Bensin upp 57öre 2016 Synpunkter på detta?

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Höj skatten utav bara helvete, ge bort halva lönen, ja varför inte bara ge bort allt utomlands skit i allt fortsätt höj skatten bara. Låna utav helvete till statskassan för att sedan skicka pengarna ut ur landet. Gnäll på dålig skola, gnäll på sjukvården, gnäll på äldrevården och pensionen vart tog den vägen:3freak den gav staten bort och sedan fick vi extra pensionsspara med fonder och skit. Man blir mycket bekymrad över vart vi är på väg, vid problem så löser man det med att höja skatten men man åtgärdar aldrig problemen vad händer för oss om man inte har koll på plånboken. Tydligen så skiter man i att hålla i plånboken när man sitter i Riksdagen / Regeringen man kan bara fortsätta att ljuga, lova, låna och spendera, vem bryr sig dom är ju inte personligt ansvariga som en styrelse i en bostadsrätt. Där sänker man kostnaderna och förvaltar det man har, ska inte dom som är tillsatta förvalta vår ekonomi tydligen inte och var finns ansvaret ingen har det och vad händer om de gör bort sig lite för mycket. Ingen för då får man ju ett sånt jävla avgångsvederlag att man kan försörja fem familjer i månaden, det är bara att lägga ner man säger att det inte finns några pengar skitsnack börja kolla vad idioterna gör med skatteintäkterna.:fyllisar

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför såna ramaskrin när bränslepriset höjs och sådan tystnad varje gång skatten på arbete höjs? En normal årsförbrukning är väl i runda slängar 1000 liter så vi pratar väl om 600 kr.

Bor själv på landsbygden och förbrukar jag snarare 3000 liter/år och tar ut en väldig låg inkomst så min skatt är därmed låg men trots det stör det mig mer varje gång skatten på arbete höjs för det hämmar företagsklimatet.
Dessutom ska man ju förenkla för pensionärer att hänga sig kvar i arbetslivet, vilket gör det mycket svårare för unga att komma in på arbetsmarknaden. Det kommer att kosta multum för staten, dvs oss, i slutändan, när föryngringen stannar av, och dom som jobbar börjar dö av ålderdom, och vi får en ökande grupp unga arbetslösa utan framtidstro. Då har dom skapat samma förutsättningar som i Tyskland på 30-talet, mellanöstern idag osv :(

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag antar att man borde bli härdad.
Ändå förvånas jag varje gång över hur många på SH som inte klarar tänka längre än näsan (plånboken) räcker.
Varenda gång bränslepriset höjs gnälls det värre än torrkörda lagerbanor.

Jag tror de flesta av er innerst inne vet om anledningarna till varför bränslet blir dyrare, och varför det bör vara så.

Jag tror de flesta här inne har råd med en fördubbling av bensinpriset och att protesterna mot en höjning av skatter är grundad utanför den egna ekonomin.

Så förklara nu varför bensinen bör vara dyrare i just Sverige.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror de flesta här inne har råd med en fördubbling av bensinpriset och att protesterna mot en höjning av skatter är grundad utanför den egna ekonomin.

Därför att vi är en humanitär stormakt.
Så det så.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Det är på grund av vårt nationella självskadebeteende, ju sämre och jävligare vi får det desto bättre mår vi.

Om Sverige till slut når så långt att FN börjar sända matpaket och filtar till oss kommer en helgdag utlysas och stor fest hållas för att målet vi så hårt jobbat mot äntligen är inom räckhåll, nämligen att slippa skämmas för att vi råkade födas i en välfärdsnation.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är häftigt att betala skatt sa en viss känd f.d partiledare inom S. Således bör man köpa sig ett bensinslukande monster istället för "miljöbil". Det är ju rätt uppenbart att bränsleskatterna är en intäktspost vars främsta syfte inte är att få folk att tänka mer på miljön. Vore så fallet hade man gjort andra typer av parallella satsningar för att få bort biltrafiken. Satsningar på kollektivtrafiken har ju varit näst intill obefintlig under årtionden. Man hade nog en större framtidsvision på 40- och 50- talet än idag.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tycker det är värre med trängselskatt på Essingeleden .... finns ju förfan inget alternativ till den i dagsläget

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är häftigt att betala skatt sa en viss känd f.d partiledare inom S. Således bör man köpa sig ett bensinslukande monster istället för "miljöbil". Det är ju rätt uppenbart att bränsleskatterna är en intäktspost vars främsta syfte inte är att få folk att tänka mer på miljön. Vore så fallet hade man gjort andra typer av parallella satsningar för att få bort biltrafiken. Satsningar på kollektivtrafiken har ju varit näst intill obefintlig under årtionden. Man hade nog en större framtidsvision på 40- och 50- talet än idag.

Norge passerade i år 50 000 elbilar. Sverige har runt 15 000.

Det säger nog allt om hur sveriges politiker fullständigt skiter i att försöka få folk att byta bort fossilbilen.
De pengar som staten får in på bensin och dieselskatten hade med råge räckt till stora satsningar mot deras mål om en fossilfri bilflotta om 15 år.

Men icke. De pengarna går till annat.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Genom jobbet har jag lite insyn i vad som händer på elbilsfronten, och precis som jag trodde kommer "tanknings-elen" straffbeskattas inom kort. Snabbladdningssystemen kommer kräva abonnemang alt. ett sorts kontantkort där laddaren registrerar hur mycket man laddar och tar betalt därefter.

Helt ok tyckte jag tills dom berättade vilka kW-priser det rör sig om, väljer man att ha ett kontantkort blir kilowattpriset upp emot 5kr!:3freak

Alternativet att "trött-ladda" via motorvärmarstolpen finns så klart men är så segt jämfört med snabbladdarna att det knappt går räkna som ett alternativ, det lär mätas och straffskattas för den elen också framöver antar jag.

Trist, för jag hade faktiskt kunnat tänka mig en elbil som andrabil ifall det gått köra för vanligt spotpris.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Genom jobbet har jag lite insyn i vad som händer på elbilsfronten, och precis som jag trodde kommer "tanknings-elen" straffbeskattas inom kort. Snabbladdningssystemen kommer kräva abonnemang alt. ett sorts kontantkort där laddaren registrerar hur mycket man laddar och tar betalt därefter.

Helt ok tyckte jag tills dom berättade vilka kW-priser det rör sig om, väljer man att ha ett kontantkort blir kilowattpriset upp emot 5kr!:3freak

Alternativet att "trött-ladda" via motorvärmarstolpen finns så klart men är så segt jämfört med snabbladdarna att det knappt går räkna som ett alternativ, det lär mätas och straffskattas för den elen också framöver antar jag.

Trist, för jag hade faktiskt kunnat tänka mig en elbil som andrabil ifall det gått köra för vanligt spotpris.

Surt. Men är det straffskatt eller kortsiktiga lönsamhetskrav som driver upp priset?
Måste vara dyrt att bygga ut infrastrukturen om man ska kunna ladda riktigt fort.

Man lär väl dessutom oftast ladda någonstans där man själv äger laddare/eluttag förutsatt att man inte åker mycket långresor?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Jag motsätter mig inte att staten och/eller energibolag kommer införa abonnemang eller kontantkort på laddning, MEN, Tesla Motor's Superchargers kan de inte göra nånting åt/med, thank god for that!
Så ladda hemma under nätterna, och på långresor nyttja Supercharger och/eller Destination Chargers.

Att äga en elbil, främst en Tesla, blir, p.g.a svenska staten, ett ganska stort Fuck You till svenska staten :cool:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Etanol och biodiesel gjord på förnyelsebara råvaror lanserades ju stort, folk sprang och köpte etanolbilar, eller konverterade dom bilar dom redan hade, farsan skaffade ny dieselbil som skulle fungera med biodiesel.

Sen när dom hade tvingat alla mackar i hela landet att gräva ner en etanoltank eller att lägga ner macken, då tokhöjde man skatten på etanolen och biodieseln så att det var meningslöst att ens försöka välja ett förnyelsebart alternativ.

Skaffar folk elbilar så kommer elbilsladdning att beskattas tills det är dyrare att köra el än att tanka en gammal orenad surmerca med villaolja/fulimporterad diesel.

Det är inte fråga om att vi ska välja bättre alternativ, det är fråga om att få in kulorna, och mer och mer kulor hela tiden.

Jag förstår att Åsa Romsson eldar fuldiesel i sin giftfärgsmålade husbåt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tycker det är värre med trängselskatt på Essingeleden .... finns ju förfan inget alternativ till den i dagsläget
Håller med, en genomsnittlig bilist kör kanske 2000 mil/år. Om bränslet kostar 0,57 kr mer per liter är det en, om än förkastlig, merkostnad.
Om någon åker genom tullarna varje dag kostar det 400-2200/månad, utöver alla andra pålagor.
Vidrigt, och allt är Alliansens fel.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det inte så att man numera måste betala passageavgift (rätta ordet för trängselskatten) för att passera Stockholm söder/norrut precis som när man passerar Göteborg i samma riktningar? Antingen är det genialt eller bara jäkligt dumt. Om det är den vägen man valt kan man ju sätta upp passageavgifter längst alla Europavägarna där det är strategiskt möjligt. Det hade varit ett fint tillskott i de ansträngda kommunkassorna runt om i landet längst Europavägarna. Lite som att återgå till medeltiden kan man tycka.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det inte så att man numera måste betala passageavgift (rätta ordet för trängselskatten) för att passera Stockholm söder/norrut precis som när man passerar Göteborg i samma riktningar? Antingen är det genialt eller bara jäkligt dumt. Om det är den vägen man valt kan man ju sätta upp passageavgifter längst alla Europavägarna där det är strategiskt möjligt. Det hade varit ett fint tillskott i de ansträngda kommunkassorna runt om i landet längst Europavägarna. Lite som att återgå till medeltiden kan man tycka.

Grindslant! :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, så är det, och inget realistiskt alternativ bjuds heller.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det har redan börjat: http://www.dn.se/ekonomi/ny-skatt-bromsar-satsningar-pa-solenergi/

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag motsätter mig inte att staten och/eller energibolag kommer införa abonnemang eller kontantkort på laddning, MEN, Tesla Motor's Superchargers kan de inte göra nånting åt/med, thank god for that!
Så ladda hemma under nätterna, och på långresor nyttja Supercharger och/eller Destination Chargers.

Att äga en elbil, främst en Tesla, blir, p.g.a svenska staten, ett ganska stort Fuck You till svenska staten :cool:

Tills bensinskattepengarna börjar sina. Då kommer skatten för elfordon baseras på kw istället och Teslaägarna blir de stora inkomstbringarna.

Surt. Men är det straffskatt eller kortsiktiga lönsamhetskrav som driver upp priset?
Måste vara dyrt att bygga ut infrastrukturen om man ska kunna ladda riktigt fort.

Man lär väl dessutom oftast ladda någonstans där man själv äger laddare/eluttag förutsatt att man inte åker mycket långresor?

Fast måste det verkligen vara så dyrt med den infrastrukturen? Ström måste väl ändå finnas på de allra flesta platser man kan tänka sig behöva en laddstation redan.
Om man som företag vill sätta upp en förstår jag att det tillkommer kostnader för mark och dylikt men kommuner måste väl ändå kunna slippa en hel del av såna kostnader. För att inte tala om det måste gå att få ett betydligt bättre pris om sverige som land köper in flera hundra stationer jämfört med ICA som bara köper 2 till exempel.

Bensin och dieselskatten inbringar ju i storleksordningen tiotals miljarder varje år så bara några procent av denna tror jag skulle bekosta en betydande utbyggnad av snabbladdningsnätet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart det blir så! Skatten ska ju in!
Skaffar många svensson elbil och solceller och avvecklar dieselbil och oljepanna, ja då måste ju skatten in på svenssons nya energiomvandlingar istället för de gamla.

/Orenad skattebefriad dieselmerca

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast måste det verkligen vara så dyrt med den infrastrukturen? Ström måste väl ändå finnas på de allra flesta platser man kan tänka sig behöva en laddstation redan.

Till en Supercharger måste det grävas ny ledning och säkras upp rejält, ska två bilar eller fler kunna ladda samtidigt så går det en del kräm, på vissa ställen har dom löst det med att säkra upp för en bil om två bilar laddar samtidigt så får dom bara ladda på halvfart, vilket ju inte är så kul om man har satt sin bil på laddning och går på stan medan den laddar och när man kommer tillbaka står en bil till där och man har bara fått i hälften av vad man räknade med.
Sen kostar ju själva laddstationen en hel del också.

Att "man kan ju ladda i vilket uttag som helst" är ju bara delvis sant, visst det följer med en sladd med schuko (vanlig) stickpropp, så teoretiskt sett kan man ju ladda från en motorvärmarstolpe.

Problemet är att det ska helst vara säkrat 16A, ibland är det 10A, men ofta bara 6 (eller om man har snål fastighetsägare bara 4A) och en timer som bara ger ström i någon timme..
Visst, hemma kan man ringa en elektriker och be honom dra en separat ledning från centralen och säkra 16A, men på arbetsplatserna får man nog ta vad man får.

Själv har jag ju trefas uttag utanpå garaget, så där är det ju 3x16A eller möjlighet att sätta en billigare hemma-snabbladdare, men har 10A i uttaget på jobbet också.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA