Darre skrev:Har tänkt beställa en jacka från Canada. Kommer jag på nåt sätt behöva betala moms på jackan?
Nån som vet hur det fungerar?
Dee_cati skrev:Sen kan väl företaget man köper ifrån skriva något eller sätta dit en etikett så man slipper skatt? Har för mig att jag har haft en diskussition med någon tidigare om just detta....
Pejo skrev:Prova med att be avsändaren skriva på packsedeln :
"Value for customs purposes: USD1,5" och betala sedan moms på det.
Darre skrev:Har tänkt beställa en jacka från Canada. Kommer jag på nåt sätt behöva betala moms på jackan?
Nån som vet hur det fungerar?
Shrek skrev:Tullavgift+momsVisst är det härligt. Be sändaren skicka jackan som ett prov, "sample for evaluation" eller liknande, utan något värde kopplat till sig.
(Du kanske tänker köpa in 100 liknande jackor och vill se/testa en. Sådana försändelser åker omkring dagligen runt om i världen fri från moms/tull.)
På vissa sites kan man t o m be dem skicka som "gift" men det är inte alltid de gör det.
Darre skrev:Är du säker på att det fungerar?
KIRE skrev:Nej. Eftersom tullen vet om att detta förekommer så kan dom mkt väl öppna paketet och titta efter en faktura eller ringa företaget och snoka. Beställ bara från USA om du är beredd att betala ca 29% extra. Skulle det gå igenom utan att du får betala så se det som en ren bonus.
Kahobe skrev:Måste vi ta det en gång till??
Du MÅSTE/SKALL ta med i beräkningen att det kommer att kosta följande:
Jackans pris + frakt, sedan +5% tull på allt, tillkommer moms på HELA summan.
Allt annat är ren tur, kalla det bonus, bonntur eller vad du vill men så är det..
Vill du att den skall sändas som "sample" begär DU att DE skall begå ett brott, inte sant, något DE får skit för om det uppdagas..Samma gäller om du vi ha det som "gift".
US Customs är betydligt tuffare än de motsvarande svenska mesarna, antar att kanadickerna är i samma klass.
Darre skrev:Är du säker på att det fungerar?
Darre skrev:Har nu beställt jackan. Den skickades i Torsdags förra veckan. Nu undrar jag ifall jag på nåt sett kan få reda på var jackan befinner sig, typ nåt nummer eller liknande som jag kan fråga säljaren efter?
Foggy skrev:Det beror på vilket fraktsätt som används, t.ex. UPS, FedEx, Posten (motsv.) eller annat. Fråga säljaren om "Tracking number" - det brukar funka.
/F.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |