behöver hjälpmedel mot solen!

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
sent ska syndarn vakna så jag är i full gång med att ta körkortet nu, uppkörning den 25:e och imorrn ska jag upp med tuppen och öva manöverbanan, lektionen börjar kl 7!

hittils under alla mina lektioner så har det vart klockrent hojväder, inte alltför varmt eller kallt och riktigt mulet, men igår så tittade solen fram och det va riktigt jobbigt.... så jag började fundera, hur gör jag imorrn om det är klar himmel ? kl 7 är solen ganska låg, så att säga...

mina solglasögon funkar inte när jag har hjälmen på, jag har för smalt huvud så glasögonen "sticker ut" för mycket på sidorna, pressar man in dom blev det väldigt obekvämt =/

min hjälm är en shoei Z-one och enligt shoeis hemsida finns det inget visir med bara den övre delen mörkad (som min körskolelärare har), så ska jag köpa nytt visir så blir det lika mörkt över hela...

hur ser dom på saken vid uppkörningen ? det är ju viktigt att man kan se bra lixm, är det OK med ett mörkt visir då eller åker man på pumpen så fort dom ser grejjerna ? eller ska jag pina mig med solglasögonen ? inte så kul när det trycker på sidan av huvudet när man ska fokusera och ta körkortet...

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Hoj
2006 KTM 950
Jag hade mittt spegelvisir på vid uppkörningen men han sa ingenting, kan ju inte lova att alla uppkörningsgubbar inte bryr sig men min gjorde det inte. (Då va de inte ens sol ute)

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Köp ett par billiga solglasögon som du kan ha under hjälmen! Ett par till barn om så behövs! Pris på spegelvisir 700-900kr solglasögon OKQ8 40-200kr!
:tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det finns en tonad plastbit, en "visor" som du klämmer fast mellan skalet och inredningen upptill. En mörktonad plastremsa typ.

Fanns iaf på Mc-varuhuset. Någon orkar nog hitta en länk till det jag menar.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Körde upp med mörkt visir! ta med ett transparent bara om dom klagar så du kan byta! :tummenupp

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
varför skulle det vara problem med att köra upp i ett tonat visir? Hade man inte fått använda det i trafik hade det ju varit förbjudet (som i england).

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
varför skulle det vara problem med att köra upp i ett tonat visir? Hade man inte fått använda det i trafik hade det ju varit förbjudet (som i england).

Vaddå förbjudet? Förbjudet att sälja menar du eller? Jävligt konstig kommentar isf, knark, öppna ljuddämpare och organ är ju också till salu utan att vara "lagligt"

Känner du att du verkligen har järnkoll på det här med tonade visir, hur lagliga de är och om man kan ha de vid uppkörning?

...Och hur menar du att det är förbjudet i England? Att sälja eller använda? För jag såg minst 5 st i London förra veckan...

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Har för mej att på vissa visirstår det "not for road use".
Om en uppkörningsgubbe skulle bry sig vet jag inte.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Därför att kravet på hjälm är att den skall vara godkänd enligt ECE R22/05 och om du köper ett mörktonat visir så står det i klartext *trumvirvel* att det inte är homologiserat enligt ECE R22/05 och därför inte godkänt för bruk på allmän väg. Åtminstone på Shoei-visiren.

Dom flesta inspektörer bryr sig nog inte men är det någon som är lite grinig så kan det hända.

Har för mej att på vissa visirstår det "not for road use".
Om en uppkörningsgubbe skulle bry sig vet jag inte.

Ja. Det hänger ihop med homologiseringen enligt ECE R22/05. För att ett visir ska bli godkänt enligt det så måste det klara vissa påfrestningar utan att gå sönder och det måste uppfylla kravet på minsta ljusgenomsläpplighet och det klarar inte dom färgade visiren riktigt. klara visir är OK men tonade visir är oftast inte godkända för bruk på allmän väg.

Sen att dom flesta inspektörer antagligen inte bryr sig är en annan femma. Personligen tycker jag att det är ohyggligt skönt med ett mörkt visir istället för att stoppa solglasögon i hjälmen. Jag väljer att ta risken att någon ska klaga. På uppkörningen valde jag dock att köra med det klara visiret. Jag undvek allt som skulle kunna tänkas väcka ont blod hos uppkörningsinspektören.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har aldrig använt solbrillor eller mörkt visir och jag klarade korten. Det känns ju inte som ngt nöden kräven. Tvärtom är det många med solbrillor som kört ihjäl sig när de kommit in i vägtunnlar och inte fått av sig brillorna.

/J

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Jag har aldrig använt solbrillor eller mörkt visir och jag klarade korten. Det känns ju inte som ngt nöden kräven. Tvärtom är det många med solbrillor som kört ihjäl sig när de kommit in i vägtunnlar och inte fått av sig brillorna.

/J

Hur mörka måste solglasögonen vara för att de inte ska släppa igenom något ljus alls, för de allra flesta tunnlarna är ändå upplysta.
Jag tycker det är korkat att stoppa in främmande föremål i hjälmen. Om olyckan skulle vara framme bidrar de säkert till skada (bara spekulationer från min sida).

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur mörka måste solglasögonen vara för att de inte ska släppa igenom något ljus alls, för de allra flesta tunnlarna är ändå upplysta.
Jag tycker det är korkat att stoppa in främmande föremål i hjälmen. Om olyckan skulle vara framme bidrar de säkert till skada (bara spekulationer från min sida).

Jag vet inte. Jag minns bara en tjejkompis från samma körskola som körde ihjäl sig mot väggen i muskötunneln, en annan kompis in i ett köslut med sin busa i Söderledstunneln. Båda var soliga dagar.

Jag tycker det är läskigt att ha ngt framför ögonen som tar bort information. Solbrillor/mörka visir i Sverige känns mest som ngt man vill ha för att göra ett tufft och opersonligt intryck. Det är ju skillnad om man ska vara på sjön eller i alperna en solig dag.

Nåväl, jag ska inte kontaminera tråden mer. Jag bara menade att solglasögon/mörkt visir inte kan vara ngt livsnödvändigt i Sverige. Så om man är orolig över huruvida det är tillåtet på uppkörningen så är det ju bara att lämna dessa saker hemma den dagen. Själv tror jag förstås inte att det är några problem med att ha mörkt visir eller solbrillor på uppkörningen.

Tycker jag ! :tungan

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll