Jaha, så har man köpt en begagnad bil. En Renault Scenic -00, som tjejen ska ha till och från jobbet samtidigt som hon får plats med jycken. Hursomhelst, vi köpte bilen på en bilfirma i Spånga (Alcar), men efter att ha kört cirka 10 minuter så började varningslampan lysa för den automatiska växellådan, i instruktionsboken står att man genast ska kontakta en verkstad om detta inträffar. Med bilen medföljde ingen garanti bortsett från en obligatorisk för de komponenter som har med besiktningen att göra så att fordonet verkligen är trafiksäkert. Detta faller knappast under detta. Däremot hade de en "Varudeklaration" där det stod att allt på bilen var utan anmärkning, jag vet dock inte om jag instämmer i detta om en varningslampa börjar lysa efter 10 minuters färd. Så till min fråga; kan jag göra något bortsett från att ringa på måndag och vädja till deras medmänskliga sidor? Eller är det bara att lämna in bilen på service och glatt betala vad det nu kostar att fixa en växellåda på denna bil? Jag förstår att en bil för 50,000:- inte kan förväntas vara felfri, men att ev behöva byta växellåda det första man gör känns inte rätt, inte om man köper den av en handlare.
Verkligen tacksam för svar
Verkligen tacksam för svar