Belysning på PW80, PY80, Chappy stator/spole

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på om man hyfsat enkelt kan montera belysningen på grabbens PY80?

Det enkla är ju att montera ett batteri där oljetanken suttit och sen köra "total loss" men sen kom jag på att Yamaha Chappy väl har samna motor som PW80 och den har ju lysen.

Nån som har koll på detta och har chappy, belysningsspole som på en moped eller stator, hade den AC volt regulator, eller både batteri och regulator. Känns ut som att man vill hålla sig till AC och möjligen volt regulator. AC har ju dock nackdelen att inte kunna använda LED men i sånt fall får man väl likrikta.

Är det enkelt som på en moped, att man bara har en spole så skulle det ju vara kanske värt det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Funderar på om man hyfsat enkelt kan montera belysningen på grabbens PY80?

Det enkla är ju att montera ett batteri där oljetanken suttit och sen köra "total loss" men sen kom jag på att Yamaha Chappy väl har samna motor som PW80 och den har ju lysen.

Nån som har koll på detta och har chappy, belysningsspole som på en moped eller stator, hade den AC volt regulator, eller både batteri och regulator. Känns ut som att man vill hålla sig till AC och möjligen volt regulator. AC har ju dock nackdelen att inte kunna använda LED men i sånt fall får man väl likrikta.

Är det enkelt som på en moped, att man bara har en spole så skulle det ju vara kanske värt det.
Tror du kan ta vilket tändsystem som helst från alla Yamaha moppar har för mej det är samma

Alla Yamaha har i allafall 5,5° kona på veven så min Dt80lc o min DT50lc o en av mina yz250 kör minarelli Am6 tändsystem. Man får ett sådant för en 1000 ny ich.

Alla moppevevar har samma mått på tändsidan även minarelli am veven dt50/80/125/175/yz80/125/250/490/it125/175/250.
Gammla ktm tändsystemo sem,s tändsystem passar då vi åkte 200/310 watts ljus på 80/90 på yz i enduro.

Sedan tror jag att konan på zundapp passar inte 100 på detta men det är en del som kör Am6 system på zundapp.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag kan kolla hur det ser ut på elschemat på min Chappy när jag är hemma igen.
Men den har ett 6V-system där allt utom framlyset går via batteriet.
Så borde gå att lösa relativt enkelt.
Jag har även en SG50, och den har samma motor som PW50, men lyse och batteri, kan kolla även på den.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Billigast och enklast torde vara ett 12v-batteri och ledbelysning med en snabbkontakt för laddning när man kommer hem.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om Chappy har framlyset direkt via AC spolen så låter det ju ut som att det finns hopp om att det kan gå att få till hyfsat enkelt. Kolla då du kommer hem, är ju själv i Sundsvall och kommer inte hem fören på en vecka till eller två.

Undra om inte detta kan vara nåt som skulle passa, primärspole och belysningsspole på samma tändplatta https://www.ebay.co.uk/itm/173730764105

Eller denna spole, har för mig att det är en plats ledig för belysningsspolen.

12V batteri men CTEK kontakt och LED belysning är ju enklast men det är ju som fel, jag är ju en sån där korkad människa som vill göra saker ordentligt och då är en belysning med belysning via en belysningsspole eller stator.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om Chappy har framlyset direkt via AC spolen så låter det ju ut som att det finns hopp om att det kan gå att få till hyfsat enkelt. Kolla då du kommer hem, är ju själv i Sundsvall och kommer inte hem fören på en vecka till eller två.

Undra om inte detta kan vara nåt som skulle passa, primärspole och belysningsspole på samma tändplatta https://www.ebay.co.uk/itm/173730764105

Eller denna spole, har för mig att det är en plats ledig för belysningsspolen.

12V batteri men CTEK kontakt och LED belysning är ju enklast men det är ju som fel, jag är ju en sån där korkad människa som vill göra saker ordentligt och då är en belysning med belysning via en belysningsspole eller stator.
Jag köper resonemanget, varför göra det för enkelt?

Samtidigt lär du få mycket bättre belysning med LED kontra 12v AC glödlampor. Det svåra tror jag kan vara att hitta passande stator/svänghjul som genererar tillräckligt med kräm. Vill du ändå lösa det via statorn så tror jag på ett 12v batteri och fullvågslikriktning, sen LED-lampor istället för glödlampor.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag köper resonemanget, varför göra det för enkelt?

