stötdämpare/gaffel, ska vara följsam, ska fjädra tillbaka utan hjälp.
Bromsar, ska inte sjunka i handtaget vid fast tryck.
Till sist, en rejäl provtur säger mer än tusen ord, du känner på cykeln hur den mår. Studera ägaren, garageplats, kunnigheten och annat för att bilda dig en uppfattning om hur han har skött din blivande hoj.