Behöver lite hjälp med ombygge av min XR

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har nu plockat ner i stort sett alla plastdetaljer på hojen och även krök och ljuddämpare och imorgon ska jag bygga nya fästen till ljuddämparen. Och sen har jag nu doppat kröken och den blev som ny igen och imoprrn ska jag även åka iväg till ett kromföretag i stan där han skulle kolla om han kunde kroma det åt mig. Sen ska även sving, ljuddämparfästen, benskydd på krök och lite annat poleras upp till spegelblank yta. Kanske inte passar på en motard men jag tror det blir snyggt ihop med den svarta lacken som förhoppningsvis åker på imorrn eller övermorrn.
Men nu till det kluriga: Jag har ju helvit plast rakt igenom på hojen och allt utom tanken har jag börjat matta ner. Och på tanken sitter det riktigt snygga (enligt mig) dekaler men jag insåg att de inte passar ihop med det nya stuket så nu skulle jag vilja ha lite hjälp att hitta ett snyggt typsnitt till mina nya som jag ska tillverka själv. Hade tänkt mig endast ett X och ett R där X:et ska vara lite större än R:et och det ska vara nån riktigt snygg typstil, men jag har idetorka! kan nån leta lite åt mig och ge förslag? Vore skitschysst isåfall.
Först ska tanken lackas 2-3 gånger med blanksvart lack och därefter åker dekalerna på plats som jag gör i klisterfolie som är kromfärgad. (vad annars :) ) sen åker det på klarlack några gånger och kanske lite våtslip mellan lagrena för att få bästa finish. Antar att jag får göra om det inom en månad efter dels alla vurpor jag kommer lyckas med och sen nöts det väl bort. :( Men vafan, det är det värt och det är inte så jobbigt att göra om det sen kan det ju bara bli bättre andra gången.

Seså, lite snygga bokstäver nudå! :tummenupp

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki 450
Du vet väl att plast tanken "andas" genom porerna ?
(Vill ju inte sabba ditt coola bygge men kan vara bra att veta innan man lägger 16 lager lack på den.)

Tankdekalerna brukar vara perforerade pga detta.

Kai

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Kai skrev:
Du vet väl att plast tanken "andas" genom porerna ?
(Vill ju inte sabba ditt coola bygge men kan vara bra att veta innan man lägger 16 lager lack på den.)

Tankdekalerna brukar vara perforerade pga detta.

Kai

Om lacken blir för hård/tjock på tanken är det lätt att den spricker. Sen ska ju lacken även tåla bensinspill, olja m.m.

Kul att du hittar på lite med den gamla xr! Blir nog jättebra!

Bender

(¯`·.,¸¸,.·´¯`·
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda Spacy 125
Ser med spänning fram mot att få veta hur det går med tanken...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste den vara perforerad? Hmmm, testar iaf med 16 lager lack :) Som nån sa så kommer det spillas soppa på det iaf så man får väl göra om det inom några tankningar.

lowrider: Både jag och polaren är helsålda på svarta motards och att atlas har blivit färdig med sin är bara ett plus, för jag har redan tjatat litegrann på honom om en del grejjer. Men det var bestämt redan innan jag såg hans, tänkte köpa en svart husky först men det blev aldrig av :(

Så gammal är den väl inte? 98 visserligen men tillverkades ju bara 2 år till eller nåt, just 600:an menar jag..... Hade jag pengar skulle det stå en 650 i garaget isället.

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Dee_cati skrev:

Så gammal är den väl inte? 98 visserligen men tillverkades ju bara 2 år till eller nåt, just 600:an menar jag..... Hade jag pengar skulle det stå en 650 i garaget isället.

Gamla xr = xr 600. :tummenupp

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
,,som dem säger, så måste du använda 2-komponentslack!
Iaf om du vill slippa se lacken glida av tanken, efter första
tankningen! Går att köpa värdigblandat på sprayburk, men måste
då sprayas inom ett par timmar, annars så kan det härda i
flaskan=tråkigt!
Men bara prata med färghandlare, så blandar han den med en
gång!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
electronaut skrev:
Gamla xr = xr 600. :tummenupp

Aha, så du menade... Är inte så insatt så ursäkta min dumhet :D

Avelin: ska genast kolla upp vad det kostar och hur mycket det går åt. Pratade med lackeraren i arboga idag men han varken ville eller hade tid. Saken är den att min lillebror jobbar som lackerare men han har inte tid inom 2 veckor och jag vill ju ha det färdigt fort... Så är det för dyrt med 2-komponent så kör jag sprayburk ala' OK/Q8 och lackar hos lackeraren senare :)

Bender

(¯`·.,¸¸,.·´¯`·
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda Spacy 125
Jag har en orange XRtank men skulle gärna vilja ha en vit... Om du ändå bestämt dig för att lacka så kanske du kunde tänka dig ett byte?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bender skrev:
Jag har en orange XRtank men skulle gärna vilja ha en vit... Om du ändå bestämt dig för att lacka så kanske du kunde tänka dig ett byte?

Njae, vill gärna ha så jag kan fixa tillbaka till original så då blir det svårare med orange i botten tyvärr :(

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Det var inte så farligt dyrt med 2k-lack på burk!
Jag blinkade lite lätt med glansiga ögon o frågade vad det kostade! ;)
100:- låter väl bra sa han då :tummenupp ,,,, annars så
är det väl
120:- dem tar för det, iaf på färgprofsen i västerås.
,,, vet inte hur många lager du ska ha, men 1burk räcker ganska bra,
två blir bra o lite till. Men gör inte som jag, stälde undan tanken
så att ingen skulle förstöra den,,,, nu efter en något klantig person
(läs: Far),
så har jag 2-4 MYCKET fina hack/repor i den,, har inte äns tagit en
provtur med tanken, innan allt skit kom på!

Last edited:

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Power
lite tips

tja på dig!
kul projekt, tänk på det som sagts tidigare om att tanken svettas bensinångor. vet inte vad som händer med lack på plasten. mina dyra tillbehörsdejaler jag satte på min -92:a var jättesnygga en vecka sen började de bubbla sig. förgen var ju inte så dyr så prova dig fram. lycka till.
angående krökarna. jag gjorde exakt som du tänkt dig, kromade alltihop. blev skitsnyggt i 5 minuter... sen ramlade kromet av de främre krökarna! de två främre rören innan de går ihop är tillverkade av rostfritt som inte kromet fäster på! däremot är det tjocka gemensamma röret i krombart stål. jag fick kromkillen att högglanspolera de främrekrökarna åt mig med ett superbra resultat.

en lite slutlig fåga bara:
varför inte lägga tid o pengar på motorn i första hand med lite lätt-trimning? typ ett schysst avgassystem, luftfilter etc etc.

kör hårt!
//m

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Re: lite tips

mindraper skrev:
tja på dig!
kul projekt, tänk på det som sagts tidigare om att tanken svettas bensinångor. vet inte vad som händer med lack på plasten. mina dyra tillbehörsdejaler jag satte på min -92:a var jättesnygga en vecka sen började de bubbla sig. förgen var ju inte så dyr så prova dig fram. lycka till.
angående krökarna. jag gjorde exakt som du tänkt dig, kromade alltihop. blev skitsnyggt i 5 minuter... sen ramlade kromet av de främre krökarna! de två främre rören innan de går ihop är tillverkade av rostfritt som inte kromet fäster på! däremot är det tjocka gemensamma röret i krombart stål. jag fick kromkillen att högglanspolera de främrekrökarna åt mig med ett superbra resultat.

en lite slutlig fåga bara:
varför inte lägga tid o pengar på motorn i första hand med lite lätt-trimning? typ ett schysst avgassystem, luftfilter etc etc.

kör hårt!
//m

Well, nu är det så att det sitter en väldans fin CRD-dämpare på och nu har jag slitit bort hela luftburken och håller på och bygger adapter så att mitt nya (jättestora!) K&N-filter kommer passa (koniskt open-air). Därefter ska jag bestycka om förgasarna med förhoppningsvis bra resultat. Det är den enda trimningen jag gör nu för jag är inte säker på att jag kommer behålla hojen så länge till.
han ville inte kroma min krök så jag polerade upp hela skiten och efter ca 5 minuters brännande med gassvetsen så har jag en fin blå krök :D Sen om det är som du säger att det är rostfritt fram till kollektorn så är det ju perfekt för då slipper jag göra om det en gång i veckan! Den biten efter kollektorn blir inte såpass varm så den kanske man kan ytbehandla med nån sorts värmebeständig klarlack eller nåt....

Last edited:

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Power
fixa bilder när du är klar! den verkar bli bra!
//m som druckit minst 122 :öl

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hoppas på att den blir det men tiden får utvisa... Nu är man gräsänkling hela veckan så då borde man få tid över att meka. Tar nog och lämnar in sidokåpor och tank till nån lackerare istället, det blir nog bäst.....

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha