Behöver tips på kängor.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Måste ha nya kängor till jobbet nu till vintern o jag letar o letar men hittar inget som har de jag söker, troligen finns det väl inget heller kanske.

Vill ha ett par svarta med hyffsat högt skaft.
Vattentäta, lätta o sköna att gå i då jag knatar ett par tre mil per arbetspass.
Sen till de stora kruxet, det ska helst vara ESD, antistat.

Nån som möjligen känner till några schyssta?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kolla på www.Terrang.se, fast jag tror inte dom har kängor som är antistatiska.

Jag köpte ett par Sievi GT2 riktigt sköna men vi får väl se hur dom funkar när jag har hunnit använda dom lite mer.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Jobbar du som väktare el. motsv. kan det vara skönt med smidigare kängor. Mao. inte typ Meindl.

Många använde/r Magnum, men jag tycker kvaliten på dessa
är altför dålig.

ECCO är inte snygga, men j-ligt bekväma. :tummenupp
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Med tanke på ditt utseende, Norman, så skulle man ju gissa att du redan hade fått nog med kängor här i livet?














Sorry, öppet mål :D
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Leta upp ett militärt överskottslager och köp ett par M90-kängor, bra kvalité :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Oisolerade Lundhagskängor, de kräver dock en socka. När de är ingångna så är de otroligt sköna under många många år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Swedol har ett par som är riktigt bra, kommer ej ihåg vad de heter men jag är ganska säker på att det är ett finskt märke. Jag har haft mina i två år och är riktigt nöjd med kängorna. Kostar runt 1200:-, osäker på antistat dock.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Leta upp ett militärt överskottslager och köp ett par M90-kängor, bra kvalité :tummenupp

Sämre kängor får man leta efter. Det är en ren arbetskänga, inget är gjort för att knata. Kvaliten vågar jag inte hoppas för mycket. Även fast ett par sprillansnytillverkadealdrigrepareradekängordärsulanlossnat kanske håller ihop.:död
 

Kalmar08

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Kalmar
Hoj
R1200R
Meindl performance rekommenderas, jag haft samma par i 8 år nu, sköna och slitstarka...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tröttnade på att ha "kvalitets" slit och släng kängor för många år sedan där inre fodret gick sönder och sulorna sprack eller slets ut oerhört fort. Blev dyrt i längden. Köpte ett par Crockett & Jones kängor som är ofodrade och har haft dem i flera år. Bara fettat in och vårdat dem. De kommer att hålla många år till. Med det sagt är de inte särskilt varma även med tjock strumpa. Är det sträng kyla tränger kylan igenom sulan. Man bör nog ha en isolerande inläggssula. I Skåne är det ett ickeproblem, men uppe i Norrland skulle jag nog ha det i åtanke.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kolla på www.Terrang.se, fast jag tror inte dom har kängor som är antistatiska.

Jag köpte ett par Sievi GT2 riktigt sköna men vi får väl se hur dom funkar när jag har hunnit använda dom lite mer.

Ja där har jag kikat ut ett par det eventuellt blir om jag inte hittar några bra med antistat.

Jobbar du som väktare el. motsv. kan det vara skönt med smidigare kängor. Mao. inte typ Meindl.

Många använde/r Magnum, men jag tycker kvaliten på dessa
är altför dålig.

ECCO är inte snygga, men j-ligt bekväma. :tummenupp

Ja jag måste ha ett par smidiga, problemet med alla kängor med ESD är ju att de även har spikskydd o hätta o alla möjliga andra skydd som gör dem totalt värdelösa att gå i.

Leta upp ett militärt överskottslager och köp ett par M90-kängor, bra kvalité :tummenupp

Jag hoppas du skämtar, kan ju likagärna gå barfota.

Swedol har ett par som är riktigt bra, kommer ej ihåg vad de heter men jag är ganska säker på att det är ett finskt märke. Jag har haft mina i två år och är riktigt nöjd med kängorna. Kostar runt 1200:-, osäker på antistat dock.

Va inne där o hitta nada som funka för mig, antar du menar Sievi, jävligt bra skor men jag har inte hitta några som är sköna att faktiskt gå i, känns mest som dem är sköna att stå still o arbeta i.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Va inne där o hitta nada som funka för mig, antar du menar Sievi, jävligt bra skor men jag har inte hitta några som är sköna att faktiskt gå i, känns mest som dem är sköna att stå still o arbeta i.

Jepp, kollade mina nu och det var Sievi. Jag har traskat många mil i mina och tycker fortfarande att de är klockrena för ändamålet. Dock kör jag med "gelésulor" men det måste jag göra i alla skor pga fötterna.
Men det är klar att det är olika från person till person, så hittar du inga bra på hyllan får du gjuta ett par just för dig.
Har du förresten testat Timberlands vandringskängor? Finns på Intersport och liknande, de är grymt sköna och borde ju funka :va
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jepp, kollade mina nu och det var Sievi. Jag har traskat många mil i mina och tycker fortfarande att de är klockrena för ändamålet. Dock kör jag med "gelésulor" men det måste jag göra i alla skor pga fötterna.
Men det är klar att det är olika från person till person, så hittar du inga bra på hyllan får du gjuta ett par just för dig.
Har du förresten testat Timberlands vandringskängor? Finns på Intersport och liknande, de är grymt sköna och borde ju funka :va

Ja det finns ju massor av vandringskängor osv som funkar galant, så att hitta ett par kängor är inte det stora problemet, det stora problemet är att hitta ett par sköna med ESD.

Men jag får lägga ner ESD kravet helt enkelt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top