Behöver inte göra riskutbildningar?

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Har A1 kort som jag tog 2010 eller 09 (kommer ej ihåg) och ska ta A-begränsat.

Var till körskolan och frågade om platser till dom nya riskutbildningrna till mc, förklarade att jag hade tagit lätt sen något år tillbaka, hon sade då att jag inte behöver göra riskutbildningarna :Bugar :va
Även att jag slipper en uppskrivning?

Alltså bara en uppkörning för att fixa mitt nya mc-kort:banana

Dock tyckte jag detta lät lite för bra för att vara sant? (Vet att om någon skulle ha koll på detta är de ju självklart en körskolelärare) men någon som kan bekräfta :)?
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Ring transportstyrelsen så får du veta svar inom 10 min. :)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Riskutbidningen är jag inte säker på men det låter vettigt att den är giltig ett tag.
Att du bara behöver göra en uppkörning är korrekt :)
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Detta är sant!
Har du lätt mc körkort(A1) å vill ha tung eller begränsat (A) så behöver du bara göra en uppkörning inget mer! :yoparty
 

MMCD

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ 750 -88
Yes, väldigt smidigt för oss som har A1. Jag tyckte också att det lät lite väl bra men jag har pratat med transportstyrelsen och det är helt i sin ordning.
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Så var det inte för mig.
Jag tog mitt A1 2009, innan riskutbildningen hade införts till mc, och förra året tog jag A begr. och då var jag tvungen att göra riskutbildning (Men tror att detta var för att jag inte gjorde någon för A1 när det inte fanns en).
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Så var det inte för mig.
Jag tog mitt A1 2009, innan riskutbildningen hade införts till mc, och förra året tog jag A begr. och då var jag tvungen att göra riskutbildning (Men tror att detta var för att jag inte gjorde någon för A1 när det inte fanns en).

Okej, men jag gjorde inte heller någon riksutbildning för A1 när jag tog det (om ja inte minns fel) så innebär det att jag måste göra utbildningarna :gråta ? I vilket fall ska jag ringa upp och kolla.

Men som sagt så verkade körläraren stensäker, och då hade jag inte nämnt när jag tagit kortet eller om jag gjort riskutbildningarna eller liknade, bara att jag tagit A1 sen innan, så dom kanske har ändrat?
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Okej, men jag gjorde inte heller någon riksutbildning för A1 när jag tog det (om ja inte minns fel) så innebär det att jag måste göra utbildningarna :gråta ? I vilket fall ska jag ringa upp och kolla.

Men som sagt så verkade körläraren stensäker, och då hade jag inte nämnt när jag tagit kortet eller om jag gjort riskutbildningarna eller liknade, bara att jag tagit A1 sen innan, så dom kanske har ändrat?

När du tog ditt A1, gjorde du någon riskutbildning då? För annars skulle det vara konstigt ifall du inte behöver göra någon nu för A.begr, men om det är sant så spar du iallfall some money :D
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Majoriteten verkar iaf ha sluppit det, kommer ju ta år och dagar innan man får kortet om ja måste gå dessa utbildningar (väldigt uppbokat här på dessa)!!!! Har iaf mailat transportstyrelsen nu och frågat.
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Har en ny fråga! Vart bokar man privat uppkörning? Beställde hem en personligkod till trafikverket men där kunde man bara boka för uppkörning för bil och kunskapsprov för A-B. Så vart vänder man sig :)?
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
man ringer till trafikverket :) det gjorde jag för typ 2 veckor sedan :)

Du bokar tid för prov för behörighet C, CE, D och DE hos vår kundtjänst för förarprov, telefon 0771-17 18 19. Kundtjänsten är öppen måndag–fredag klockan 8.00–16.30. När du har bokat tid får du en bokningsbekräftelse och ett inbetalningskort med posten.

Hittar ingenstans där de står att man kan boka uppkörning för A/Abegränsat :huvet

Vilket nummer ringde du??
 
Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
https://fp.vv.se/bookingpublic/logon/Privatistbokning.aspx?url=https://fp.vv.se/BookingPublic/

De prov som kan bokas är:

kunskapsprov för behörighet AM (moped klass 1) på svenska
kunskapsprov för behörighet A (motorcykel) på svenska
kunskapsprov för behörighet B (personbil) på de språk som finns översatta
kunskapsprov för behörighet BE (personbil med tungt släp) på svenska
körprov för behörighet B – (personbil, med manuellt växlad Trafikverksbil)
Sammanhållet förarprov för behörighet B - kunskapsprov (på språk som finns översatta) och körprov (personbil)


Tid för övriga prov bokar du via Trafikverkets kundtjänst för förarprov på 0771-17 18 19.

:D

Du bokar tid för prov för behörighet C, CE, D och DE hos vår kundtjänst för förarprov, telefon 0771-17 18 19. Kundtjänsten är öppen måndag–fredag klockan 8.00–16.30. När du har bokat tid får du en bokningsbekräftelse och ett inbetalningskort med posten.

Hittar ingenstans där de står att man kan boka uppkörning för A/Abegränsat :huvet

Vilket nummer ringde du??
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
https://fp.vv.se/bookingpublic/logon/Privatistbokning.aspx?url=https://fp.vv.se/BookingPublic/



Tid för övriga prov bokar du via Trafikverkets kundtjänst för förarprov på 0771-17 18 19.

:D

Haha oj vilken jäkla miss !:tungan


Tackar!!


Edit:

Fick en tid den 28:e Maj :brinnerup En evighet dit ju! Ännu jävligare om man skulle misslyckas, då lär man ju inte få en ny tid förens i slutet av säsongen :(
 
Last edited:

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Får se till att inte misslyckas! :yoparty

Ska göra mitt bästa!:yoparty

Det ända jag är oroad för är lågfartsbanan då jag ska köra upp med min R6a :rolleyes: Men har ju iaf gott om tid att nöta!

Sen körningen i trafiken känner jag mig rätt säker på, ska dock läsa på lite igen innan så allt är tipp topp i huvvet :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top