Behöver er hjälp fort ang. regler hos försäkringsbolag!!!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hej

Kommer ni ihåg att jag lånade polarns hoj för 2 år sen och kraschade den????
Jag pröjsade 16.000kr i självrisk vilket var självklart.

Nu däremot så har det hänt lite grejer.

Mc:n blev ju inlöst hösten 2002. Polarn köpte ny våren 2003. Försäkrade denna fram till hösten 2003. Han fick då samma premie av försäkringsbolaget.

Nu har Fbolaget hört av sig och vill ha 5000kr till i efterskott på förra årets premie med hänvisning att dom inte hade kalkylerat att försäkringen gått upp efter att man utnyttjat sin försäkring(inlösen2002). Får dom lov att göra så här???
Kan dom lämna en premie och sen i efterhand kräva en på mer pengar????
Jag menar om dom hade räknat rätt från början så hade man förmodligen sett sig om hos nåt annat bolag efter en billigare premie. Nu blev man på sätt och vis lurad att ta denna premie och kontaktade ej nåt annat fbolag.:(

Hjälp mig i denna fråga snälla då det är ganska bråttom.

Mvh Rejvis

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ravetrancer skrev:
Hej

Kommer ni ihåg att jag lånade polarns hoj ...

Asså, det beror ju lite på hur försäkringsvillkoren ser ut, men generellt nej. Ett avtal är ett avtal är ett avtal, även med ett förskingringsbolag. Be dem peka på vilken del av försäkringsvillkoren de anser ge dem rätt att kräva mer pengar.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blom skrev:
kan väl aldrig stämma.. man köper ju delvis hoj efter den premie man får
jag krascha ju hans cbr954 2002, och han fick lägga till för en cbr954 2003, sen fick han samma premie av bolaget, nu vill dom ha 5000 i efterskott för säsongen 2003 med anledning att dom inte i sina datorer hade fått det registrerat att han uttnytjat sin försäkring 2002

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Asså, det beror ju lite på hur försäkringsvillkoren ser ut, men generellt nej. Ett avtal är ett avtal är ett avtal, även med ett förskingringsbolag. Be dem peka på vilken del av försäkringsvillkoren de anser ge dem rätt att kräva mer pengar.
som sagt dom syftar på att dom ej hade höjt premien eftersom han hade utnyttjat sin försäkring vid skadan. Dom hade glömt det och sa att det ibland tar lång tid innan det registreras.....:)
Det har gått 1,5 år nu juh.....och det dimper ner nu.:)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ravetrancer skrev:
jag krascha ju hans cbr954 2002, och han fick lägga till för en cbr954 2003, sen fick han samma premie av bolaget, nu vill dom ha 5000 i efterskott för säsongen 2003 med anledning att dom inte i sina datorer hade fått det registrerat att han uttnytjat sin försäkring 2002

Ajfan.... Då kan det bli lite värre. Missade det. Då kan det väl röra sig om oriktiga förutsättningar, och då kanske bolaget ha ett case...

Kolla på vilken grund de vill ha mer stålar.

Edit: Läste din nya post. Hävda att din polare inte kan hjälpa att de har slappa rutiner. Så länge de inte frågade honom vid tecknandet om han utnyttjat försäkringen nyligen så kanske det funkar att spela köttnacke...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
JAG hade iaf TOTALVÄGRAT......

aldrig i livet att dom skulle få en spänn till..

det e som om jag säljer min bil 10,000:-

sedan 1,5 år senare kommer o säger att det bara är bilen... nu vill jag ha betalt för cd-spelaren, högtalarna och bensinen i tanken

pffffffffffffffffffffffffffffffffffff

:kocko

[edit] be han skriva av mitt inlägg ang. bilen, o ta upp det argumentet vid kontakt med fb [/edit]

hahahah

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Hej! Ravetrancer
Jag råder dig o ta kontakt med konsumetverket eller vad dom heter,de brukar dessutom vara gratis med rådgivning o kan säkert hjälpa till i tvister oxå o situationer som man är osäker på själv.
Så mitt råd är kolla upp vart i Göteborg(du bor väl där?) de har nåt kontor eller tel nr o förklara hela historian så kan de säkert hjälpa dig o reda ut nåt.
Ta även reda på alla vilkor o finstillta texter som försäkringsbolaget har.
Håller med de flesta på tråden att de luktar lite skumt
att när de har gjort ett fel o sen komma o kräva det 1,5 år senare,låter inte realistiskt.
Lycka till!
Mvh Peter R1 racer

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det låter ju inte riktigt, de borde inte kunna få göra så, kolla upp med konsumentverket som nån skrev.
Jag kraschade också min hoj ju, men har inte fått nån höjning för det. Återkom med hur det gick sen.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Har en desert eagle.50 han kan få låna om han vill "förhandla" med dom :tummenupp

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...