Besiktiga eget bygge

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Har en fundering på att bygga ihop en streetfighter med delar som man kan köpa på t.ex. blocket.se, ebay.com och hos mc-skrotar. Tänkte även ta delar som ligger i garaget och skräpar.

Säg att man köper en begagnad ram och en begagnad motor från USA eller Tyskland via ebay. Vad behövs för att jag ska kunna besiktiga hojen sen då?
Om jag köper en ram från en R1:a och motor från en zx10:a (detta är ett exempel) så stämmer ju inte en siffra på varken ramnummer eller motornummer.

Om jag skulle krocka min R1:a som jag har nu och sälja ramen till en person och motorn till en annan så kan jag ju inte skicka med ägarbeviset till båda. Hur gör man då vid en besiktning? Kan man bara säga att man köpt alla delar på hojen hos olika privatpersoner så är det frid och fröjd elelr tror dom att man stulit allt och beslagtar skiten?!

HJÄLP TACK! :)

Det är RAM nummret som är ett fordons identitet.
Motornummer är bara motorns identitet.

Alltså är det ramen som bestämmer att ditt hopplock är en R1 även om motorn, gaffeln, hjulen och tanken kommer från en Ural.

EDIT, på helfordonsgodkända motorcyklar kan dom väl dock vilja ha en jävligt bra motivering till varför motornummret inte överensstämmer.
På äldre motorcyklar är det väl mer regel än undantag att det inte stämmer.

EDIT2 Om du ska sälja din krockade motorcykel ska alltså identiten följa med ramen, om inte ramen är utdömd för gatbruk och någon har tänkt bygga ny gathoj av motorn, och någon annan ska bygga stunthoj av den buckliga ramen, då gör man så att säga ett rambyte på din kvaddade motorcykel och kryssar ramnummret på den gamla ramen.

Last edited:
Det är RAM nummret som är ett fordons identitet.
Motornummer är bara motorns identitet.

Alltså är det ramen som bestämmer att ditt hopplock är en R1 även om motorn, gaffeln, hjulen och tanken kommer från en Ural.

EDIT, på helfordonsgodkända motorcyklar kan dom väl dock vilja ha en jävligt bra motivering till varför motornummret inte överensstämmer.
På äldre motorcyklar är det väl mer regel än undantag att det inte stämmer.

EDIT2 Om du ska sälja din krockade motorcykel ska alltså identiten följa med ramen, om inte ramen är utdömd för gatbruk och någon har tänkt bygga ny gathoj av motorn, och någon annan ska bygga stunthoj av den buckliga ramen, då gör man så att säga ett rambyte på din kvaddade motorcykel och kryssar ramnummret på den gamla ramen.

Så om jag köper en ram från någon på blocket så måste jag ha ägarbeviset också?

Det låter som ett sådant bygge (delar från många olika sorts hojar) kommer räknas som ombyggt fordon, vilket innebär att man måste besiktiga hos SFRO innan SBP. Det innebär besiktingskostnader på minst 6k tror jag. Låna SFRO:s bygghandbok på närmaste bibliotek, den ger ganska bra info (även om mycket gäller bilar). Om du inte får svar där är säkert din lokala SFRO kontaktman behjälplig.

/F

Det låter som ett sådant bygge (delar från många olika sorts hojar) kommer räknas som ombyggt fordon, vilket innebär att man måste besiktiga hos SFRO innan SBP. Det innebär besiktingskostnader på minst 6k tror jag. Låna SFRO:s bygghandbok på närmaste bibliotek, den ger ganska bra info (även om mycket gäller bilar). Om du inte får svar där är säkert din lokala SFRO kontaktman behjälplig.

/F

Citat från SFRO's hemsida:
"Vid modifiering av t.ex. HD original-ramar, måste original identitet styrkas.
Kunden lämnar original identitet vidare, vid slutbesiktning, till Svensk Bilprovning för arkivering."

Så om jag tar en R1 ram från en 2001 årsmodell och ändrar bakramen så att jag får dit t.ex. MV augusta bakdelen så bör det ju ändå fungera fint?

"I samråd med VV har bestämts att man utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen inte är en kopia av orginalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentliga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykeln. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram."

Jag har då min R1 ram, årsmodell 2001, och sätter dit en R1 motor. Blir det då en "kopia av orginalet"? Tänkte ju sätta på streetfighterstyre, annan lampa osv. Det blir ju inte alls som en R! orginal. Även om många delar komemr från just en R1:a. Kallas det för amatörbygge ändå?!

tack för hjälp :)

Så om jag tar en R1 ram från en 2001 årsmodell och ändrar bakramen så att jag får dit t.ex. MV augusta bakdelen så bör det ju ändå fungera fint?

Jag tror inte att du får några problem med det nej.

Nu talar jag av mina erfarenheter, jag säger inte att det ÄR så...

Men jag har besiktat min Blade med ombyggd (kapad,vinklad,ändrad och svetsad) bakram och enkelsving utan promlem :)

Tänkte ju sätta på streetfighterstyre, annan lampa osv. Det blir ju inte alls som en R! orginal. Även om många delar komemr från just en R1:a. Kallas det för amatörbygge ändå?!

DET, skulle jag också vilja veta... :va

Last edited:
Jag tror inte att du får några problem med det nej.

Nu talar jag av mina erfarenheter, jag säger inte att det ÄR så...

Men jag har besiktat min Blade med ombyggd (kapad,vinklad,ändrad och svetsad) bakram och enkelsving utan promlem :)

Besiktigade du den som amatörbygge så det blev en helt ny hoj i ägarbeviset? Eller hur gjorde du?

edit: Det är ungefär så som du gjort med din hoj som jag vill göra. Fast som en streetfighter då alltså.

Besiktigade du den som amatörbygge så det blev en helt ny hoj i ägarbeviset? Eller hur gjorde du?

edit: Det är ungefär så som du gjort med din hoj som jag vill göra. Fast som en streetfighter då alltså.

Nop, besiktade helt som vanligt!

Och min bike ska ju också bli fighter nu under våren, så jag hoppas att det inte ställer till med problem nästa vår när det blir dax för besiktning...:näsblod

Nop, besiktade helt som vanligt!

Och min bike ska ju också bli fighter nu under våren, så jag hoppas att det inte ställer till med problem nästa vår när det blir dax för besiktning...:näsblod

Det kanske kan fungera att besiktiga den precis som vanligt. Det största problemet är att jag inte har en Regskylt :D
Får man inte en regskylt när man köper en begagnad ram? :tummenupp

Har en fråga:

Vad ska man tänka på när man köper begagnad ram från privatperson?
Vilka papper är intressanta i detta fallet?

Ägarbeviset. Eller motsvarade från annat land.

Killen som hade ramen sa att man kunde verifiera ramnummer med Yamaha och Vägverket så att allt var grönt. Att ramen var bara en motorcykeldel precis som framlampan eller blinkersen. Tyckte att det verkade konstigt.
Jag ska ju bygga en streetfighter är det tänkt och använda andra delar från andra hojar men ramen är ju ändå hojens identifiering.

en tanke som slog mig ang imp av ram, vet inte hur man går till väga men kolla upp så att den har varit reggad i landet du köper ifrån, annars kan det bli dyrt o struligt med att få den typad här hemma+moms.... måste ha typ intyg från generalagent el liknande!!!

lycka till! :tummenupp

Killen som hade ramen sa att man kunde verifiera ramnummer med Yamaha och Vägverket så att allt var grönt. Att ramen var bara en motorcykeldel precis som framlampan eller blinkersen. Tyckte att det verkade konstigt.
Jag ska ju bygga en streetfighter är det tänkt och använda andra delar från andra hojar men ramen är ju ändå hojens identifiering.

Både ja och nej typ. Du VILL att ramen ska ha papper, då kan du bygga ihop en sån hoj igen utan strul, fast en sådan ram kostar 20" minst om det är en nyare sporthoj.

Köper du ramen utan papper så är det bara en ram...om du förstår vad jag menar. Ingen identitet.

Så vad du behöver för papper när du köper en ram kan bara du avgöra.

Jag har gjort en total regbes av en hoj och det var fan ingen lek kan jag säga..

Både ja och nej typ. Du VILL att ramen ska ha papper, då kan du bygga ihop en sån hoj igen utan strul, fast en sådan ram kostar 20" minst om det är en nyare sporthoj.

Köper du ramen utan papper så är det bara en ram...om du förstår vad jag menar. Ingen identitet.

Så vad du behöver för papper när du köper en ram kan bara du avgöra.

Jag har gjort en total regbes av en hoj och det var fan ingen lek kan jag säga..

Klart att jag VILL att ramen ska ha regpapper. Underlättar en hel del då ju som du säger.
Får se vad ägaren säger.

Klart att jag VILL att ramen ska ha regpapper. Underlättar en hel del då ju som du säger.
Får se vad ägaren säger.

Dock ska ju nämnas att köper du en " ramen mit Breif" eller på blocket " R1 -07 ram med papper" så är du ganska bunden i vad du ska bygga ihop. I princip måste du då bygga en R1 -07 av den:)

Dock ska ju nämnas att köper du en " ramen mit Breif" eller på blocket " R1 -07 ram med papper" så är du ganska bunden i vad du ska bygga ihop. I princip måste du då bygga en R1 -07 av den:)

Nej, tänkte inte använda en R1 -07 ram.
kanske en 00-01. Vi får se vad jag kan få tag i.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick