Bensin läcker ut från dräneringsslangar från förgasarna.

attmir

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750
En vän har köpte nyligen en Yamaha XJ900 83-års modell. Efter köpet tankades tanken full och hojen kördes hem utan några konstigheter. Dagen efter var han i garaget och märkte att det var en bensinfläck under hojen. Vi hade misstankar om att det var läckage från tanken. Eftersom att han känner säljaren vet vi att den inte har läckt bensin när den har stått i hans garage. Men då var tanken inte full. Vi lyfte på tanken och vi kunde inte hitta något rosthål eller liknande.
Efter lite felsökning såg vi att det droppade bensin ur dräneringsslangarna på förgasarna. Idag lossade vi på nedre delen på ena förgasaren och kände lite lätt på flottören. Vi märkte inte några direkt fel på flottören. Vi gjorde även ett test där min vän hällde på bensin i tillförselslangen medans jag med tryckte flöttoren med finget i positionen där den skall stänga tillflödet av bensin. Flottören fungerade som den skulle. Vi satte tillbaka behållaren och gjorde om testet och även då fungerade den.

Vad tror ni? Var detta en engångsföretelse eller är det något fel på förgasarna?
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Flottörerna ska ju stänga respektive nålventiler.
Och de kan komma skräp/föroreningar som lägger sig på tätningsytan å gör att ventilen inte sluter tätt.
Å de skräpet kan typ försvinna med bränsleföldet, så de kan mycket väl uppstå att de blir bara tillfälliga läckage.
Så de kanske bara var tillfälligt de ni råkade ut för.
 

attmir

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750
Flottörerna ska ju stänga respektive nålventiler.
Och de kan komma skräp/föroreningar som lägger sig på tätningsytan å gör att ventilen inte sluter tätt.
Å de skräpet kan typ försvinna med bränsleföldet, så de kan mycket väl uppstå att de blir bara tillfälliga läckage.
Så de kanske bara var tillfälligt de ni råkade ut för.

Ja vi får hoppas att det är så! Tack för svaret!
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Lånar tråden lite

Jag har ett liknande bekymmer fast med en CBR600f från 97.
Efter vintern nu så skulle jag ju starta och hade lite farhågor.
Först och främst fick hojen ingen bensin då jag öppnade dränagen så kom det endast bensin ur en av fyra förgasare.

Jag öppnade de tre dränagen och körde den lite på startmotorn med full gas, till slut kom det bränsle, STÄNGDE då dränagen och sedan startade GÖÖÖTT!!! tänkte jag och började fantisera om vart jag skulle åka, men då upptäcker jag att det bokstavligen dryper bensin under motorn, och först ser det ut som att det kommer från ett dränage men jag kollar tre gånger att de är stängda.

Jag plockar av tanken och en del annat jox och upptäcker till slut att det tycks komma från INFLÖDET till förgasarna.

Per två förgasare går det en bränsleeslang som delas av en T-koppling som ser ut att vara gjord i plast?

Det verkar vara där det dryper ut, men varför?
Nånting säger mig att de T-kopplingarna inte ska täta så fruktansvärt mycket om ni förstår?

Jag har nu ställt in bågen och tänker ta tag i detta ikväll igen. Förhoppningsvis med lite goda råd från SH.
tackar :Bugar
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Desperationen tilltar

Någon som kan tänkas veta ifall T-kopplingarna är tänkta att täta`?
I annat fall lär det väl vara dynga som satt sig i nålen, men jag har filter på slangen iaf så jag undrar hur det kommit ner där isf?
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Någon som kan tänkas veta ifall T-kopplingarna är tänkta att täta`?
I annat fall lär det väl vara dynga som satt sig i nålen, men jag har filter på slangen iaf så jag undrar hur det kommit ner där isf?

Det är ju inte tänkt att det skall läcka om T-kopplingarna i alla fall. På min sitter slangarna på T-kopplingen utan slangklämmor eller liknande och dem håller tätt.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Det är ju inte tänkt att det skall läcka om T-kopplingarna i alla fall. På min sitter slangarna på T-kopplingen utan slangklämmor eller liknande och dem håller tätt.

Nej precis tanken är ju den, men jag funderar mer på om förgasarn ska bli så smetfull att bensinen liksom når upp till T-koppl, eller om det blir "fullt i förgasarn att det ska ta vägen nån annanstans och att det är där det är stopp.

Sen verkar det ju vara ett litet helvete att komma åt förgasarna, nu har jag fått bort övre delen av luftburken, och då ser det ut som att den resterande delen sitter med "mässingsfärgade" skruvar med en vikt metallbit över skruvskallen. Jag ska försöka hitta nån sprängskiss men fan vet vad det heter på Engelska.

Som ni märker har jag inte mekat mycket med sporthojar.

Luftfiltret såg ut som att det blockerat en 20 hkr så det blir ju skoj sen när den kommer på vägen.

Ok nu har jag kikat lte till, och kommit fram till att jag ska testköra imorgon ett tag och se ifall det slutar läcka efter några minuter, jag får jucka med bräsnlekranen.

MEN jag har upptäckt att det inte finns någon bränsleretur, det går tre slangar ut ur tanken två lika stora och en mindre, det är bara en som går till pumpen sen hänger de andra i vädret. Den grövre slangen av de som hänger i de fria har samma färg som bränsleslangarna har.

Har man ingen retur på dessa förgasare? eller går returen nån annanstans än till tanken?
 
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Nej du har ingen retur, förgasare tar vad dom behöver helt enkelt. T-kopplingarna är för att fördela soppan till två förgasare, du har två t-kopplingar väl? Hade själv en CB1100 som läckte där men jag flyttade t-kopplingen lite i sidled sen blev det bra. Urluftningsslang har du i tanken och man brukar ha en överfyllnadsslang om du skulle spilla vid tanklocket. Dessa skall bara sluta i tomma intet, gärna under hojen. Urluftningsslangen kan tänkas att den går in i luftburken. Detta är generellt och inte specifikt för din hoj men det brukar vara så på dom flesta förgasarhojar jag sett.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Nej du har ingen retur, förgasare tar vad dom behöver helt enkelt. T-kopplingarna är för att fördela soppan till två förgasare, du har två t-kopplingar väl? Hade själv en CB1100 som läckte där men jag flyttade t-kopplingen lite i sidled sen blev det bra. Urluftningsslang har du i tanken och man brukar ha en överfyllnadsslang om du skulle spilla vid tanklocket. Dessa skall bara sluta i tomma intet, gärna under hojen. Urluftningsslangen kan tänkas att den går in i luftburken. Detta är generellt och inte specifikt för din hoj men det brukar vara så på dom flesta förgasarhojar jag sett.

Tack för svar.
Precis jag har två T-kopplingar, och som jag fasade över så sitter det nån slags tätning på dom (självklart iofs) som kan torka tydligen under vintern.

Så med lite tur sväller de, men jag ska prova o rucka lite på dom som du gjorde på 1100:an
grymt tacksam för svaret, jag har funderat hela dagen i min ensamhet om vafan jag ska göra rent ut sagt.

Du råkar inte ha koll på bottendelen av luftburken, den sidan med filtrerad luft, den sitter fastmonterad med 16 skruvar mot insugen, och över skruvarna är där en metallbit vikt över liksom, det ser ut som "ge fan i att skruva på dessa skruvar". Men ska man bara böja bort metallen och skruva av bottendelen?
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Troligen så sitter metallblecken där för att du skall vara extra uppmärksam så du inte tappar ner några skruvar i förgasarna. Lägg trasor i förgasaröppningen innan du börjar skruva. Du vill INTE tappa ner något där.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Troligen så sitter metallblecken där för att du skall vara extra uppmärksam så du inte tappar ner några skruvar i förgasarna. Lägg trasor i förgasaröppningen innan du börjar skruva. Du vill INTE tappa ner något där.

Ja jag tackar och bugar för tipset:Bugar
Men jag hade faktiskt redan kommit på det själv, men som sagt hade man tappat ner en liten bricka där så hade man nog inte varit den gladaste fisken i dammen så att säga.

Men man lär ju bryta av de där blecken när man rensar förgasarna en gång för mycket.

Men jag brukar ha flyt så jag hoppas att de jädrans O-ringarna sväller.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Men jag brukar ha flyt så jag hoppas att de jädrans O-ringarna sväller.

Om det inte gör det då det troligen är torrsprickor på en äldre hoj(äldre än ca 10 år). Jag har råkat ut för det ni beskriver på förgasarbryggan till en GSX750 redan efter 5 år. Där satt det endast 1 t-koppling mellan 2:an o 3:an samt raka rör mellan 1-2 samt 3-4. Samtliga hade dubbla o-ringar i varje ända dvs 12 oringar totalt. Ta isär bryggan och ta oringarna med dig till en firma som har liknande dimensioner i Nitrilgummi(bensintåligt). Där kan du få dem för runt 5-6 kr styck istället för orginalen som kostar flera gånger mer.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
läck

Ja jag tackar och bugar för tipset:Bugar
Men jag hade faktiskt redan kommit på det själv, men som sagt hade man tappat ner en liten bricka där så hade man nog inte varit den gladaste fisken i dammen så att säga.

Men man lär ju bryta av de där blecken när man rensar förgasarna en gång för mycket.

Men jag brukar ha flyt så jag hoppas att de jädrans O-ringarna sväller.

Du vet väl att XJ900 hade problem m rostiga tankar...Soppakran sitter ej på lägsta punkten,o vatten samlas i nedre bakre kanten.Själv hade jag en 83:a som frös till is i bakkant en vinter:gråta

leffe
 

kanifflesmannen

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Älandsbro
Hoj
1985, Yamaha FJ1100
Hallå!
Har lite samma problem med min Yamaha FJ1100. Den står vintertid i mitt förråd som inte är isolerat och i vintras var det rejält kallt. Så jag funderar på om något kan ha frusit sönder.

När jag var ut i förrådet i vintras så upptäckte jag en stor pöl bensin under tanken.
Har varit ute och provkört men har ingen tomgång och sen stannar hojen. Ställde tomgången innan och den var bra men efter jag kört en bit så är den borta. Sen när jag stannar så flödar bensinen främst från slangarna på vänster sida.

Kan det hjälpa med att byta ut T-koppling och Oringar?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top