Begagnatguide

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hittade ingen direkt tråd om detta.

Vad ska man kolla vid begagnatköp? Skriv ALLT ni kommer på. Vore mycket tacksamt då jag snart ska kolla på en hoj.

Tänkte att göra det till en allmän tråd då säkert flera undrar om detta så att ni tar upp vad ni vet krånglar på olika märken osv. :)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Bromsskivor, raka och inte för slitna, utan sprickor

Bromsbelägg, bör finnas lite kvar av dem

Kåpor, kolla noga runt skruvar efter sprickor, kika efter lagnbingar från insidan

Tank, sprickor i färgen, klarlacken

Sadel, inte nersutten, slut, utan stoppning

Fälgar, raka, fina, inga sprickor, dåliga lagningar, böjda ekrar

Däck, ska ha mönster kvar, inga torrsprickor

Reglage, ska fungera, inte glappa

Belysning, ska fungera, fram/bakljus trasigt? Byt glödlampa för att utesluta jobbiga elfel.

Motor, får inte blåpuffa när du startar den kall, inte blåryka vid acceleration, inte lukta bränd olja om avgaserna, bör vara fri från olje/bensinläckage. Motorer låter en del när de går, ska inte vara konstiga rassel/knack/vin.

Lager, får inte ha lägen eller klonkljud

Drivpaket, ska ej gå att lyfta kedjan från drevet mer än några millimeter, dreven får ej vara taggiga och spetsiga i tänderna

Fjädring, inget läckage från stötdämpare/gaffel, ska vara följsam, ska fjädra tillbaka utan hjälp.

Bromsar, ska inte sjunka i handtaget vid fast tryck.

Till sist, en rejäl provtur säger mer än tusen ord, du känner på cykeln hur den mår. Studera ägaren, garageplats, kunnigheten och annat för att bilda dig en uppfattning om hur han har skött din blivande hoj.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Släng upp en fråga här innan du åker och tittar på hojen. Vissa hojar och modeller har kardinalfel som kan vara svåra att upptäcka om man inte vet vad man ska leta efter så fråga folk som har erfarenhet av just den modellen om deras erfarenheter.

När du kollar bromskivorna, dra med fingret utmed bromsskivan och känn efter om den finns en "kant" längst ut där bromsbelägget inte tar. Om det är en markant kant där så är det tecken på att hojen har gått långt och hårt, gämför sedan med miltalet på mätaren. Om skivan är sliten på en hoj som har gått 100 mil så är det troligen nåt skumt där.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är en GSXR 750 -88 jag ska kolla på. Ni oljekyldsfreak, hur ställer man ner tomgången på en sån jävel? :)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hagster skrev:
Det är en GSXR 750 -88 jag ska kolla på. Ni oljekyldsfreak, hur ställer man ner tomgången på en sån jävel? :)

Du ska ha hög tomgång på en sån jävel för att få tillräcklig smörjning till toppen.
Prova annars ratten på förgasarbryggans högra sida.

Ett tillägg till checklistan när det gäller oljekylda Gixxers:

*V&H SS bör vara monterat, om inte - överväg annat objekt.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Hagster skrev:

Vad jag har hört så måste tomgången vara ganska hög på en sån för att toppen ska få ordentlig smörjning.. :)

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Hagster skrev:

Tomgången skall vara 1100 (+- 100) r/min på 88:an.

Ställes bäst som John Holmes föreslog :tummenupp .

:hej

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag föreslog att man ska ställa ner tomgången för att identifiera rassel och allmänt oljud, annars ska du hålla tomgången över 2000 rpm, för att få ordentlig smörjning till kammarna.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag föreslog att man ska ställa ner tomgången för att identifiera rassel och allmänt oljud, annars ska du hålla tomgången över 2000 rpm, för att få ordentlig smörjning till kammarna.

Jepp, det jag tänkte på.

Hur fan gör man då? Vrider på vilken ratt? Måste man av med kåpor och skit?

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
På min 90:a sitter ställskruven på vänster sida precis intill choken :tummenupp . Så du behöver ej (om det är samma på 88:an) avlägsna några kåpor.

Själva ställskruven (om samma som på 90:an) ser ut som en liten mässingsfärgad mutter med taggiga kanter, fäst till en stålspiral, eventuelt med ett hölje av plast runt om.

Värdet på tomgångsvarvtalet var taget från 88:ans original-servicemanual. Så jag vet ju inte huruvida det är bra för motorn men det verkar ju konstigt om de uppger värden som är direkt skadliga för motorn.

Själv ligger min på 1600 r/min (1200 r/min skall det vara enligt manual).

Lycka till Hagster /GIXXERRR :hej

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Sergeant skrev:
På min 90:a sitter ställskruven på vänster sida precis intill choken :tummenupp . Så du behöver ej (om det är samma på 88:an) avlägsna några kåpor.

Själva ställskruven (om samma som på 90:an) ser ut som en liten mässingsfärgad mutter med taggiga kanter, fäst till en stålspiral, eventuelt med ett hölje av plast runt om.

Värdet på tomgångsvarvtalet var taget från 88:ans original-servicemanual. Så jag vet ju inte huruvida det är bra för motorn men det verkar ju konstigt om de uppger värden som är direkt skadliga för motorn.

Själv ligger min på 1600 r/min (1200 r/min skall det vara enligt manual).

Lycka till Hagster /GIXXERRR :hej

Åfan, sitter den på vänster sida på 88:an,,, Jaja, på min 86:a är den på högersidan fast då har jag Mikuni RS också... Har sett lika hojar som haft justeringen undertill även. Rattfan går inte att missa iaf, vart den än sitter.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
John Holmes skrev:
Åfan, sitter den på vänster sida på 88:an,,, Jaja, på min 86:a är den på högersidan fast då har jag Mikuni RS också... Har sett lika hojar som haft justeringen undertill även. Rattfan går inte att missa iaf, vart den än sitter.

Är inte helt säker, men på min 90:a sitter den på vänster sida och eftersom förgasarna i mångt och mycket är snarlika så vore det ju inte helt otroligt om det samma gäller för 88:an.
Men helt säker är jag ju inte :rodnar .

Men precis som du säger så får man nog anstränga sig om man skall missa den :crash .

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Sergeant skrev:
Är inte helt säker, men på min 90:a sitter den på vänster sida och eftersom förgasarna i mångt och mycket är snarlika så vore det ju inte helt otroligt om det samma gäller för 88:an.
Men helt säker är jag ju inte :rodnar .

Men precis som du säger så får man nog anstränga sig om man skall missa den :crash .

Jaja, skitsamma. Det är en skottsäker hoj iaf.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
OLJEKYLD GSXR skrev:
Motor, får inte blåpuffa när du startar den kall, inte blåryka vid acceleration, inte lukta bränd olja om avgaserna

Det här förstod inte jag...? Klart den får! Min gör det hela tiden.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
John Holmes skrev:

Har du RS-gasare? Konstigt, det ska väl vara VM29 som sitter på din? På mina RS sitter tomgångsskruven mellan gasarna, pekandes uppåt :p
Mattias, din hoj verkar slut! Byt ventiltätningar :D :D :D
Sergeant: Suzuki hade taskig toppsmörjning redan på gamla gsx, en sjukdom som de byggde in även på gsxr, för konsumenten är det bekvämt med låg tomgång men smörjningen blir inte optimal. Tanken är ändå inte att man ska stå på tomgång. Kylflänsarna är dessutom konstruerade för att transportera bort värme i högre farter, de är för täta för att funka riktigt bra i krypfart och stillastående. Pure racing du vet :crash

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
OLJEKYLD GSXR skrev:
Har du RS-gasare? Konstigt, det ska väl vara VM29 som sitter på din? På mina RS sitter tomgångsskruven mellan gasarna, pekandes uppåt :p
Mattias, din hoj verkar slut! Byt ventiltätningar :D :D :D
Sergeant: Suzuki hade taskig toppsmörjning redan på gamla gsx, en sjukdom som de byggde in även på gsxr, för konsumenten är det bekvämt med låg tomgång men smörjningen blir inte optimal. Tanken är ändå inte att man ska stå på tomgång. Kylflänsarna är dessutom konstruerade för att transportera bort värme i högre farter, de är för täta för att funka riktigt bra i krypfart och stillastående. Pure racing du vet :crash

I ett skede av lätt opiumrus misstog jag mig och skrev fel beteckning på dessa förgasare. Jag har inte RS utan vanliga originalmonterade mekaniska flatslide.

Här är iaf 88:ans gasare.

Bifogat

• analsex.gif
    analsex.gif
    27.6 KB · Visningar: 270

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Kolla med förra ägaren så att den är betald, annars får du skulden med på köpet. Det sa iaf damen på banken när jag lånade till min skönhet.

Sen kan man ju kolla annat man är misstänksam mot med tidigare ägare också :)

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Det du behöver titta på är färgen. Är den grön och gör
ont i ögat när du ser den så köp den. ;)

Min sushi 500 till salu, testade en husa motard -03
igår, såååå jävla häftigt...

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...