Behöver nytt framdäck. Vad har jag och vad skall jag köpa?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ducati Monster 696

Har ett relativt slitet Pirelli Angel fram som jag behöver byta. Det är däcket hojen levererades med. Bak sitter det ett Michelin som är märkt med Radial 2CT. Vad är det för däck?

Värt att behålla bakdäcket och bara byta fram eller skall jag byta båda däcken? Bakdäcket är halvslitet och jag hade aldrig funderat på att byta det om det inte vore för att jag ändå måste byta fram.

Och vad skall jag ha för däck? Kör inte bana men vill ha däck med bra grepp som är stabila och förutsägbara och som funkar acceptabelt i regn. Kör på sin höjd 4-500 mil/år.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Definiera halvslitet.

Det är få saker som får en hoj att kännas så mysig, som ett par nya däck, det där halvslitna har garanterat en stygg touringplatta, med en kant som du skall bryta över varje gång det svänger.

Med nya grejer på kommer det rulla över av sig självt, natt-dag i feelingen.

Michelin Pilot Road av någon senare version låter vettigt för dig.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Michelin Pilot Road 3 kör jag med sedan ett par år tillbaka. Jag kör 1000 mil per år, ofta i regn. Dessa däck är riktigt riktigt bra. Framdäcket hör jag ganska mycket i låga farter. De håller inte heller jättebra. Greppet i regn väger dock upp. Köp från Tyskland så sparar du tusen spänn per däck (typ).

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Definiera halvslitet.

Det är få saker som får en hoj att kännas så mysig, som ett par nya däck, det där halvslitna har garanterat en stygg touringplatta, med en kant som du skall bryta över varje gång det svänger.

Med nya grejer på kommer det rulla över av sig självt, natt-dag i feelingen.

Michelin Pilot Road av någon senare version låter vettigt för dig.

Tja, hur slitet är bakdäcket? Det är för många mil kvar i det om jag skall vara ärlig. Tycker inte att det är så farligt med platta faktiskt. Skall kika lite på det.

Men vad är Michelin Radial 2CT?

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Hej.

Michelin Pilot Power 2CT heter däcket.
Det är ett sportdäck med några år på nacken.
Tillverkas fortfarande men utvecklades runt 2007.
Utmärkt våtgrepp men har en tendens att överhettas vid riktigt hård körning(och för att förare släpper ut en massa luft)
Är ett 2-komponentsdäck med hårdare blandning i mitten och mjukare på skuldrorna(som de flesta däck har numera)

Pirelli Angel är ett sporttouringdäck med lägre arbetstemp och längre livslängd.

Av det du skriver, så kommer sporttouringdäck att räcka till och bli över.
Blir lite mera mil ur de däcken också.

Kort sammanfattning av däck i den kategorin(skrevs sent 2013 av mig i annan tråd):
Dunlop Roadsmart 2, Sportig stomme, bra torrgrepp och hyfsat våtgrepp. Bra livslängd men kan upplevas lite "diffusa" på en del större BMW(ex K1300GT) enligt kunder.

Michelin Pilot Road 3, Mera allround/touringdäck med bra torrgrepp och ett utomordentligt våtgrepp. Riktigt bra livslängd (har personligen haft dessa på min pendlarhoj i vinter på plogade/saltade vägar ner till -5 utan problem)

Pilot Road 4 ska enligt uppgifter och mina kontakter, vara uppdaterad på alla områden jmf mot PR3.
Bättre torrgrepp framförallt men även uppdaterat våtgrepp

Pirelli Angel GT, nytt för iår med en sportigare stomme och uppdaterat våtgrepp. Torrgreppet är bra och inbjuder till lite "roligare" körning. Livslängd vet jag inget om ännu.

Metzeler Roadtec Z8 Interact, Neutralt däck som gör vad du säger utan överraskningar. Våtgreppet når inte riktigt upp till Dunlop/Michelin utan att för den skull vara dåligt.

Bridgestone T30 är nytt för iår med en helt ny stomme samt gummiblandningar. Ska vara bra på vått underlag samt inbjuda till lite mera aktiv körning i torrt. (nya S20 är ju en riktig hit i sportkretsarna)

Continetal ContiRoadAttack2. Lite som Z8, ett neutralt däck som inte bjuder på några överraskningar. Ska ha en bra livslängd men inget jag har fått verifierat av mina kunder än. Helt ok allround/touringdäck.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för att ni tar er tid att svara på idiotfrågor. Var mer än 10 år sen jag köpte däck.

Bakdäcket har mycket gummi kvar och är inte alls halvslitet som jag sa, 5,5mm. Fram är det runt 2mm.

Så frågan är då om jag kan gå på ett Pilot Road 3, alternativt Road 4 fram eller om jag skall gå på samma som bak?

