Begbilsfråga... Har jag blivit lurad?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jaha, så har man köpt en begagnad bil. En Renault Scenic -00, som tjejen ska ha till och från jobbet samtidigt som hon får plats med jycken. Hursomhelst, vi köpte bilen på en bilfirma i Spånga (Alcar), men efter att ha kört cirka 10 minuter så började varningslampan lysa för den automatiska växellådan, i instruktionsboken står att man genast ska kontakta en verkstad om detta inträffar. Med bilen medföljde ingen garanti bortsett från en obligatorisk för de komponenter som har med besiktningen att göra så att fordonet verkligen är trafiksäkert. Detta faller knappast under detta. Däremot hade de en "Varudeklaration" där det stod att allt på bilen var utan anmärkning, jag vet dock inte om jag instämmer i detta om en varningslampa börjar lysa efter 10 minuters färd. Så till min fråga; kan jag göra något bortsett från att ringa på måndag och vädja till deras medmänskliga sidor? Eller är det bara att lämna in bilen på service och glatt betala vad det nu kostar att fixa en växellåda på denna bil? Jag förstår att en bil för 50,000:- inte kan förväntas vara felfri, men att ev behöva byta växellåda det första man gör känns inte rätt, inte om man köper den av en handlare.

Verkligen tacksam för svar

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
En veckas ågerrätt existerar väl fortfarande?

Gabor

Guest
Fick du bilen till ett billigt pris med avtal om att du inte har rätt till garanti å ev återköp om du inte är nöjd ??

Du är inte lurad, du har inte kollat varan ordentligt, du har förmodligen fått den billigt för att de ska slippa ha ev problem med bilen, så lite skyll dig själv i detta fall....1-3 mån beg bilgaranti beroende på vad du kom överens med säljaren.

Köpte du bilen med eget åtagande, att bilförsäljaren inte har med bilen att göra när du väl tagit den , så är det bara att se sur ut.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Köpa bil = lurad
Köpa renault = dubbellurad, nästa gång var mannen och säg nej till franska bilar och jo jag vet att de är billigare men det finns en anlendning till det vettu...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Fick du bilen till ett billigt pris med avtal om att du inte har rätt till garanti å ev återköp om du inte är nöjd ??

Det står inte något alls om ångerrätt, vare sig att vi har detta eller att vi inte alls har det. Betyder detta något?

Köpa bil = lurad
Köpa renault = dubbellurad, nästa gång var mannen och säg nej till franska bilar och jo jag vet att de är billigare men det finns en anlendning till det vettu...

Jag är medveten om att du har rätt. Tyvärr är det förbaskat svårt att hitta en mindre bil, som du får plats med en schäfer i bak, och som har automat. Hade jag däremot velat ha en mer exklusiv bil som drar en massa soppa så var utbudet betydligt större.

Detta talar ju för vår version. Dessutom, hur ska jag kunna undersöka bilen till den grad att jag upptäcker att det är fel på växellådan efter en kort tids körning? Jag förstår att jag inte kan reklamera om bilen hade haft en buckla som jag missade, eller att värmen i ena stolen inte fungerade, detta är ju knappast svårt för mig att själv kontrollera. Men att jag ska inse att det är ett allvarligt fel på växellådan, det ser jag inte att jag ska kunna på något sätt kunna se eller förstå. Dessutom stod det i deras varudeklaration att drivlinan var i normalskick, inte "Osäker" eller något annat. Är inte detta falsk marknadsföring?

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det står inte något alls om ångerrätt, vare sig att vi har detta eller att vi inte alls har det. Betyder detta något?

Jag är medveten om att du har rätt. Tyvärr är det förbaskat svårt att hitta en mindre bil, som du får plats med en schäfer i bak, och som har automat. Hade jag däremot velat ha en mer exklusiv bil som drar en massa soppa så var utbudet betydligt större.
Jag köpte en micra o hade schäfer i, men det var ingen som berättade att dom rackarna fortsatte att växa efter 12v då man får dom?! :arg

Konsumentköplagen:
"Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav."

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har du inte rätt att reklamera om varan är trasig? :va

I alla fall om man köper från firma... Kolla på Konsumentverkets hemsida, där står lagen i klartext.

EDIT: Puck2:a. Sen ovanstående inlägg. :)

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
För helvete!

Iden med att köpa från en bilfirma är att man ska få en viss garanti, det är det dom extra pengarna du betalar för hos en bilfirma. Dessa regler skärptes för ett par år sen har jag för mig.

