Behöver lite råd..

Zenz

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N
Eftersom jag inte har några vänner i bekantskapskretsen som är insatt i hojar och allt vad det innebär, tänkte jag vända mig till Er här på forumet om råd.

Efter en massa år av funderande har jag bestämt mig att ta tummen ur röven och börja agera. Nu i vår ska jag köpa hoj och fixa kortet, så är det bara. Har velat fram och tillbaka angående vad jag ska inhandla för hoj. Kommer att använda hojen mer till lek samt köra kortare sträckor, som t.ex. till de 1,5 mil jag har till jobbet, än touring.

Några av de kriterier jag har utgått från när jag letat är:

- Ska kunna användas vid uppkörning, alltså måste den minst vara 700+ cc.
- "Måste" vara Yamaha, Suzuki eller Honda eftersom dessa märken är de enda som erbjuder serviceverkstäder uppe hos mig. Känns smidigare så..
- Någorlunda billig att försäkra för en 30 åring från Piteå. Inte över 5-600 i månaden. Sportcyklar går alltså bort.
- Vara relativt lätt att köra för en nybörjare. Mina erfarenheter när det gäller tvåhjulingar sträcker sig inte längre än cross-körande när man var yngre (upp till 125CC) samt en hel jävla massa mil på moped. Inget hojåkande alls.

Efter att ha kollat runt på modeller har jag fastnat för Yamaha FZ1-N (alltså versionen utan kåpor). Är det en ok hoj att börja med som nybörjare när man tänkt ta kortet, eller tar jag mig vatten över huvudet?

Andra förslag.. ?

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Vfr 800 -99
Ett partiskt råd är Vfr :gnissla har en själv.

Det som gör Vfr bra i mina ögon är att försäkringen är ganska så hyfsad. På mig som strax är trettio i storstad så ligger trygg-hansa på ca 6000 om året. Hästarna räcker till även om den inte är något extremt fart monster. Hojen är allround och funkar lika bra till jobbet som en kurvig väg och vill man ta en längre tur så funkar det alldeles utmärkt.

Kubiken räcker till för uppkörning men som jag har förstått det så får man jobba en del med hojen för att klara uppkörningen då vändradie inte är så bra. Sjäv så har jag inte märkt något åt det hållet men så är det min första hoj.

Som jag ser det så är Vfr en bra instegs-hoj...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Gillar du nakna hojar som den du själv ger exempel på så finns det ju t ex:

Bandit 1200
XJR1300
CB1000

Vassego, en av varje sort :)

Finns fina fr ca 30k o uppåt på Blocket (nåja, ser fina ut på bild i alla fall).

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om FZ-1 är den du vill ha kan du glömma 600kr/mån i försäkring (om du ska ha hel)! Köp hellre en äldre r1 streetfighter isf!

Hornet 900 funkar väl...inget mer eller mindre

Suzuki med mindre bokstäver än GSXR går bort(kan nästan inte tänka mig en tråkigare hoj)!

Har du pengarna så köp en hypermotard eller speed triple och skit i märkesverstäder förutom till ventiljustering! Mer bus än dessa är svårt att få!

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Honda Vtr 1000-f
Billig att försäkra, går bra för att vara i den prisklass den är samt ok att åka längre sträckor på om touringlusten faller in.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kawasaki Z750 är ju en relativt billig hoj som går just över 700 sträcket. Lättkörd hoj, fungerar bra som första.
Synd då bara att du int har verkstad.
Annars så kommer ju Yamaha ut me en ny fz-8 snart, om du har pengar till en ny hoj!

2010-yamaha-fz8-rend_460x0w.jpg

Last edited:

Zenz

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N
Om FZ-1 är den du vill ha kan du glömma 600kr/mån i försäkring (om du ska ha hel)

Faktiskt så hamnar jag precis under 600 kr/månaden för helförsäkring.

Tack alla för att ni tog tid till att dela med er av era åsikter :)

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Faktiskt så hamnar jag precis under 600 kr/månaden för helförsäkring.

Tack alla för att ni tog tid till att dela med er av era åsikter :)

Jag hade skitit i att inte KTM har en märkesverkstad och köpt en superduke. För mig är det fortfarande för dyrt.
På min 30-årsdag blir det en, för då har bilsport-mc en bra försäkring :tummenupp
KTM_Superduke_R_stpz.jpg

3544585243.jpg

Den är läcker alltså!!

Last edited:

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
FZ1N är en kanonhoj som funkar för en nybörjare också :) Jag är otroligt nöjd med min även om jag gärna hade sett att effekten låg lite lägre i registret. Den saknar alltså lite vrid men det finns väldigt mycket toppeffekt. En smakfråga egentligen :)

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Det enda råd jag kan ge är att prova innan man köper och att köpa det som man har råd med. Jag kör själv sport och vändradien är piss, den väger mycket och drar en hel del...ändå är det rätta hojen för mig....har testat mindre effektfullare och snabbare maskiner med bättre vägegenskaper (på papper) men tycker att den jag har funkar bäst för mig.
Så testa och se.
Och som många tidigare har sagt så naket och streetfighter blir billigare än helkåpa.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
KTM Superduke är mycket trevlig och det finns märkesverkstad i lulstan 5 mil norrut!
Den är dyrservad måste jag säga, men bilsport & mc har trevlig försäkring. Jag betalar ca 3900 halvförsäkring helår från och med i år, men då har jag haft lappen i fem år också.
Mitt tips är: Åk till Ume, köp en BMW F800S och betala cirka 1500 per år i helförsäkring. När det är dags för service finns det märkesverkstad i lulstan för den också, samma verkstad som servar KTM. Lindroths servar Honda, Suzuki, KTM, Harley, BMW och Buell.
BMW F800s är riktigt trevlig, stirra dig inte blind på 85 hästar; det är 85 hästar på bakhjulet, dvs ca 100 motorhästar och twin.
Edit: 3526 kr hel/hel BMW F800S

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det enda råd jag kan ge är att prova innan man köper och att köpa det som man har råd med. Jag kör själv sport och vändradien är piss, den väger mycket och drar en hel del...ändå är det rätta hojen för mig....har testat mindre effektfullare och snabbare maskiner med bättre vägegenskaper (på papper) men tycker att den jag har funkar bäst för mig.
Så testa och se.
Och som många tidigare har sagt så naket och streetfighter blir billigare än helkåpa.

Fast hur många är villiga att låta en person man inte känner provköra hojjen innan de köper den?

Skulle de va så att man gör det iaf kan man åka dit på det själv.
Enda gången jag skulle låta det hända är ifall jag känner personen sen tidigare och vet att man kan lita på denna ifall något skulle hända så skulle det lösa sig och att denna KAN köra hoj.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Börja med att köpa en billig MC som du kan övningsköra med och lägga omkull tio gånger utan att det bekommer dig.
Sedan när du har kortet så säljer du den och köper den hoj du egentligen vill ha.

Det är dyrt att lägga omkull dyra hojar. Så du kommer sannolikt spara en massa pengar. Dessutom lär du dig snabbare att köra med en MC som du inte är livrädd att lägga omkull.

Så börja med att jaga upp den billigaste hojen på blocket som klarar uppkörningskraven.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Söker i tråden och ingenstans står det "ABS". Något du ska ha på din kommande hoj! Finns väl iaf som tillval till FZ1´an. Framförallt om du har för avsikt att göra uppkörningen på den. Bromsprovet blir busenkelt och så kanske du klarar dig bättre om/när olyckan är framme. Lycka till!! :)

Torra fakta om ABS :fakta

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Söker i tråden och ingenstans står det "ABS". Något du ska ha på din kommande hoj! Finns väl iaf som tillval till FZ1´an. Framförallt om du har för avsikt att göra uppkörningen på den. Bromsprovet blir busenkelt och så kanske du klarar dig bättre om/när olyckan är framme. Lycka till!! :)

Torra fakta om ABS :fakta

Med hänvisning till din länk och med all respekt för din åsikt även om jag kanske inte håller med helt..
Citat av VV representant " Det är skrivet i sten"
Ett annat citat av allas vår högt älskade Führer, Claes Tingvall "Siffrorna är så sensationella att de är svåra att tro på, men detta stämmer verkligen."
Varför drar jag öronen åt mig när VV påstår saker?? Kan vara så att jag inte har något som helst förtroende för dem. Ormoljeförsäljare är väl det snällaste jag kan komma på för att beskriva dem..

On-Topic däremot..Som någon sagt innan, en gammel-VFR är inte fel för de ändamål du räknat upp.

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Fast hur många är villiga att låta en person man inte känner provköra hojjen innan de köper den?

Skulle de va så att man gör det iaf kan man åka dit på det själv.
Enda gången jag skulle låta det hända är ifall jag känner personen sen tidigare och vet att man kan lita på denna ifall något skulle hända så skulle det lösa sig och att denna KAN köra hoj.

Fast det är ju ganska lätt att lösa. 2 pers tar sig till hojägaren, en provkör - den andra stannar kvar. Sen vad det gäller körförmåga så gäller samma som vid provkörning på firma - kvaddar du så kostar det inte mig någonting - detta kommer man överens om redan från början. Så det gick till för mig o jag kände mig trygg precis som den tidigare hojägaren gjorde.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Mycket text......

BMW F800s är riktigt trevlig, stirra dig inte blind på 85 hästar; det är 85 hästar på bakhjulet, dvs ca 100 motorhästar och twin.
Edit: 3526 kr hel/hel BMW F800S

Jag kanske är partisk, men men..
Tog kortet 2009 och skulle köpa en MC.
Mina krav var då
  • Nyare modell då äldre (oftast) ej har ABS
  • ABS
  • Billig försäkring
  • Inte över 1000 cc (försäkringsfråga)
  • Helst icke kedjedrift (underhållsfritt)
Slutade med att jag köpte en F800ST -07, inte så tokdyr i inköp och 3526 helförsäkring/år. Visst, kanske inte är den coolaste hojen att äga, men fasen vad jag älskar den :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA