Besiktiga avställd hoj?

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Kan man besiktiga hojen när den är avställd? Eller måste man ställa på den innan man gör det? Har inte tänkt på det förut.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du får inte köra med hojen när den är avställd, så du kommer ju inte till Bilprovningen med den. För du tänkte väl inte trailra dit den? Hojen måste nog vara påställd vid besiktning, kort och gott.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Mattias skrev:
Du får inte köra med hojen när den är avställd, så du kommer ju inte till Bilprovningen med den. För du tänkte väl inte trailra dit den? Hojen måste nog vara påställd vid besiktning, kort och gott.

Fel jag lånade en grön skylt av en bekant som har en skrot och körde iväg och besiktigade min avställda bil...

Kfc

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -99
Du kan besikta avställda fordon..

Får man inte köra till och från verkstad?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
goodfella skrev:
Kan man besiktiga hojen när den är avställd? Eller måste man ställa på den innan man gör det? Har inte tänkt på det förut.

Du får köra till och från verkstad/besiktning. Har själv kollat upp detta när jag skulle besikta.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ett AVSTÄLLT fordon får man inte köra med alls. Ett fordon med körförbud går finfint, dock.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Mattias skrev:
Ett AVSTÄLLT fordon får man inte köra med alls. Ett fordon med körförbud går finfint, dock.

Joooo, har kollat det med både länsman och f-bolag! :fakta

För att kunna ställa på hojen måste man ha en kod som finns på registreringsbeviset, denna kod hade inte jag då förra ägarn rivit av den delen av pappret. Men eftersom min va felreggad så var jag tvungen att göra en besiktning, dvs köra AVSTÄLLT dit... iiiinga problem sa de!!

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Varför besikta ett avställt fordon??? Om man inte tänker köra med det behövs väl ingen bes, om man ska köra måste man ju ändå ställa på, eller???

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mattias skrev:

Kortaste vägen till och från besiktningen får du köra med avställt fordon...

Har du tappat kollen Mattias? :mattias

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Grejen är att cykeln måste vara trafikförsäkrad för att få framföras på väg. Några andra krav för att få köra till bilprovningen har jag inte hört talas om.

/Martin

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Avställt innebär oskattat och oförsäkrat. Sådana fordon får INTE framföras på allmän väg. :fakta

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mattias skrev:
Avställt innebär oskattat och oförsäkrat. Sådana fordon får INTE framföras på allmän väg. :fakta

Jo, med undantag för närmsta vägen till besiktningen och tillbaka. Då får du köra avställt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mattias skrev:

Korrekt slutledning :). Precis vad en bilprovningsgube sade till mig för några år sedan förresten.

/Martin

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Emmi skrev:
Jo, med undantag för närmsta vägen till besiktningen och tillbaka. Då får du köra avställt.

NEJ! Men du kan väl försöka om du vill. Dryga böter, åsså får du inte köra vidare om du blir stoppad.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Visade sig att jag hade rätt inledningsvis ändå...

"Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Fordonet måste då vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

http://www.ore.vv.se/fordon/Avstallning.htm#ovrigt

/Martin

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mattias skrev:
NEJ! Men du kan väl försöka om du vill. Dryga böter, åsså får du inte köra vidare om du blir stoppad.
Ni har FEL! Ska ringa bilprovningen imorrn enbart för att överbevisa er! Senast jag pratade med dem var det så, och även för försäkringsbolaget. :fakta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man måste alltså ha trafikförsäkring. Det finns då visserligen ingen anledning att ha den avställd, men sån är lagen iaf.

/Martin

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Emmi skrev:

Yepp, det får man eller att transportera bilen till verkstad går oxå..... men det är väl lite svårt att bevisa

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa