Behöver jag betala moms?

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Har tänkt beställa en jacka från Canada. Kommer jag på nåt sätt behöva betala moms på jackan?

Nån som vet hur det fungerar?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Från länder utanför eu så åker du på att betala skatt om den fastnar i tullen vill säga..

Så tror jag att det funkar..

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Darre skrev:
Har tänkt beställa en jacka från Canada. Kommer jag på nåt sätt behöva betala moms på jackan?

Du får sannolikt betala (varuvärde+tull) x 0.25 i moms.
Det blir moms på tullen då varan har ett högre värde (för dig) av att vara på svensk mark än på kanadensisk.
Tullen är rätt inskränkt så oftast resonerar man såhär: stort paket - stort värde, litet paket - litet värde.

Diu kan naturligtvis ha tur och allt glider igenom.. men var inte för säker.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sen kan väl företaget man köper ifrån skriva något eller sätta dit en etikett så man slipper skatt? Har för mig att jag har haft en diskussition med någon tidigare om just detta....

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Prova med att be avsändaren skriva på packsedeln :
"Value for customs purposes: USD1,5" och betala sedan moms på det.

Dee_cati skrev:
Sen kan väl företaget man köper ifrån skriva något eller sätta dit en etikett så man slipper skatt? Har för mig att jag har haft en diskussition med någon tidigare om just detta....

KIRE

Guest
Pejo skrev:
Prova med att be avsändaren skriva på packsedeln :
"Value for customs purposes: USD1,5" och betala sedan moms på det.

Så kan man göra men försvinner jackan blir det lite tråkigt för din del.
Försäkringsvärdet är ju inte mkt att hurra för!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Man får betala moms på fraktkostnaden också. :mad:
Har man tur slipper det förbi tullen, men räkna alltid med
att få betala för allt som inte är liten och billigt.

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Darre skrev:

Tullavgift+moms :banana Visst är det härligt. Be sändaren skicka jackan som ett prov, "sample for evaluation" eller liknande, utan något värde kopplat till sig.
(Du kanske tänker köpa in 100 liknande jackor och vill se/testa en. Sådana försändelser åker omkring dagligen runt om i världen fri från moms/tull.)

På vissa sites kan man t o m be dem skicka som "gift" men det är inte alltid de gör det.

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kymco Stryker 125
Du kan räkna med att betala tull och moms (cirkus 29%), men har du tur går den igenom. Har själv flera gånger beställt grejer från Hongkong och jag har väl åkt på att betala moms i c:a hälften av gångerna. Så håll tummarna :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag har köpt en del skit från USA, och det har gått igenom utan tullning de alra flesta gångerna och då har det ändå varit elektronik o sånt som man kan tänka sig att tullen skulle vilja titta närmare på.
Hoppas på tur bara så spar du lite stålar.

Darre

Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Shrek skrev:
Tullavgift+moms :banana Visst är det härligt. Be sändaren skicka jackan som ett prov, "sample for evaluation" eller liknande, utan något värde kopplat till sig.
(Du kanske tänker köpa in 100 liknande jackor och vill se/testa en. Sådana försändelser åker omkring dagligen runt om i världen fri från moms/tull.)

På vissa sites kan man t o m be dem skicka som "gift" men det är inte alltid de gör det.

Är du säker på att det fungerar?

KIRE

Guest
Darre skrev:

Nej. Eftersom tullen vet om att detta förekommer så kan dom mkt väl öppna paketet och titta efter en faktura eller ringa företaget och snoka. Beställ bara från USA om du är beredd att betala ca 29% extra. Skulle det gå igenom utan att du får betala så se det som en ren bonus.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En gång till..

KIRE skrev:
Nej. Eftersom tullen vet om att detta förekommer så kan dom mkt väl öppna paketet och titta efter en faktura eller ringa företaget och snoka. Beställ bara från USA om du är beredd att betala ca 29% extra. Skulle det gå igenom utan att du får betala så se det som en ren bonus.

Måste vi ta det en gång till??

Du MÅSTE/SKALL ta med i beräkningen att det kommer att kosta följande:

Jackans pris + frakt, sedan +5% tull på allt, tillkommer moms på HELA summan.

Allt annat är ren tur, kalla det bonus, bonntur eller vad du vill men så är det..

Vill du att den skall sändas som "sample" begär DU att DE skall begå ett brott, inte sant, något DE får skit för om det uppdagas..Samma gäller om du vi ha det som "gift".
US Customs är betydligt tuffare än de motsvarande svenska mesarna, antar att kanadickerna är i samma klass.

KIRE

Guest
Kahobe skrev:
Måste vi ta det en gång till??

Du MÅSTE/SKALL ta med i beräkningen att det kommer att kosta följande:

Jackans pris + frakt, sedan +5% tull på allt, tillkommer moms på HELA summan.

Allt annat är ren tur, kalla det bonus, bonntur eller vad du vill men så är det..

Vill du att den skall sändas som "sample" begär DU att DE skall begå ett brott, inte sant, något DE får skit för om det uppdagas..Samma gäller om du vi ha det som "gift".
US Customs är betydligt tuffare än de motsvarande svenska mesarna, antar att kanadickerna är i samma klass.

Tyckte jag sammanfattade det du skriver ganska bra ovan :tungan

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Darre skrev:

Nej, finns inget som heter SÄKERT när det gäller att slippa skatta i Sverige :D. Vissa tveksamma avdrag funkar om man har tur, andra inte. Samma med tullen. Det enda du kan göra är att försöka. Jag vet iaf att tullen många gånger släpper in smågrejor när det inte är så lätt för dom att fastställa värdet på innehållet. Och knepet är just att göra detta svårt. Måhända är det "brottsligt" att klicka i "gift" på beställningsformuläret, och att stora amerikanska sites därmed gör tusentals "brott" dagligen :rolleyes: Men om de inte bryr sig varför ska du? Tro mig, staten kommer att få fler chanser att komma åt dina stålar..

JAG har sällan åkt på tull+moms, och när det hänt var det säkert pga att sändaren trots allt skickade värdet angivet någonstans inne i paketet. Har tom fått samtal från tullen ett par gånger och kunnat snackat mig loss avgifter.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
sen kan man väl betala dem i förskott (om det är seriös firma) och då kanske det är större chans att de vill skicka grejjerna som sample....? Ring och fråga, kostar väl 34kr/min att ringa till canada men å andra sidan kanske du sparar pengar ändå :)

Darre

Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Har nu beställt jackan. Den skickades i Torsdags förra veckan. Nu undrar jag ifall jag på nåt sett kan få reda på var jackan befinner sig, typ nåt nummer eller liknande som jag kan fråga säljaren efter?

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Darre skrev:
Har nu beställt jackan. Den skickades i Torsdags förra veckan. Nu undrar jag ifall jag på nåt sett kan få reda på var jackan befinner sig, typ nåt nummer eller liknande som jag kan fråga säljaren efter?

Det beror på vilket fraktsätt som används, t.ex. UPS, FedEx, Posten (motsv.) eller annat. Fråga säljaren om "Tracking number" - det brukar funka.
/F.

Darre

Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Foggy skrev:
Det beror på vilket fraktsätt som används, t.ex. UPS, FedEx, Posten (motsv.) eller annat. Fråga säljaren om "Tracking number" - det brukar funka.
/F.

När jag fått tracking numret, vad gör jag med det? Ringer jag till posten eller?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...