Behöver hjälp! Hojen är konstig och skall köra 20mil imorgon!

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Behöver hjälp! Huskyn är konstig och skall köra 20mil imorgon!

Hallå alla, hoppas ni kan hjälpa mig! Förhoppningsvis förstår ni vad jag menar.

Det är så här att jag har tourat med min motard (husqvarna smr570 -01) från Gotland till Stockholm och är nu i Växjö. När jag var i Stockholm så tyckte jag att det kändes som kopplingen slirade när jag gasa på på 3ans växel. Så jag bytte olja. Sedan testade jag igen och då gjorde jag så att jag körde på 6an och sen så koppla jag lite snabbt när jag låg på det var där den drar mest (för att se om varvet sjönk till samma som innan och inte stanna kvar och slira).

Allting verkade funka, så jag begav mig ut på långtrippen (Stockholm - Växjö=ca 44mil). Då känner jag att någon gång ibland så "hostar" hojen till när jag ligger i ca 110-120. Alltså ungefär som när man får soppatorsk. Dock så var det bara någon enstaka gång. Tänker jaha skit samma, men det började bli ganska ofta när jag hade ca 15-17mil kvar.

Då börjar jag bli orolig och sänker hastigheten. Mellan 90-100km/t och där händer inget speciellt alls :va Försöker även hålla mig bakom tex lastbilar eller bussar för att "slipstreama" och sänka bränsleförbrukningen och göra det lite lättare för hojen. Att tillägga är väll att fenomenet uppstod inte då även fast jag låg i 110-120.

Nu är det inte jättelångt kvar men så tänker att jag tankar en sista gång. Detta sker i Hok, tror jag det hette. När jag då skall iväg så händer något ännu mer mysko. Kickar igång och allt är som vanligt. Men när jag trycker in kopplingen så dör den :confused: Fattar ingen ting men tänker att jag måste komma fram, så jag kopplar kastar i ettan och ut med kopplingen ganska lång. Skuttar iväg och ser allmänt skitkass ut på att köra hoj.

Allting rullar på som vanligt, förutom att hon fortfarande hostar vid 110-120. Kommer fram till Växjö och saktar in för att stanna och se vart jag skall. Så jag kopplar som vanligt och så dör hojen. Tror jag låg i runt 50 så jag släpper ut kopplingen igen och hon hoppar igång och jag fattar nada och börjar bli lite irriterad på henne... Med ett snyggt skutt så kommer jag iväg igen och kommer fram till destinationen. Upptäcker även att den håller sig vid liv (med nöd och näppe) om jag kopplar lite och håller högt varv.

Så nu sitter jag i Växjö och fattar ingenting av vad som kan va fel och skall åka till Orskarshamn imorgon för att ta båten hem till Gotland vilket är ca 20mil. Så vad skall jag göra?
 
Last edited:

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
det är konstigt med att den dör när du kopplar i alla farter??
det skulle kunna var luftfiltret som är fult av smuts
annars har jag ingen aning
mvh
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har ingen aning men byt olja innan du åker vidare, ser den ut som skit kör inte hojen hem. En racehoj är väl kanske inte helt optimal på långresa, speciellt inte om du ligger och kör samma fart hela tiden, välj mindre vägar istället och låt hojen arbeta genom hela registret.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Har skjutit upp hemresan en dag så jag kan kolla över imorgon!

det är konstigt med att den dör när du kopplar i alla farter??
det skulle kunna var luftfiltret som är fult av smuts
annars har jag ingen aning
mvh

Skall testa och starta utan filter för att se om det är det! Har ju inte testat att se om den dör i högre farter då jag inte brukar hålla inne kopplingen något längre tid i högre farter.


Jag har ingen aning men byt olja innan du åker vidare, ser den ut som skit kör inte hojen hem. En racehoj är väl kanske inte helt optimal på långresa, speciellt inte om du ligger och kör samma fart hela tiden, välj mindre vägar istället och låt hojen arbeta genom hela registret.

Helt sjukt mysko är vad det är! Skall försöka kolla olja imorgon! När jag bytte i Stockholm så var det inget onormalt med den.

Vet att det inte är optimala hojen för sånt här men ville se om det gick och har endast denna hojen ;) Har försökt variera hastigheterna lite så jag inte tuggar på samma för länge.

Tänker även försöka låna bladmått på lokala verkstaden och kolla ventilerna när jag ändå är igång.


Tack för svaren! Fortsätt gärna spåna vidare!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är inte luftningen till tanken som är igensatt bara? :näsblod
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan inte vara kopplingswitchen som glappa?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Har hittat varför den dör när jag kopplar! Dock väldigt pinsamt själ :rodnar Det var så att när jag kopplade så trycktes dödarknappen in som sitter på samma "konsol" som blinkersen och det. :död Alltså dödarknappen sitter där man brukar ha "ljustutan".

Skall göra rent filtret också då det var skitigt och se om det gör något för hostningarna.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Så här såg oljepluggen ur nu när jag tog ur den hemma.Tycker det ser ut som det är mer spån än vanligt. :(

Några tips vad jag skall kolla? Första gången jag mekar 4-takt.. Tänkte i alla fall kolla över kopplingen.


IMAG0400.jpg

IMAG0399.jpg

IMAG0398.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lite kul fel med kollplingen :D

Men oljan/pluggen kan se ut sådär på vilken maskin som hellst och speciellt med så långa åkningar som du gör rakt av.

Anl till hostande kan vara så enkelt som soppatillföseln .

Typ ....tilltäppt avluftning tank. Prova köra med locket öppet en aning

Om ej ovan fel så kan det vara lite skit i högfartsmunstycket (mest troligt)

Krismekk/snabbmekk.....Prova att lägga omkull hojen och låt förgasaren flöda över tills den är tom med avstängd soppakran. Knacka sedan på flotörhuset kraftigt så förgasaren skallrar mycket.

Med lite tur släpper skiten då:rolleyes:

Men ta lös fuggen för noga rengöring är ju ett måste nu eller senare!
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Tack för svaret! Jo en riktig nybörjartabbe :D

Nu är jag hemma så förgasaren skall få sig en omgång! Hojen verkar gå lite fett då tändstiftet är svart så kastar väl i annat munstycke.

Jag gjorde rent luftfiltret på plats och det var ju skitigt. Så på vägen hem så kände jag "hostningarna" någon enstaka gång men inte alls som innan!

Blåste i röret till avluftningen på plats också och då kände jag att det gick att blåsa igenom så det verkar funka!

För övrigt så tyckte jag att touring med motard inte va så jobbigt som folk säger att det är! Tyckte det gick riktigt bra :) (förutom det jag skriver om här förståss:rolleyes:) Fast nu har jag ju självklart ingen riktig touring maskin att jämföra med!

Lite kul fel med kollplingen :D

Men oljan/pluggen kan se ut sådär på vilken maskin som hellst och speciellt med så långa åkningar som du gör rakt av.

Anl till hostande kan vara så enkelt som soppatillföseln .

Typ ....tilltäppt avluftning tank. Prova köra med locket öppet en aning

Om ej ovan fel så kan det vara lite skit i högfartsmunstycket (mest troligt)

Krismekk/snabbmekk.....Prova att lägga omkull hojen och låt förgasaren flöda över tills den är tom med avstängd soppakran. Knacka sedan på flotörhuset kraftigt så förgasaren skallrar mycket.

Med lite tur släpper skiten då:rolleyes:

Men ta lös fuggen för noga rengöring är ju ett måste nu eller senare!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top