Behöver någon som skulle kunna övningsköra med mig till min uppkörning!

krapnixfootball

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2023
Hoj
2022, Yamaha R3
Tjaaa, jag har min uppkörning om 2 veckor typ, I västerås. Jag bor i Stockholm. Jag betalar för bensin ditt och tillbaka, och kan prata om kr/timme men den e bara 1 timmes totalt körning jag behöver, för jag kommer klarar provet! ?

Jag e 18 och det här varit mitt dröm att kunna köra mc.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Tjaaa, jag har min uppkörning om 2 veckor typ, I västerås. Jag bor i Stockholm. Jag betalar för bensin ditt och tillbaka, och kan prata om kr/timme men den e bara 1 timmes totalt körning jag behöver, för jag kommer klarar provet! ?

Jag e 18 och det här varit mitt dröm att kunna köra mc.
Högmod går före fall...
Du vet att den du övningskör med först måste ansöka till Trafikverket om att få bli din handledare? Jag vet inte hur lång handläggningstid Trafikverket har just nu, men med tanke på att det är semestertider så är det nog rimligt att anta att den är längre än vanligt.

Med det sagt så hoppas jag det löser sig för dig, lycka till på uppkörningen!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjaaa, jag har min uppkörning om 2 veckor typ, I västerås. Jag bor i Stockholm. Jag betalar för bensin ditt och tillbaka, och kan prata om kr/timme men den e bara 1 timmes totalt körning jag behöver, för jag kommer klarar provet! ?

Jag e 18 och det här varit mitt dröm att kunna köra mc.
Hade jag inte varit i Mexiko hade jag kunnat hjälpa till. Om inte annat så med skåpbil. :hihi

Men det är rätt, ta kortet tidigt so du hinner köra mycket innan livet kommer ivägen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Högmod går före fall...
Du vet att den du övningskör med först måste ansöka till Trafikverket om att få bli din handledare? Jag vet inte hur lång handläggningstid Trafikverket har just nu, men med tanke på att det är semestertider så är det nog rimligt att anta att den är längre än vanligt.

Med det sagt så hoppas jag det löser sig för dig, lycka till på uppkörningen!
Fick mitt handledarbevis i torsdags. Mindre än en vecka från ansökan.

Kanske var i måndags vi fixade ansökan. Minns inte.

Möjligen går det fortare om man har Kivra men jag antog att eftersom att beslutet skall medföras vid körning får man vänta tills det kommer i lådan. Kan vara fel. Värt att kolla för TS.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett problem för den som ställer upp som handledare för ett tillfälle är hur många gånger man kan vara det under en femårsperiod, (5 st, tror jag det var). Har man då fler i ens omgivning som ska ta körkort under den perioden...

Edit,

Känner inte TS någon, eller om det finns någon frivillig, som kan skjutsa till uppkörning på TS hoj? Hur ni åker tillbaka handlar om modet hos den som kört dit och om denna/denne kräver att köra tillbaka. Om TS trots allt skulle faila, kommer han ju hem igen, på bönpallen...


Sen är det då alternativet att köra dit hojen i skåpbil eller på släp.

Att någon skjutsar känns smidigast om sådan bekant/volontär finnes.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hur gick det här då?
Nu likadan tråd men i Falun...
Tror att vissa tar det här som att mc-förare skulle vara ett stort gemensamt kollektiv som hjälper och stöttar varandra, på lite stort allvar. Kontaktsökande personer som vill få nya vänner och bli med i en grupp kommer nog dessvärre att bli väldigt besvikna...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tror att vissa tar det här som att mc-förare skulle vara ett stort gemensamt kollektiv som hjälper och stöttar varandra, på lite stort allvar. Kontaktsökande personer som vill få nya vänner och bli med i en grupp kommer nog dessvärre att bli väldigt besvikna...
Du tänker på den här, eller? ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ett problem för den som ställer upp som handledare för ett tillfälle är hur många gånger man kan vara det under en femårsperiod, (5 st, tror jag det var). Har man då fler i ens omgivning som ska ta körkort under den perioden...

Edit,

Känner inte TS någon, eller om det finns någon frivillig, som kan skjutsa till uppkörning på TS hoj? Hur ni åker tillbaka handlar om modet hos den som kört dit och om denna/denne kräver att köra tillbaka. Om TS trots allt skulle faila, kommer han ju hem igen, på bönpallen...


Sen är det då alternativet att köra dit hojen i skåpbil eller på släp.

Att någon skjutsar känns smidigast om sådan bekant/volontär finnes.
Men liksom: vem ställer upp och skjutsar någon fram och tillbaka till en uppkörning bara för att hjälpa någon att ta lappen? Är det så ont om mc.-förare att någon gör sig det besväret..?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du tänker på den här, eller? ?
Nej , jag har faktiskt inte hört den. Men lite så är det nog, och det gäller alla föreningar. Jaktlag, sportfiskare, skytteklubbar och annat, de måste vara trötta på ensamma människor som saknar egenligt intresse men bara vill vara med och få kompisar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men liksom: vem ställer upp och skjutsar någon fram och tillbaka till en uppkörning bara för att hjälpa någon att ta lappen? Är det så ont om mc.-förare att någon gör sig det besväret..?
I närheten, om hojen är lämplig och körkortsaspiranten verkar vettig. Ja, då har jag inga problem med att vara behjälplig.

Att be någon ställa upp som handledare för (förhoppningsvis) ett tillfälle tycker jag är att gå för långt.

Släp och någon förälder/kompis med bil löser ju problemet vare sig han kuggar eller klarar.

Det verkar som han låst sig vid att det ska ske på ett visst sätt och det står honom fritt.

Jag hade sett till att komma till den där uppkörningen, hojen med och en plan B om det smyger sig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tror att vissa tar det här som att mc-förare skulle vara ett stort gemensamt kollektiv som hjälper och stöttar varandra, på lite stort allvar. Kontaktsökande personer som vill få nya vänner och bli med i en grupp kommer nog dessvärre att bli väldigt besvikna...
Enig om första stycket.

Andra, inte. Köp en glidare, vargtröja mm och du träffar folk som gillar att vara likadana "individualister".

Problemet är kubikfixeringen. Du måste, som mansperson, komma över 535 cc. Dina 250 diskvalificerar dig direkt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Enig om första stycket.

Andra, inte. Köp en glidare, vargtröja mm och du träffar folk som gillar att vara likadana "individualister".

Problemet är kubikfixeringen. Du måste, som mansperson, komma över 535 cc. Dina 250 diskvalificerar dig direkt.
Men vad då? Något mer manligt än en Yamaha SR250 går väl inte ändå att tänka sig? En enkel kraftfull cylinder, den simpla konstruktionen, körställningen och allt annat som kännetecknar en äkta biker. Inget onödigt "lull-lull" med handtagsvärmare eller kåpor eller annat tjafs som förtar nöjet med en riktig åktur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men vad då? Något mer manligt än en Yamaha SR250 går väl inte ändå att tänka sig? En enkel kraftfull cylinder, den simpla konstruktionen, körställningen och allt annat som kännetecknar en äkta biker. Inget onödigt "lull-lull" med handtagsvärmare eller kåpor eller annat tjafs som förtar nöjet med en riktig åktur.
En motard med CR500?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top