Bensintillsats

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Nån som har erfarenhet kring bensintillsatser? Är det bara hokus pokus eller är det något man bör pytsa i med jämna mellanrum? Har förgasare.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Brukar pytsa i ett par cl tvåtaktolja när jag tankat, tänker att det skyddar lite mot korrosion med dagens spritinblandning i soppan.
Annars tror jag inte att bensintillsatser gör någon större nytta i förgasarmotorer, de är mer designade för rengöring och smörjning av insprutningssystem.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
Nån som har erfarenhet kring bensintillsatser? Är det bara hokus pokus eller är det något man bör pytsa i med jämna mellanrum? Har förgasare.
Enligt min kompis på Volvo Cars materiallab (kemi) så funkar bränslekonservering utmärkt - råkade själv ut för att min Honda atv inte startade efter ett vinteruppehåll - han blandade till en häxbrygd att hälla i tanken (som var nästan full med gammal 95-bensin) - sedan startade den nästan direkt. Undvik 95 i tanken över vintern - kör 98 eller Aspen så bör du klara dig utan tillsatser
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Enligt min kompis på Volvo Cars materiallab (kemi) så funkar bränslekonservering utmärkt - råkade själv ut för att min Honda atv inte startade efter ett vinteruppehåll - han blandade till en häxbrygd att hälla i tanken (som var nästan full med gammal 95-bensin) - sedan startade den nästan direkt. Undvik 95 i tanken över vintern - kör 98 eller Aspen så bör du klara dig utan tillsatser
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har räddat ett par hojar som stått länge, flera år, och som gick riktigt illa efter uppstart genom att slå en flaska injektorrengöring i 5 liter bensin och köra upp det i två omgångar, typ som avkalkning av kaffebryggaren.
Nu är väl sådan rengöring mest lacknafta eller liknande men verkar funka hyfsat.
Men jag skulle inte slå i det bara för att.
Då är det riktiga stabiliseringsmedel som gäller, typ Redline och STP.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?
Jag skulle tro att det räcker med att köra så det finns 98 oktan i tanken. Själv kör jag 98 på mina hojar + tillsats. De står varmt så de lättflyktiga ämnena i bensin har troligen lite lättare att dunsta än i kallgarage. Använder STA-BIL efter tips från "kemisten"
Men..... började inte med det förrän skitbränslena introducerades (dvs dagens 95 oktan). Det var bättre förr - när jag började köra hoj så kostade bensinen lika många ören per liter som oktantalet - idag kostar den snart lika många kronor......
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?

Om man vill ha förgasare/insprut rena är det billigare o dra i några matskedar lacknafta var 5 tank eller så.

Aspen är bra konservsoppa.

Täpper man till tankavluftningen med en slangklämmtång
så håller sig bränslet över vintern för dom lätta komponenterna avdunstar inte , finns t.o.m butan med gaspunkt 0 grader vid 1atm i bensin...den är ju borta snabbt i ett varmgarage

Tips för vintetfordon som stått över sommaren typ skoter/snöplogatven och det är kallt och om dom står kallt

Om ni har campingkök med såna här engångs 230gr tuber
Frys ned tuben till -20 , sen bränner ni av den enda gas som fortarande dunstar - propan med gaspunkt -40.

När den slocknar , stoppa in tuben igen i frysen o kyl ned till -20.

Sen har ni nu butan som är i vätskefas fast ni klipper burken , konservöppnare i botten me taggen mot sidan.
Öppna upp o häll i tanken

Ni har nu vintersoppa deluxe o inte bara renoverad skiten startar..

Man kan tillerka vintersoppa om ni bort jävligt kallt med denna metod.
Bränslet måste förvaras kallt sen för butanet vill gasa av ovanför noll
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
Ja se #3
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
Ja, absolut. Veteranhojen är mycket svårstartad efter ett halvår med 95 i tanken och förgasarnas lågfartsmunstycke beckar igen efter bara någon månad. Med alkylat funkar det klockrent.

Dock ska sägas att tanken är mycket mer välventilerad än vad som är lämpligt, förgasarna har en högst tveksam konstruktion och soppakranen är lite lagom otät.

BMWn har insprutning samt minimal tankventilation och går fint på sin gamla 95 efter ett år förvarad utomhus.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hojen från andra världskriget som stått med Aspen i tanken sex år startade andra kicken.
Hade glömt ställa ner tändningen på första kicken så den sparkade tebax.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för återkopplingarna.
Då verkar det som att det faktiskt kan finnas ett bekymmer med detta.
Kan vara bra att ha med sig i minnesbanken inför framtida utmaningar :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top