Behöver lite hjälp med min Husaberg FS650 !

THiM

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2012
Ort
Vännäs
Hoj
Husaberg FE 650 -04
Hej!

Nu när vintern har rullat in har jag tänkt antingen sälja hojjen för billig peng eller laga den.
Vart inte mycket kört i sommar p.g.a att den var sjuk svårstartad..
När jag väl fick igång den var effekten riktigt bra! (Dock) så var den väldigt svår på tomgången och ett väldigt högt "tjutande" ljud från motorn?

Ventilerna ställdes men utan någon direkt skillnad.. :va

Har läst forum om att ett "tjutande" ljud från kamkedjan? var ganska vanligt.. men tror att min låter högre än dom flesta.

Här är ett klipp på min hoj.
Husaberg FS650 .
Tycker inte ljudet låter så högt här men en liten ledtråd på vad jag menar.
(Ljudet hör ni mest på slutet av klippet)

Tack i förhand! :Bugar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då kollar man sträckning och kondition på kamkedja och sträckare. Finns gott om husor av den generationen som låter riktigt illa pga kedjan.

Har tyvärr flyttat från Västerbotten så kan inte hjälpa dig hands on
 
Last edited:

THiM

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2012
Ort
Vännäs
Hoj
Husaberg FE 650 -04
Okej, är det något större ingrepp att kolla den isåfall? Tänkte läsa på mig lite innan jag kolla på det nu när jag öppnar motorn..

Det var ju riktigt synd, men tack ändå! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, är det något större ingrepp att kolla den isåfall? Tänkte läsa på mig lite innan jag kolla på det nu när jag öppnar motorn..

Det var ju riktigt synd, men tack ändå! :)

Din motor låter helt normalt om den bara tokviner. Vissa 650 låter så pga olika mått mellan primärdrev och lammellkorg. Kamkedjan ger absolut inget vinljud såvitt jag vet. Husaberg exprimenterade en hel del med måtten mellan drevaxlar i både låda och primärdrev därav vissa som tokviner. Även samma årsmodeller kunde variera i vinandet pga taskiga gjutformar för motorblocken. Just 04 ven ganska mycket,,men den värsta jag hört var en kompisares nyinköpta 02a. Men den höll minst 1000 mil ändå så det verkar inte så skadligt. Min 01a var ganska tyst.

Den kommer fortsätta vina hur än mycket du renoverar såvida du inte byter motorblocken.

Men kamkedjans sträckning kollar man ändå om den skrammlar eller man vill kolla hur slut kedjan är. Jag brukar skruva lös centrumbulten som håller fast fjädern i mitten som trycker in sträckaren. Startar motorn och trycker in en radiomejsel in i sträckare och agerar mänsklig fjäder. Man testar trycka in sträckaren med mejsel och lyssnar om den skrammlar mindre. Om den skrammlar mindre då kan man misstänka att sträckaren inte låser i bakåt och bör då bytas.

Slutheten på kedja bestäms av hur många hack sträckaren har kvar innan den slagit ut helt. Den bör ha 3 hack kvar om kedja ska vara ok.

Att den är svårstartad beror ofta på förgasarjustering felande ,,typ luftskruv och lågfart och höjd på tomgång. viktigast. Men det beror ofta på automatdecompen på kammen som blivit slut = lyfter för lite eller inte alls. Kicktekniken är extra noga på husaberg också,,lufta ur motorn med manuella decompen om den inte startar på 3 kick!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top