Berusad passagerare?!

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Täby
Hoj
SM Snart!
Som topic lyder, får man skjutsa fulla passagerare på mc? :confused:

Det måste påverka körförmågan oerhört? Beror väl på hur pass packad den man skjutsar är, men om det ens är lagligt?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fullt lagligt så länge han inte påverkar framfarten på ett farligt sätt eller trillar av.
Ditt ansvar att se att det kommer funka som jag fattat det.

Henrik
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Läste i bike(tror jag) där dem ställde samma fråga till polisen där..
ska tydligen vara lagligt, konstigt nog.. känns kanske inte alltid helt lämpligt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Leta på riksdagens hemsida och hitta ingenting som säger att det är olagligt.

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i
sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå.
Förordning (2001:753).

På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln
är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som
är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas
med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen
är avsedd för.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en
motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18
år. Vid övningskörning med motorcykel tillämpas dock
bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om
förares ålder.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Om passageraren är så pass packad att ens framfart blir vådlig bör man rimligen kunna åka dit på vårdlsöshet i trafik. Dock blir bevisningen i det fallet lite knepigare än vid en vanlig rattfylla.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har åkt bakpå en maruader salongsberusad.. bra mycket roligare än åka bakpå nykter :hihi

skulle åka ner på gatufesten här i stan, ca 2 km och de gick max 50kmh.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
jag har åkt bakpå en maruader salongsberusad.. bra mycket roligare än åka bakpå nykter :hihi

skulle åka ner på gatufesten här i stan, ca 2 km och de gick max 50kmh.

En annan fråga här. Får man köra om där det finns vajer räcke 2-1 väg där det är en filigt ?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
En annan fråga här. Får man köra om där det finns vajer räcke 2-1 väg där det är en filigt ?

Om fordonet framför håller ut och du utan fara kan passera är det lagligt. Du måste dock kunna passera med marginal utan att gå över heldragna linjen som ofta finns vid vajerräcket.

Sedan kan man ju diskutera om det är smart att göra det. Men lagligt är det som jag har fått förklarat mig. Omkörning måste ske på vänster sida dock.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Lite trådlyft ;)
Jag har läst någonstanns att en ny lag har trätt i kraft och det nu mer är olagligt att skjutsa berusade personer och både förare och passagerare får blåsa.. men hittar det ingen stanns på nätet.. någon som vet med säkerhet.. Och nej jag skjutsar ingen som är full.. bara intresserad rent juridiskt..
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
I vissa länder är det ju förbjudet att sitta fram
i passagerarsätet om man är på pickalurven!
Om man är riktigt packad och dum i huvudet
kan man ju få för sig att dra i både handbroms,
växelspak och ratt! Troligen där kurvorna för
promille och IQ möts. Runt 10 kanske? :rolleyes:

/e
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
jo, men förut har det inte stått i lagtexten ang berusad passagerare men jag tror att detta har ändras..
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag skulle då aldrig skjutsa någon som är packad. Då får personen glatt komma tillbaka en annan dag om den vill åka hoj.
 

tkdrille

Guest
Hoppas den ändringen bara gäller mc moped. Annars lär jag ju ha problem när jag jobbar en lördagkväll. Men de är alltid lugna. Somnar oftast
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Blev stoppad i helgen och fick blåsa och det var bara jag som blåste, passageraren som satt bakpå pratade dom aldrig med, självklart var båda nyktra.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hoppas den ändringen bara gäller mc moped. Annars lär jag ju ha problem när jag jobbar en lördagkväll. Men de är alltid lugna. Somnar oftast

Super ni hejdlöst i firmabilen eller är du taxiförare? :D

-

Frågade en polis jag känner om detta för något år sedan och han sa engefär:
"Om det sker utan risk för framförandet av fordonet finns det ingen lag mot det nej".

Närmaste jag kommit "fyllepassagerare" är när vi (jag och frugan) en gång bestämnde oss att käka på resturang på en lördagstur och hon tog ett glas vin till maten.
Tror dock inte att det räknades som "fylla" dock. :)

Köra runt fulla personer på MC finner jag inte direkt anledning att göra, oavsett vad lagen säger.
 

tkdrille

Guest
Super ni hejdlöst i firmabilen eller är du taxiförare? :D

-

Frågade en polis jag känner om detta för något år sedan och han sa engefär:
"Om det sker utan risk för framförandet av fordonet finns det ingen lag mot det nej".

Närmaste jag kommit "fyllepassagerare" är när vi (jag och frugan) en gång bestämnde oss att käka på resturang på en lördagstur och hon tog ett glas vin till maten.
Tror dock inte att det räknades som "fylla" dock. :)

Köra runt fulla personer på MC finner jag inte direkt anledning att göra, oavsett vad lagen säger.


Haha jag är taxiförare ;). Men jag hade ju även haft problem kvällar jag har lite roligt. Eller ja min taxidriver då. För jag håller inte igen mycket faktiskt. Men jag somnar gärna med :)

Skulle heller aldrig fått för mig att skjutsa på någon som är berusad. Om man tänker sig själv när man druckit x antal groggar och balansen och hur sikten för en blir när man åker bil. Så skulle de aldrig gå bra att ha en nitad person bakpå.
 

Jurreto

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Zx6r Kawasaki
Jag tänkte ge mig in i detta ämne i egenskap av juridikstuderande hojåkare.

Om man läser lagkommentarerna i förordningen (2001:753) 3 kap. 79 § så kan vi notera att ansvarig kan endast bli den som framför fordonet på ett sätt så att fara kan uppstå. En vanlig missuppfattning är att man ej kan bli straffansvarig om man framför ett fordon under 0,2 promille. Framför du fordonet på ett sätt som kan anses som bristande omsorg kan du bli ansvarig även under denna promillehalt, likväl som om du har en passagerar som påverkar din framfart. Det är enligt lagkommentaren till trafikbrottslagens 1 § som vi hittar en vidsträckt bedömning där föraren kan bli ansvarig för i stort sett allt som sker i fordonet, om denne insåg eller bort inse att handlandet innebär ett risktagande och därigenom borde ha kunnat undvika att den aktuella trafiksituationen uppkom.

MEN som alla brott i Sverige måste det vara en uttryckt tydlig lag för att du för den förseelse ska kunna bli straffansvarig. Det innebär att polisen inte har rätt att godtyckligt begära utandningsprov på en passagerare om framfarten ej har varit sådan som strider mot 1 § trafikbrottslagen. Detta innebär att din passagerare kan vara berusad, så länge detta inte innebär ett risktagande, då det inte är ett brott i sig.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Med tanke på att man pliktar med egen skaderisk eller förolyckas, så skulle jag inte ens tänka tanken ta med någon BERUSAD på hoj...men vi är alla olika.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top