Behöver info om ktm 2takt

Bjänka

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Honda xr 250
Jag är intresserad av att byta upp mig till en större enduro hoj och jag tänker mest på en 2takt? Då det blir att köra en hel del skogsväg, grusväg, stigar i skogen och lite här och vars i skogen.
Jag tänkte fråga hur många timmar man kan köra tills man behöver byta kolv på en 2takts ktm? hur många timmar tills man byter olja och filter? hur många timmar tills man gör stor servicen? och vad man byter ut i detta tillfälle?
skriv så mycket ni vet.
är tacksam för varje svar!

Kolven ska man byta efter 25h, fast de går att köra mycket längre jag kör minst 80-100h och jag kör bara skog, myr och grustag.

Oljan ska man byta var 5:e h, och ha en bra kvalitets olja, filtret kan du tvätta med filtertvätt och sen smörjer in den i filterolja efter varje gång du kört.

Utan lite mer precisering av storlek på motor blir det väldigt stort spann på svaren.

Kolv 30-150 timmar

Växellådsoljan vår och höst om du kör 'normalt'

Luftfilter tvättar du kanske varannat körtillfälle. Se hur smutsigt det blivit.

Om det inte är gjort när du köper hojen byt vevstake och lager direkt, samt ramlager. Då har du många timmar framför dig innan du behöver göra om det jobbet.

a

Lika bra att tvätta luftfiltret varje gång, för om du har en massa sand i luftfiltret och motorn suger in det, nötts lagrena ner fortare.

Vid normal motionsenduro på en +250 2-t kommer du minst 120h på kolven dvs ungefär 2 säsonger. Vid andra kolvbytet kan det vara läge för ramlager och staklager.
Vxl olja bytes vid behov och det varierar med hur mycket du slirar på kopplingen men minst 10h. Luftfilter rengöres vid behov något som varierar stort, en sandig dag på crossbanan borde man byta 2ggr per träning medan man vid enduroåka under vintern kan köra 10h utan rengöring.

Det många kompromissar på är annan service såsom smörjning av länkage, stötdämpar/gaffel service, smörja/sträcka drivpaket osv. Väl underhållna fjädringsprylar gör underverk för körningen.....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back