Behöver hjälp att välja honda cbr125 eller aprilia rs125

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
Hej jag är en kille på snart 16 år och ska troligtvis snart skaffa lätt mc kort . :)
Men jag vet inte vilken mc jag ska ha snälla hjälp mig . Det står mellan en honda cbr125 och en snabb lite äldre aprilia rs125 (00-05) . Min budget är max ca 20 000 :lol
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Aprilian ger jäkligt mycket mer bang for the buck, och ifall du är ett moppefucko som de flesta andra i denna delen av forumet är så vill du nog inte ha 12 hästar och cykeldäck, du kommer nog ha roligare med 30 hästar på en racehoj.
Sen är effektkurvan underbar!

Nu är jag väl lite partisk, har ägt en aprilia och endast testat CBR en mindre runda, men nog fan tyckte jag att aprilian var roligare...
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Jag har både en 4takt och en 2takts motorcykel, så jag tänkte dela med mig lite utav min erfarenhet! :)

Ifall jag ska vara ärlig så är det mycket roligare att köra en 2takt 125a för att det är mer kraft och högre topphastighet! Däremot så kommer du få vara extremt noga med att sköta den annars får du problem, just nu står min 2taktare och vilar sig(är trasig) :(

Jag litar mycket mer på min 4taktare men den har en topphastighet på lite mer än 100 km/h och accelererar ganska långsamt, självklart snabbare acceleration än mopeder däremot! :)

Jag tycker ifall dina val är CBR eller RS, så ska du ta RS'en då jag själv tycker att man inte får någon härlig körkänsla med cbrer :/
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
2takt alla dar i veckan! har bara testat cbr och inte rs, men cbr är inte kul.... Slå slö hoj och den känns så billig :p
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Även ifall man väljer att köra aprilian strypt så är den långt mycket vassare än hondan.
Min toppade 150 på mätaren (det får man dock ta med en hel jävla näve salt), gick snabbt dit också faktiskt.
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Hej jag är en kille på snart 16 år och ska troligtvis snart skaffa lätt mc kort . :)
Men jag vet inte vilken mc jag ska ha snälla hjälp mig . Det står mellan en honda cbr125 och en snabb lite äldre aprilia rs125 (00-05) . Min budget är max ca 20 000 :lol

Ett hett tips är att provköra båda modellerna, då det endast är du som kan avgöra vilken hoj du tror blir bäst för dig. Tvåtakt har mer effekt men är mer serviceberoende, fyrtakt är slöare men med en i princip skottsäker motor.

Smaken är som baken helt enkelt :tummenupp
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Ja förerdrar 4T!...
Vist 2T är roligare men ja vill kunna åka när som helst utan att behöva oroa mig kommer hojen starta? Sen är det ju mer kostnader på en 2T.
Å gillar ja inte ljudet!

PS de är inget fel på en Honda CBR 125R men kolla bara att du köper den med insprutning.
Sjukt sköna att köra är dom,ligger riktigt bra i kurvorna!
Så om du skiter i att däcken är så små sa har du en sjukt bra 125a som går i alla väder och dar!

Men bry dig inte om va folk säger köp det du vill ha!:tummenupp


Du gå med i våran facebook sida med!..
http://www.facebook.com/groups/162859083796861/
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har vi inte konstaterat att de enda tvåtaktarna som faktiskt kräver massa service är de LV-reggade crossarna på 36-38 häst?
En 125RS är inte särskilt krävande i underhåll om man bara kör på gata, speciellt inte ifall den är strypt.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Välj den som är bekvämast att köra/sitta på :)

annars går det att ha bensinförbrukningen i åtanke om man vill vara förnuftig (fast varför vill man det?:död) hondan ska dra knappt 0,3l/mil, aprillian drar väl 0,5-0,8l/mil kanske? :näsblod

Min CBR gör 120/130 :) Ganska bra en då för en 125a 4T
de är väl inte så konstigt, cykeldäck har ju lågt luftmotstånd.. :rolleyes:
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Välj den som är bekvämast att köra/sitta på :)

annars går det att ha bensinförbrukningen i åtanke om man vill vara förnuftig (fast varför vill man det?:död) hondan ska dra knappt 0,3l/mil, aprillian drar väl 0,5-0,8l/mil kanske? :näsblod


de är väl inte så konstigt, cykeldäck har ju lågt luftmotstånd.. :rolleyes:


Haha, aprilian är ju inte bekvämast av de två, men det är ju tufft när man sitter på en räser!
Sen är det få 16 åringar som bryr sig om förbrukning, de flesta använder uttrycket "pappa betalar" rätt ofta här :rofl
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Haha, aprilian är ju inte bekvämast av de två, men det är ju tufft när man sitter på en räser!
Sen är det få 16 åringar som bryr sig om förbrukning, de flesta använder uttrycket "pappa betalar" rätt ofta här :rofl
Så nextpeanut är alltså en av få som klagar på att hans 2t drar en massa? :D
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
Tack för bra svar :) det lutade innan mot en aprilia och nu lutar det ännu mer dock så är cbr en snyggare och drar mindre vilket jag faktiskt bryr mig lite om eftersom jag inte kan säga att pappa betalar :/ och sen så ska jag och en kompis med lätt mc kanske köra omkring i norden eller till och med i södra europa ,då borde jag kanske tänka lite mer på bensinen :/ :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack för bra svar :) det lutade innan mot en aprilia och nu lutar det ännu mer dock så är cbr en snyggare och drar mindre vilket jag faktiskt bryr mig lite om eftersom jag inte kan säga att pappa betalar :/ och sen så ska jag och en kompis med lätt mc kanske köra omkring i norden eller till och med i södra europa ,då borde jag kanske tänka lite mer på bensinen :/ :)

Isåfall hade jag utan tvekan valt en CBR, det är inte kul när det rasar 50 mil hemifrån...
Det går ju att köra snålt med en tvåtaktare också, men de är ju inte helt skottsäkra i motorn.
Sen hur man kan tycka att hyndan är snyggare förstår jag inte, fast smaken är ju som baken :död
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
jag hade ju tänkt mig honda cbr 07 eller nyare ,eller aprilia rs 05 eller äldre (för att aprilia 06 och nyare är väldigt dyra fast snyggare ) och då är cbren snyggare tycker jag :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top