Samtidigt lär du få mycket bättre belysning med LED kontra 12v AC glödlampor. Det svåra tror jag kan vara att hitta passande stator/svänghjul som genererar tillräckligt med kräm. Vill du ändå lösa det via statorn så tror jag på ett 12v batteri och fullvågslikriktning, sen LED-lampor istället för glödlampor.
Helt klart lär LED vara att föredra, men man borde uubiunna lösa detta med likriktning, glättning och skippa batteriet. LED är ju inte lika känsligt för spänningen utan strömmen så så länge statorn kan ge nog borde det funka tycker jag.

Frågan är dock hur mycket ljusspolen till Chappy ger om den ger nog eller om det är typ 6V 15W? Å andra sidan körde man ju Monark med Ilo Piano med 15 W framlyse utan problem i mörker i 12 åldern förr, misstänker att man har sämre mörkerseende nu.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Helt klart lär LED vara att föredra, men man borde uubiunna lösa detta med likriktning, glättning och skippa batteriet. LED är ju inte lika känsligt för spänningen utan strömmen så så länge statorn kan ge nog borde det funka tycker jag.

Frågan är dock hur mycket ljusspolen till Chappy ger om den ger nog eller om det är typ 6V 15W? Å andra sidan körde man ju Monark med Ilo Piano med 15 W framlyse utan problem i mörker i 12 åldern förr, misstänker att man har sämre mörkerseende nu.
En chappy har ju full belysning så kan du köra med den statorn borde du lätt kunna driva LED-belysning.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Det är Chappyns stator, belysningsspole som år intressantast då Chappy verkar ha likadana motor som PW80 vilken PY80 är en ren kopia på.

Men som hannuse skriver så verkar Chappy vara på 6V, frågan är hur lågt de flesta LED klarar? 9-30V verkar en vanlig spec. Likriktat och glättat borde 6VAC ge runt 8.5VDC men frågan är om spänningen räcker till LED?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Det är Chappyns stator, belysningsspole som år intressantast då Chappy verkar ha likadana motor som PW80 vilken PY80 är en ren kopia på.

Men som hannuse skriver så verkar Chappy vara på 6V, frågan är hur lågt de flesta LED klarar? 9-30V verkar en vanlig spec. Likriktat och glättat borde 6VAC ge runt 8.5VDC men frågan är om spänningen räcker till LED?
Ja, det är 6V på Chappyn.
Och det roliga var att besiktningsmannen inte hittade ljusbilden, så det är inte så kraftfullt ljus från den.
Och ska man helvågslikrikta så måste man ju isolera ”minusvågen” från chassiet, vilket blir onödigt krångligt, om en möjligt, så det skulle jag utesluta.
Halvvågslikriktning har jag däremot gjort med lyckat resultat flera gånger.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Ja, det är 6V på Chappyn.
Och det roliga var att besiktningsmannen inte hittade ljusbilden, så det är inte så kraftfullt ljus från den.
Och ska man helvågslikrikta så måste man ju isolera ”minusvågen” från chassiet, vilket blir onödigt krångligt, om en möjligt, så det skulle jag utesluta.
Halvvågslikriktning har jag däremot gjort med lyckat resultat flera gånger.
Ger statorn bara 6v AC? Då är det såklart svårt. Jag trodde den gav mer men reglerades ner. Kollar jag på min gamla Honda MT5 så är det hyffsat enkelt att konvertera till 12v. Bara att byta r/r, batteri och glödlampor.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Att fullvågslikrikta är väl ändå inte så jobbigt, om jag inte tänker fel. Man måste ju ha separat plus och minus matning från likriktarbryggan och det är ju inte så mycket mer jobb än att ha en jordkabel från en jorupunkt i ramen till lysena. Men visst det gäller att hålla koll på minus likspänningen och växelspänningen som blir jord.

Glättar man 6 VAC med en konding så borde man ju närma sig 8,5 VDC och då är frågan om det skulle funka med lämpliga LED lysen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Ja, den ger säkerligen betydligt mer än 6V AC, men man kan tydligt märka att spänningen är låg på låga varvtal.
Och det funkar ju att helvågslikrikta om man gör som du säger, och separerar jordarna.
Dock så är väl jorden redan i motorn/chassiet från spolen, så man får tänka till lite?
Funkade dock bra när jag halvvågslikriktade, men det beror naturligtvis på förbrukarna.
Jag hade det bara till en GPS och en tempmätare, samt batteriladdning.
Bifogar schemat på Chappyn.
Spolen är nog inte så kraftig, så man bör nog sikta in sig på ca 15W LED.
Men med en bra reflektor så är det ju susen!
Många suveräna pannlampor laddar man ju via USB idag, så det kan vara ett alternativ att konvertera in en sådan på hojen.

24EEE6EC-8B07-44D3-AA42-8E1D076958A4.jpeg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Ska kolla in Chappy schemat lite bättre men det var smått på telefon.

Bäst är ju om man kan få till 12V eller nåt som LED funkar med, som sagt mycket verkar vara specat 9-30V, skulle man kunna pilla isär ett LED-lyse skulle jag tro att det kan gå att koppla om dioderna. Ett diodlyse bestående av flera lysdioder lärju vara en kombination av serie och paraellkopplade dioder, alternativt en drös patallellkopplade dioder med var sitt motstånd.

Annars är ju 6V LED ett alternativ Speciellt om man hittar en lämplig enduro toppkåpa där man kan få in en 6V LED-lampa.

Man borde ju annars kunna använda en step up converter från 6VDC till 12 VDC. Är ju inga herrejösses effekter det rör sig om, dock vet jag inte vilka förluster det rör sig om i såna grejer om man förlorar mycket då.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Har ni (kanske hannuse) nån aning om hur kraftfull 6V framlyktan är på Chappyn? Har suttit och kollat på endurolyktor med H4 lampor då det verkar finnas H4 LED att köpa.

Sitter ju en ganska stor nummerplåt på PY80 så en sån lykta kan nog passa.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Har ni (kanske hannuse) nån aning om hur kraftfull 6V framlyktan är på Chappyn? Har suttit och kollat på endurolyktor med H4 lampor då det verkar finnas H4 LED att köpa.

Sitter ju en ganska stor nummerplåt på PY80 så en sån lykta kan nog passa.
Man ska nog inte använda ordet "kraftfull" i det här sammanhanget :)
Framlyktan känns mer som en prydnad, 15W ger inte mycket till ljus.
När jag besiktigade min så sa besiktningsmannen att han ibland har svårt att få till en godkänd ljusbild på äldre hojar, men på Chappyn hittade han ingen ljusbild överhuvudtaget.
Så den är väldigt dålig, lyser brett, "luddigt" och kort, det är nog den bästa beskrivningen jag kan ge.

Bes_1.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag misstänker att lyset är i klass med en gammaldags moped, det var ju dock fullt möjligt att köra 80 km/h i mörker på en Puch Montana med 60 cc cylinder plus lite annat. Nu kan det ju bero på bättre syn men framförallt avsaknaden av nån form av konsekvenstänk.

Har I alla fall hittat 15W H4 LED och en sån borde man ju klara med den ljusspolen om man fullvågslikriktar och glättar. Har också hittat några endurokåpor med H4 lampa och det borde ju funka.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nån som har koll på om ljusspolen från DT50MX passar till PW80?

Vore smidigt om ljusspolen skullle passa till svänghjulet och tändplattan och att man kunde använda DT50MX spole och spänningsregulator, då skulle man ju få 25W till framljus och kunna börja med vanligt 25/25W glödljus och sen labba med likrikare olika LED-lampor.

Har hittat en lämplig kåpa med lyse, DT50 ljuspole, voltregulator på mopeddelar.se

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nån som har koll på om ljusspolen från DT50MX passar till PW80?

Vore smidigt om ljusspolen skullle passa till svänghjulet och tändplattan och att man kunde använda DT50MX spole och spänningsregulator, då skulle man ju få 25W till framljus och kunna börja med vanligt 25/25W glödljus och sen labba med likrikare olika LED-lampor.

Har hittat en lämplig kåpa med lyse, DT50 ljuspole, voltregulator på mopeddelar.se

Jag vet inte men DT finns väl med brytarlös tändning så om den tändningen passar försök få tag på brytarlöst.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning