Bensinförbrukning + avgassmällar GSX 750ES

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Suzuki gsx 750es
Tjena!

Jag har märkt att min hoj smäller i avgasrören om jag kör över 100 km/timmen och sen släpper av gasen så att den motorbromsar kraftigt. Är det som det ska vara eller bör man göra något åt saken?

Har inte kollat förgasarna men tror att det är original munstycken osv. i den för luftfiltret ser orört ut + avgasrören är original. Att det smäller gör mig inget bara jag vet om det ska vara så eller om man har problem som väntar.

Sen tänkte jag fråga om bensinförbrukningen. Min hoj tar ca. 0.7 liter /mil. Tycker det verkar mycket men det kanske är så på gamla (och nya hojjar)? Eftersom det här är min första så har jag ju inget att jämföra med, därför jag frågar.

Anders H.

Hellre Honda än Herpes.
Gick med
25 May 2007
Hoj
Honda
Motorn får för mycket bensin som inte förbränns. Kanske den tidigare ägaren hade ett 4:1 system med bättre flöde och nu har du originalsystemet som hindrar? Isåfall kolla förgasarna och justera. Det kan även vara tändningen som behöver justeras men som sagt, checka förgasarna först och då kanske den drar 0,65... Personligen tyckr jag att 0,7 inte är mycket men det beror väl på vilken körstil man har, eller?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag kan ligga nästan på 1L till 0.3L milen

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
-94 Honda-VFR
Jag har exakt samma problem.Har en vfr 94.bytte från original avgasrör till micron slipon,har jag i så fall samma problem,det med bensinen.Ursäkta jag hoppade in i din tråd :( mvh// Jan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Smällandet vid avslag kommer inte av för mycket bensin, det är tvärtom. Vid motorbroms så ger dina befinliga tomgångsmunstycken samt luftskruvsinställningar en för mager blandning. Därav smäller det i rören. Det är inte skadligt i sig men går alltså att justare bort.

4 cyl sporthojar har i princip "bensinkylda" avgasventiler, de är rätt törstiga tyvärr.. Tankarna blir ju också större och större på de nya hojarna. 0,7 l/mil låter inte orimligt

Tjena!

Jag har märkt att min hoj smäller i avgasrören om jag kör över 100 km/timmen och sen släpper av gasen så att den motorbromsar kraftigt. Är det som det ska vara eller bör man göra något åt saken?

Har inte kollat förgasarna men tror att det är original munstycken osv. i den för luftfiltret ser orört ut + avgasrören är original. Att det smäller gör mig inget bara jag vet om det ska vara så eller om man har problem som väntar.

Sen tänkte jag fråga om bensinförbrukningen. Min hoj tar ca. 0.7 liter /mil. Tycker det verkar mycket men det kanske är så på gamla (och nya hojjar)? Eftersom det här är min första så har jag ju inget att jämföra med, därför jag frågar.

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
-94 Honda-VFR
ok för lite bensin alltså,hur justerar man enklast?Eller måste jag lämna in den?
mvh// Jani

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Suzuki gsx 750es
Nöjd med svaren

Tackar för era svar. Jag är nöjd med dem o tror att jag också är nöjd med hojen som den är iaf just nu för tillfället.

Har just bytt kopplingslameller i den o den går riktigt bra. Ska försöka att inte söka efter problemen om de inte finns. Låter förgasarna vara som de är o njuter av att vara ute o köra nu istället för att börja skruva en massa onödigt.

Att den tar 0.7 liter per mil är heller inget problem. Det är det värt för det är så kul att köra.

Försöker få reda på hur jag ska få temperaturmätaren att fungera också men det har jag frågat om i en annan tråd. Väntar fortfarande på nå bra tips där.

:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok för lite bensin alltså,hur justerar man enklast?Eller måste jag lämna in den?
mvh// Jani

Man kan endera prova att skruva in luftskruven/skruvarna ngt. Då får motorn fetare tomgångsblandning. Räcker inte detta får man byta till större lågfartsmunstycken. Men det sistnämda ska inte behövas bara för att man ,som trådstartaren, har bytt till slip-on, tycker jag.. Lite bludder blir det alltid vid motorbroms med öppnare system på förgasarhojar. Jag tyckler dock att det låter vackert!

På förgasarradfyror är det också viktigt att synkronisera förgasarna om man har vacuumfuggar. Osynkade sådana förstör både ljud och körglädje tycker jag.

Mvh
Jörgen

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Smällar vid avslag på en hoj med CV-förgasare är ju helt normalt. Bäst är att inte fixa något som inte är trasigt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...