Behöver köpråd av TFT-särm

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla CRT skärm mot en 19" TFT och efter mycket letande så står valet just nu mellan två LG skärmar. L1932P-SN och L1970H.
De är båda snarlika till specifikationerna. L1970 har väldigt hög kontrast medans L1932 har sk. "Zero Bright Pixelfault" vilket innebär att garantin täcker alla typer av döda pixlar även om det bara är en (normalt från LG är annars att minst 4st pixlar måste vara döda för att det ska gå på garantin)

Vilken ska jag välja???
Är det vanligt med döda pixlar på TFT-skärmar? Hur stor skillnad är det mellan 700:1 och 1600:1 i kontrast??

Mer info om skärmarna:
L1932P-SN
L1970H
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Osmium skrev:
2052858 Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla CRT skärm mot en 19" TFT och efter mycket letande så står valet just nu mellan två LG skärmar. L1932P-SN och L1970H.
De är båda snarlika till specifikationerna. L1970 har väldigt hög kontrast medans L1932 har sk. "Zero Bright Pixelfault" vilket innebär att garantin täcker alla typer av döda pixlar även om det bara är en (normalt från LG är annars att minst 4st pixlar måste vara döda för att det ska gå på garantin)

Vilken ska jag välja???
Är det vanligt med döda pixlar på TFT-skärmar? Hur stor skillnad är det mellan 700:1 och 1600:1 i kontrast??

Mer info om skärmarna:
L1932P-SN
L1970H

Angående garantin..Bra!! ta den. Min Acer 19" har en kukpixel som är rosa,,,,inte kul! Men inget som går på garantin.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Måste erkänna att jag har en acer 19"... och jag har letat och letat.. inte en död pixel...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vad ska du göra med skärmen? Spelar du inte jättesnabba fps-spel (quake osv) så är 4ms responstid egentligen inte nödvändigt. Båda skärmarna har dessutom TN+film-paneler med 16,2M färger, jobbar du mycket i photoshop eller liknande och värdesätter bildkvalitet är en skärm med 16,7M färger att föredra.

Angående kontrasten. Det kan tyckas att det borde skilja mycket mellan 700:1 och 1600:1, men det är viktigt att komma ihåg att det kontrasten beskriver är ett förhållande, 700:1 betyder att den ljusaste vita färgen på skärmen är 700 gånger ljusare än den mörkaste svarta färgen som skärmen kan producera. Detta innebär att en skärm med grådassig svärta men en helt fantastiskt ljusstark vita kan få samma kontrastförhållande som en mörk och murrig skärm med jättedjup svärta och ljussvag vita. Slutsats: Ta siffrorna på pappret med en nypa salt och kontrollera själv i butik om du är osäker.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
morlock skrev:
2054199 Jag söker också efter en ny skärm, men vill ha minst 20" eftersom man inte får högre upplösning på en 19" gentemot en 17. (oftast 1280x1024 på bägge storlekarna) Vill ha 1600x1200, men helst en wide.

Den här verkar rätt kul -> http://www.newsonline.se/release.asp?Pmid=74505&comid=125 :)


kolla inlägg numemr 2 ... där har du en jämförelse av nåra 20" skärmar

annars skulle väl Dells nya skärmar vara bra 2407 eller va de hette... tror de kom med nåra nya 20"are också.. men de har inte dykt upp på deras hemsida än bara
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Tack för alla svar.
Jag använder datorn till lite av varje men spelar inte särskilt mycket så svarstiden bryr jag mig inte om så länge den är <=8ms. Vill mest bara bli av med den j**la klumpen som står och ta plats på skrivbordet. :argpådato

Ang. upplösning så tycker jag också att 1280x1024 är i minsta laget.
Det är vad jag kör på skrivbordet idag och man vill ju att skärmen ska räcka i några år. Har tittat lite på 20" widescreen också men de är lite för dyra och dessutom verkar det som att många upplever bakgrundsbelysningen på de lite billigare ws-skärmarna som ojämn. Någon som kan bekräfta/dementera?
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Velig som man är men nu har jag iallafall beställt en.
Det blev en Viewsonic VX2025WM 20" widescreen. Den var ju betydligt dyrare än vad jag hade tänkt lägga från början men så brukar det ju bli.
Såg några recensioner om den på sweclockers och i heimdal's inlägg och den fick mycket bra kritik.
Så nu är det bara att leva på pasta ett tag framöver och hojen får vänta ytterligare en månad på ett nytt framdäck.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Osmium skrev:
2054855 Velig som man är men nu har jag iallafall beställt en.
Det blev en Viewsonic VX2025WM 20" widescreen. Den var ju betydligt dyrare än vad jag hade tänkt lägga från början men så brukar det ju bli.
Såg några recensioner om den på sweclockers och i heimdal's inlägg och den fick mycket bra kritik.
Så nu är det bara att leva på pasta ett tag framöver och hojen får vänta ytterligare en månad på ett nytt framdäck.


vart beställde du ifrån??
säg gärna pris å om du e nöjd med den sen

de sämsta med att få bra tips.. är att de brukar bli dyrare än man tänkt i sista änden :D


utrikes e de bra mkt billigare iaf..

kollade på dells skärmar på deras .se hemsida.. sen jämförde jag med deras .co.uk & .de .. ä man tjänade uppåt 2000 kr på å beställa utrikes :3freak
 
Last edited:

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
heimdal skrev:
2055302 vart beställde du ifrån??
säg gärna pris å om du e nöjd med den sen

de sämsta med att få bra tips.. är att de brukar bli dyrare än man tänkt i sista änden :D


utrikes e de bra mkt billigare iaf..

kollade på dells skärmar på deras .se hemsida.. sen jämförde jag med deras .co.uk & .de .. ä man tjänade uppåt 2000 kr på å beställa utrikes :3freak
Beställde från dustinhome.se för 5495:-.
Jag borde få den i slutet av veckan. Jag skriver ett inlägg om jag är nöjd eller inte.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top