Firman skall först få en chans att åtgärda felet! Klarar dom inte det kan du häva köpet.

Detta ska väll fan vara praxis även hos en torghandlare då 10 mil måste räknas som runthörnet.

10 mil nä då är det kasst om dom inte hjälper dig.

Har du tur så är felet bara en skitsak.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
En bmw 525:a typ -95 får du för det priset och billigare ändå så varför köpa franskt? En rytande sexa är väl inte helt fel när du ska rasta jycken :D

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
I värsta fall kan du hänvisa till marknadsföringslagen §6.1 om varans kvalité. Eller § 17, Om otjänlig produkt.
Dom har ju markandsfört och sålt en produkt som du med hänsyn till priset inte annat kunna tro än att den skulle vara i körbart skick.
Skulle inte tro att det blir några problem, prata med företaget innan du börjar oroa dig. :D

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag köpte en micra o hade schäfer i, men det var ingen som berättade att dom rackarna fortsatte att växa efter 12v då man får dom?! :arg
QUOTE]

:D

Gäller verkligen konsumentköplagen om man köper en begagnad bil.

Här finns lagen att läsa, kontakta dem för fullständiga uppgifter men jag är rätt säker på att det gäller även vid begagnatköp.

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Här finns lagen att läsa, kontakta dem för fullständiga uppgifter men jag är rätt säker på att det gäller även vid begagnatköp.

Det gör den;

Lagen gäller vid
- köp av lösa saker
Lagen gäller när du som konsument köper lösa saker för enskilt ändamål av en näringsidkare. Som lösa saker räknas varor, till exempel bilar, TV-apparater och hushållsmaskiner men också gaser och vätskor. Det spelar ingen roll om varan är ny eller begagnad.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Köper man en beggad Renalt så ber man nästan om trubbel. En kompis köpte en 01as Kangoo nere i Södertälje. På väg hem vid Gävlebro hade han ner rutan för å slänga ut snusen. Då dör knappen till elhissen med rutan nere. Det var ca 5 gr varmt. Tur i oturen så var det bara 5 mil hem, men dom blev kalla. Han har även fått flera andra fel på den nu.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Inledningsvis vill jag tacka för alla era svar. Det har fått min sura känsla i magen av att blivit rejält lurad att övergå till en viss gnutta hopp (med detta inte sagt att jag inte blivit lurad dock).

På måndag kommer min sambo ringa till företaget och försöka tala med dem, tror faktiskt det blir bättre än att jag själv med mitt pissiga humör försöker med någon taktik där jag försöker vara en ångvält. Återigen, tack för er tid!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag som trodde att de körde med 6 månaders garanti på såna prylar när man köpte från firma. Surt som fan men du kommer nog få rätt om du drar det vidare, om de inte fixar det direkt vill säga.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Inledningsvis vill jag tacka för alla era svar. Det har fått min sura känsla i magen av att blivit rejält lurad att övergå till en viss gnutta hopp (med detta inte sagt att jag inte blivit lurad dock).

På måndag kommer min sambo ringa till företaget och försöka tala med dem, tror faktiskt det blir bättre än att jag själv med mitt pissiga humör försöker med någon taktik där jag försöker vara en ångvält. Återigen, tack för er tid!

Nyckeln här är varudeklarationen som ska visas tydligt tillsammans med bilen och medfölja vid köpet. Här har säljaren ett val: om han vet om en brist/fel kan han ange det i varudeklarationen. Ok? Exempel: Säljaren har skrivit "Växellåda osäker funktion" Då har du små eller inga möjligheter att reklamera det felet eftersom det står klart och tydligt och du kan läsa om det i protokollet. Om han däremot skrivit/bockat i rutan "normalt" för växellådan så har du all rätt att hävda att det är en brist som skall åtgärdas.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
du har alltid 6 månaders garanti (ny lag som funnits ett tag), sen är det alltid säljaren som skall bevisa att felet inte fanns vid försäljningstillfället inom dessa 6 månader vilket han inte kan så ta skitbilen å åk tebax med den å kräv att få häva köpet, kräver han lite mellanskillnad för milen du har kört så betala med ett leende (för det kommer att vara ditt livs bästa affär tro mig), sen tar du överskottet och köper en bil som inte är av franskt ursprung ok:tummenupp gärna en japs dom e bra, lite plastiga och tråkig motorkaraktär men dom gillar inte att bli mekade med, bara att tuta å köra, lycka till:tummenupp

utdrag från konsumentverkets hemsida:

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

annars kan du läsa på här:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngArticleID=1676&lngCategoryID=836

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...