Slänger med en bild på bak så kanske nån kan bekräfta att det är Pilot Power 2CT?

image.jpg

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Det där är ett Pilot Road 3

Glömde bort att den texten du skrev, sitter på flera däck.
Texten betyder:
Radialdäck, 2 Compound Technology(dubbla gummiblandningar)

Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tack för att ni tar er tid att svara på idiotfrågor. Var mer än 10 år sen jag köpte däck.

Bakdäcket har mycket gummi kvar och är inte alls halvslitet som jag sa, 5,5mm. Fram är det runt 2mm.

Så frågan är då om jag kan gå på ett Pilot Road 3, alternativt Road 4 fram eller om jag skall gå på samma som bak?

Slänger med en bild på bak så kanske nån kan bekräfta att det är Pilot Power 2CT?

View attachment 404111
Det där är pilot road 3 och den där kan du köra länge på :)

Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
...
Pilot Road 4 ska enligt uppgifter och mina kontakter, vara uppdaterad på alla områden jmf mot PR3.
Bättre torrgrepp framförallt men även uppdaterat våtgrepp
...
Du verkar ha grym koll så du kanske kan svara på en följdfråga på ämnet.

TS har ju PR3 bak, men pilot road 4 verkar ju vara förbättrad än 3:an så man vill ju hellre ha 4:an.

Ovetandes om att pilot road 4 nu finns köpte jag i fredags nytt pilot road 3 bakdäck och jag kommer behöva byta mitt framdäck väldigt snart.

Och nu till frågan som stämmer för både TS och mig... vet du/någon annan om det funkar att slänga på PR4 fram och ha PR3 bak eller bör man hellre satsa på en PR3 fram?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

View attachment 404111

Du verkar ha grym koll så du kanske kan svara på en följdfråga på ämnet.

TS har ju PR3 bak, men pilot road 4 verkar ju vara förbättrad än 3:an så man vill ju hellre ha 4:an.

Ovetandes om att pilot road 4 nu finns köpte jag i fredags nytt pilot road 3 bakdäck och jag kommer behöva byta mitt framdäck väldigt snart.

Och nu till frågan som stämmer för både TS och mig... vet du/någon annan om det funkar att slänga på PR4 fram och ha PR3 bak eller bör man hellre satsa på en PR3 fram?

Jag hade gjort som Meckoholic föreslår eftersom det så småningom kommer ett PR4 där bak också. Hade det varit bakdäcket som skulle bytas är det mer tveksamt. Köra med bättre däck fram är sällan någon nackdel och någon himmelsvid skillnad kan det knappast vara.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade gjort som Meckoholic föreslår eftersom det så småningom kommer ett PR4 där bak också. Hade det varit bakdäcket som skulle bytas är det mer tveksamt. Köra med bättre däck fram är sällan någon nackdel och någon himmelsvid skillnad kan det knappast vara.

Låter sunt.

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Lånar tråden lite, ser på ditt däck att du har ett litet "spår" eller snitt i däcket.
Man måste förstora upp bilden för att se detta. Jag har en likadan spricka eller vad man ska kalla det. Jag trodde att jag kört på nått som gjort detta. Åkte till däckhandlaren och han hade aldrig sett detta innan:confused:
Men nu ser jag att du har samma grej. Kanske är det någon slitage varning eller gjutskarv? Skickar med en bild på mitt däck. Är detta normalt?
div 002.jpgdiv 004.jpg

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Ha. Mitt PR2 framdäck ser likadant ut. Såg "spåret" när jag kört typ 300 mil, nu ca 1200mil och det ser fortfarande lika ut.
Har samma på mitt förra PR1. Kanske ett Michelin signum :va

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lägg av, det där är en vanlig ljutskarv. Helt normalt för folk som sett mc-däck mer än en gång förut...

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Lägg av, det där är en vanlig ljutskarv. Helt normalt för folk som sett mc-däck mer än en gång förut...

Jo det är antagligen en gjutskarv men....borde inte synas när mönsterdjupet är 0mm? och även vara centrerad. Hursom är det inget jag reflekterat över innan jag läste denna tråd:)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo det är antagligen en gjutskarv men....borde inte synas när mönsterdjupet är 0mm? och även vara centrerad. Hursom är det inget jag reflekterat över innan jag läste denna tråd:)

Vad jag vet så gjuts inte däck, dom vulkas. Tycker inte heller att det borde synas i 1000mil.

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Det är en sträng med karbon, för att ta bort statisk elektricitet.
Däcket är ju tillverkat av Silicon och inte av gummi(som leder bort statisk elektricitet)

"gjutskarvarna" ses med fördel på sidan av däcket.
De ser ut som tårtbitar.... (mums)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...