Behöver tips på en tyst hjälm

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ska nu göra slag i saken och köpa en riktigt bra hjälm.
Prioritet nr 1 är att den är riktigt TYST.

Jag behöver inga upplysningar som montera av slipon el dyl (jag har inget slipon).

Tackam för förslag och gärna hänvisningar om var jag hitta mer info om ditt tips (på nätet).

Freedom

Guest
Enda sättet att få det tyst är att det sitter riktigt tajt. Jag har för vana att köpa bekvämt och då blir det en del brus.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
HanneZ skrev:
2517828 En som passar bra är tyst. Så det beror lite på hur ditt huvud är format.

inte helt sant... vissa hjälmar är körda i lufttunnel för att hitta vart luften stannar och gör ljud, andra hjälmar är inte det och dom är oftast högljuda.

X-lite 901 och 902 är körda i vindtunnel och är tysta... tyvärr har dom slutat tillverkas.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
gixxermf skrev:
2517851 inte helt sant... vissa hjälmar är körda i lufttunnel för att hitta vart luften stannar och gör ljud, andra hjälmar är inte det och dom är oftast högljuda.

X-lite 901 och 902 är körda i vindtunnel och är tysta... tyvärr har dom slutat tillverkas.
Ja det må va sant, fast jag tror att en tyst hjälm som sitter dåligt låter mer än en ljudlig hjälm som sitter bra. Fast han behövde inte sånna tips så det är nog bäst vi skriver det i en annan tråd så han inte blir arg :)

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
HanneZ skrev:
2517862 Ja det må va sant, fast jag tror att en tyst hjälm som sitter dåligt låter mer än en ljudlig hjälm som sitter bra. Fast han behövde inte sånna tips så det är nog bäst vi skriver det i en annan tråd så han inte blir arg :)

Jag körde 2 säsonger i en x- lite 901 och den var tyst, och som du vet så blir det sämre passform på en hjälm man har haft länge och "töjt" ut.

Bytte till en x- lite 802 ( som inte är körd i tunnel) och kunde inte köra i den.

Blev tvungen att köra 3 st 901:eek:r så jag har eftersom dom har slutat att tillverkas... och jag tror att de som inte provat en tyst hjälm har vant sig med att köra med öronproppar vilket jag inte klarar av!

Freedom

Guest
El Garto skrev:
2517855 Suck ...
Du säger SUCK! Dom flesta kvalitetshjälmarna på marknaden är tysta under förutsättningen att dom sitter riktigt tajt på skallen och inte släpper in luft via halsen och uppåt. Du kan sucka hur mycket som helst, men en kvalitetshjälm som sitter tajt på din skalle och är lite obekväm i början är det bästa. Ingen av dom stora märkena på marknaden är kända för att bullra via visir eller fel utformning.

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
El Garto skrev:
2517823 Ska nu göra slag i saken och köpa en riktigt bra hjälm.

Jag behöver inga upplysningar som montera av slipon el dyl (jag har inget slipon).

Tackam för förslag och gärna hänvisningar om var jag hitta mer info om ditt tips (på nätet).

Schubert.
lagom långt? :rolleyes:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
gixxermf skrev:
2517869 Jag körde 2 säsonger i en x- lite 901 och den var tyst, och som du vet så blir det sämre passform på en hjälm man har haft länge och "töjt" ut.

Bytte till en x- lite 802 ( som inte är körd i tunnel) och kunde inte köra i den.

Blev tvungen att köra 3 st 901:eek:r så jag har eftersom dom har slutat att tillverkas... och jag tror att de som inte provat en tyst hjälm har vant sig med att köra med öronproppar vilket jag inte klarar av!

Ok, X-lite 901 verkar vara ett bra alternativ. Nån som vet om/var man kan få tag i en?

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Freedom skrev:
2517882 Du säger SUCK! Dom flesta kvalitetshjälmarna på marknaden är tysta under förutsättningen att dom sitter riktigt tajt på skallen och inte släpper in luft via halsen och uppåt. Du kan sucka hur mycket som helst, men en kvalitetshjälm som sitter tajt på din skalle och är lite obekväm i början är det bästa. Ingen av dom stora märkena på marknaden är kända för att bullra via visir eller fel utformning.

Det är inte där ifrån vindbruset kommer... för det är vinden som är jobbig... inte motorljudet!!

Vindbruset kommer från skalet och det hjälper inte ett skit om den sitter tajt!

Freedom

Guest
gixxermf skrev:
2517891 Det är inte där ifrån vindbruset kommer... för det är vinden som är jobbig... inte motorljudet!!

Vindbruset kommer från skalet och det hjälper inte ett skit om den sitter tajt!
Dom flesta problemen med vindbrus kommer från att vind tränger upp via halsen, prova att dra upp axlarna när du åker, om du har problem med brus så kommer du att märka skillnad. Dom kända tillverkarna har stenkoll på dom yttre faktorerna, men det är bara du som kan kontrollera att skallen är rätt för hjälmen. Det är satans vanligt att man tar en storlek större på hjälmen när man köper den för att det känns bekvämt.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Freedom skrev:
2517928 Dom flesta problemen med vindbrus kommer från att vind tränger upp via halsen, prova att dra upp axlarna när du åker, om du har problem med brus så kommer du att märka skillnad. Dom kända tillverkarna har stenkoll på dom yttre faktorerna, men det är bara du som kan kontrollera att skallen är rätt för hjälmen. Det är satans vanligt att man tar en storlek större på hjälmen när man köper den för att det känns bekvämt.

Nu är du faktiskt ute och cyklar... jag vet hur en hjälm ska sitta (har jobbat med hjälmar i 7 år)!
90% av det störande ljudet kommer från vind som "fastnar" på hjälmens skal enligt den italienska säljaren från nolan... men han har säkert fel!

Hårn1 skrev:
2517938 Öronproppar:pannkyss
Helt värdelöst... hatar proppar!

Last edited:

Freedom

Guest
gixxermf skrev:
2517940 Nu är du faktiskt ute och cyklar... jag vet hur en hjälm ska sitta (har jobbat med hjälmar i 7 år)!
90% av det störande ljudet kommer från vind som "fastnar" på hjälmens skal enligt den italienska säljaren från nolan... men han har säkert fel!
JA! Då borde du vara den perfekta experten som kan lösa gåtan för alltid för alla här på SH vilken hjälm som är bäst. Jag väntar med spänning på vad du rekomenderar.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
El Garto skrev:
2517823 Ska nu göra slag i saken och köpa en riktigt bra hjälm.

Har haft en Shoei xr1000 sen hösten 2004 och varit nöjd med den, och i somras köpte jag ett "whisper kit" till den som gör att det sluter tätt mycket bra vid halsen, grym skillnad får jag säga !
Kan rekomendera detta !
XR 1000 kan du nog få billigt på höstrea och samtidigt prutar du till dig ett kit.
Kan inte heller ha öronproppar då mina öron inte är konstruerade för dom!
Hoppas att detta är ett svar du söker :)

http://www.shoei-europe.com/en/swf_products.php?name=XR-1000
http://www.shoei-europe.com/en/accessories.php

Bifogat

• whisper_strip_kit.gif
    whisper_strip_kit.gif
    13.2 KB · Visningar: 176
Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Freedom skrev:
2517963 JA! Då borde du vara den perfekta experten som kan lösa gåtan för alltid för alla här på SH vilken hjälm som är bäst. Jag väntar med spänning på vad du rekomenderar.

Har ju redan rekomenderat x- lite 902 eller 902!

Den finns fortfarande att få tag på i många butiker!
Tyvärr kan jag inte svara på vilken hjälm du ska ha om du vill ha en 2007 års modell som ska vara lika tyst som 901:an eller 902:an eftersom x- lite inte kör sina hjälmar i vindtunneln längre p.g.a höga kostnader!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!