Behöver lite hjälp att tyda reglerna kring handbagage

Snowman89

Guest
Är det någon som här som flugit med Turkish airlines?
Ska flyga med dem imorgon och jag blir inte riktigt klok på deras regler för handbagaget..

På deras sida skriver de att jag får ta med ett handbagage samt så står det såhär:
The following possessions may be carried free of charge and may be accepted as cabin baggage:
1 coat, overcoat or blanket,
1 laptop computer,
1 handbag/briefcase,
1 small video recorder or camera,
1 baby carriage,
Baby bottle etc. for feeding needs

Så menar de att man får ta med ett normalt handbagage+laptop eller bara en av de två saker jag just skrev?
Vore ju lagomt roligt ifall jag låter bli att packa in laptopen i den incheckade väskan och så räknar de laptopen som handbagage..

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det brukar vara att man får ta med ett kolli förutom ​handbagaget.

Snowman89

Guest
Det brukar vara att man får ta med ett kolli förutom ​handbagaget.

Jo det är väl just det där "brukar" som ställer till det..

Har frågat en del bekanta som reser lite och alla säger att det BÖR vara ok..
Men samtidigt så känner jag mig måttligt sugen att åka dit med handbagage och laptop och sen få lämna en av dem hemma..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag flög Turkish senast så var det ok med handbagage plus alla småprylar. Det var Dec 2010.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jo det är väl just det där "brukar" som ställer till det..

Har frågat en del bekanta som reser lite och alla säger att det BÖR vara ok..
Men samtidigt så känner jag mig måttligt sugen att åka dit med handbagage och laptop och sen få lämna en av dem hemma..
Fråga vid incheckning, alternativt ring och fråga Turkish direkt. Einfach Jungheinrich.

Snowman89

Guest
Fråga vid incheckning, alternativt ring och fråga Turkish direkt. Einfach Jungheinrich.

Visst är det så, dock har Turkish stängt för idag..
Men jag lyckades få ner datorväskan i bagaget så jag kan kolla vid incheckningen och ev ta datorn på sidan av när jag åker hem.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Visst är det så, dock har Turkish stängt för idag..
Men jag lyckades få ner datorväskan i bagaget så jag kan kolla vid incheckningen och ev ta datorn på sidan av när jag åker hem.

Har inte åkt med Turkish men med en del andra (SAS, LH, Air Berlin, Qatar, Air France mm) och det har alltid varit ett handbagare + dator. Handbagaget har en viktgräns, vissa kontrollerar detta i incheckningen men vanligtvis inte. Om dom kontrollerar och tycker att det är tungt så tala om att du har en laptop i, den skall inte räknas in i handbagagevikten.

Fick senast jag reste bannor för min batteribank som jag alltid har med mig. Eftersom den inte är ett inbyggt batteri i tex en dator eller telefon så var det mycket pip om batterier, både i handbagage och inckeckat. Var tydligen generella internationella regler inom flyget som jag helt missat.....

EDIT:glöm det med batteribanken. Jag googlade transportstyrelsen på batterier och enda förklaringen är att begåvningsreserven i säkerhetskontrollen inte var den skarpaste kniven i lådan när det gällde grundskolematematik.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har aldrig varit med om att det är något som helst problem, jag brukar ha minst två bagage, och kanske något mer. Åker du med Kalle Anka flyg typ Ryan eller Wizz eller Norwegian kan de ju fjanta sig, men jag tror Turkish - trots namnet - är ett riktigt flygbolag.

Det är dödslugnt.

I höstas tyckte jag att det var så billig öl på flygplatsen och jag skulle ändå till systemet på väg från ARN så jag tänkte att wtf, jag köper två flak. Så dundrar man in, sist, i flyget med sina två flak, handbagage och portfölj. Fan vad tjurig hon blev, fejkklockhaggan. :lol

Flygvärdinnor har ju något allvarligt fel i huvudet 9 av 10 ggr, det behövs det inte direkt några studier på. :fakta

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Fast lagom kul att bli vänd vid gate'n....

Men oroa dig inte. Praxis gäller att kameraväskor, handväskor, ytterkläder, babysitters etc får tas med utanför handbagaget och räknas inte som sådant bagage. Detta gäller i stort sett alla reguljära flygbolag, har aldrig mötts av protester.

Ryan, Norwiegan och andra lågprisbolag har annan praxis, där är det i princip ofta tjafs.

Snowman89

Guest
Fast lagom kul att bli vänd vid gate'n....

Men oroa dig inte. Praxis gäller att kameraväskor, handväskor, ytterkläder, babysitters etc får tas med utanför handbagaget och räknas inte som sådant bagage. Detta gäller i stort sett alla reguljära flygbolag, har aldrig mötts av protester.

Ryan, Norwiegan och andra lågprisbolag har annan praxis, där är det i princip ofta tjafs.
Jo det är just det jag ville undvika.

Jag ringde Turkish för en stund sedan och det var inga problem att ta med en laptop då de inte räknar det som handbagage.
Så ni hade helt rätt :)

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det låter ju som att du får ta med ett handbagage plus ett av varje från listan utöver det. Jag har visserligen aldrig flugit med Turkish, men andra där det gällde och deras texter ser ungefär likadana ut. Billiga flygbolag brukar väl oftast tillåta ett handbagage plus ett tillägg, t.ex datorväska, och då brukar det stå väldigt tydligt. Ofta ska då även båda gå inom handbagagevikten.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO