Behöver man ställa om dämparna från fabriks inställningarna?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Det är så att jag har en hoj som fortfarande har inställningarna från fabrik på mina dämpare och som är anpassada för en förare med 69kg enligt boken. Jag väger själv 82kg med ställ, behöver jag ställa om mina dämpare efter min vikt?

Jag kör bara på allmän väg inge bana kommer jag då märka någe skillnad ifall jag ändrar inställningarna, så att de passar min vikt och på vilket sätt märks det en skillnad vid justering av dämparna?:va
 

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 954 -03
Jag undrar faktiskt också samma sak, jag har inte vågat leka med inställningarna.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Till å börja med kan man ställa sig frågan varför man ska skruva? Vad är det du inte gillar med den inställning du har?

Men å andra sidan e det ju lite kul å testa. Skriv bara upp hur det var innan du började.

Under sk "aktiv" körning på vanlig väg så är man ändå så långt ifrån alla gränser att fjädringen i princip kan vara hur fel som helst. Det ena kanske käns lite mjukare å det andra lite hårdare.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
svårt att anpassa fjädringen efter almän väg då de kan variera så otroligt fårn tighta böjar till långa svepande. Gubbig väg till slät asfalt etc. Visst man kan väl alltid ställa häng å ha bra grundinställningar på hydraliken, men så länge du inte tänker sätta rekord på din favorit väg tror ja de är bortkastad tid. vri på lite mer förspänning bak å fram bara så känns hojjen möjligare stabilare.
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Om du köper en ny bil, brukar du ställa in förarstolen?

Kalrt det går att köra med stolen i läget som den kom från fabrik, men det blir bra mycket bättre om man ställer in stolen efter sig själv.
 

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 954 -03
Om du köper en ny bil, brukar du ställa in förarstolen?

Kalrt det går att köra med stolen i läget som den kom från fabrik, men det blir bra mycket bättre om man ställer in stolen efter sig själv.

njaa, jag har nog aldrig rört sätet... sitter upptryckt i ratten med knäna skavandes mot instrumentpanelen :arsele hihi
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Googla lite.. Finns guider hur du ställer in dämparna
Man märker endel skillnad även som gatåkare
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du köper en ny bil, brukar du ställa in förarstolen?

Kalrt det går att köra med stolen i läget som den kom från fabrik, men det blir bra mycket bättre om man ställer in stolen efter sig själv.
Vad har sittställning med fjädring att göra? Frågan är väl snarare om du brukar du ställa in fjädringen på bilen och justera in clip on, kopplingsgrepp, fotpinnar mm på hojen? :7peta
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Jag skruvade med fjädringen lite, tyckte att den var för mjuk. Man bara gungade fram hela tiden. Så nu har jag ställt in dämparna rätt hårt, både fram och bak. Vet inte om det blev nån skillnad prestandamässigt, men det vart mycket skönare och åka. Hojen följer med bättre, och det känns som man har mer kontroll.:katt
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Fan det där med fjädring är inte helt lätt att fatta, jag tyckte min säckade ihop lite för mycket fram i böjarna, styvade upp ett steg komp/retur. Men bak? hur ställer man in rideheight? jag skulle vilja ha ner bak någon centimeter, men påverkar det fjädringen mycket? dessutom förändras väl raken om man sänker för mycket, eller hur funkar det? :va
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Fan det där med fjädring är inte helt lätt att fatta, jag tyckte min säckade ihop lite för mycket fram i böjarna, styvade upp ett steg komp/retur. Men bak? hur ställer man in rideheight? jag skulle vilja ha ner bak någon centimeter, men påverkar det fjädringen mycket? dessutom förändras väl raken om man sänker för mycket, eller hur funkar det? :va

Skruvar du på mera returdämpning fram så säckar den ju ihop ännu mer.
 

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Ort
STOCKHOLM märsta
Hoj
KAWASAKI ZX10R
du bör ju ställa in för din egen vikt på 82kg till att börja med !"1" vrid på förspänningen på gaffelfjädrarna med ca 3-4 milimeter om den är 14 milimeter i höjd nu standardinställd ? dom ska skruvas nedåt in i gaffelbenen med 25 30 % från standardhöjd. "2" returdämpning , om standard ligger på 9 motursklick tillbaka ifrån max bör du köra 7 klick "moturs tillbaka ifrån max". "3" kompressionsdämpningsskruven längst ner på benet är förmodligen ställd på 7 motursklick tillbaka ifrån max du bör ha 5 . bakdämparn! om returdämpskruven "den nedre skruven" är ställd på 1 och 3 kvarts varv moturs ifrån max kan du vrida den 2 kvartsvarv medurs! kompressionsdämpskruven! "den övre skruven" är den ställd på 3 motursvarv vrid den 3 kvart medurs. det här "tror jag" ska vara ungefär för din vikt på 82kg ! sen är det ju bara att vrida av eller på utifrån detta , det blir som en ny hoj med rätt inställningar jag lovar!
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kan ju inte påstå att jag är något Ace på dämpar inställningar men jag tycker de är kul å prova olika å känna av skillnaderna på olika sorts väg och banor... jag började med att ställa in dem pga jag väger bra mycket mer än en fabriks förarn väger :p de va så de började å de var så de blev kul när man märkte skillnaden på hojjens betende.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top