Besiktning av "ombyggd mc" vad gäller?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Har dragit igång ett caferacerprojekt baserat på en CB650-81.

Vad kommer att gälla vid nästa besiktning?

Har tänkt mig ett bygge i samma stil som tex triumph truxton, eller nåt i stil med DMs sanslösa Hondaracer:tummenupp .

Dvs lågt styre, ev. förlängd tank, singelsadel cuts osv.

Vad säger dom på besiktningen om ombyggnaden från limpa till singelsadel?

Tänkte även sänka framlyktan en aning, annat bakljus och blinkers.

Hela chassiet, ram, sving & gaffel skall lämnas orört.

Hur gammalt skall det var för att slippa backspegel?
 
Nicke Lilltroll skrev:
2656899 Har dragit igång ett caferacerprojekt baserat på en CB650-81.

Vad kommer att gälla vid nästa besiktning?

Har tänkt mig ett bygge i samma stil som tex triumph truxton, eller nåt i stil med DMs sanslösa Hondaracer:tummenupp .

Dvs lågt styre, ev. förlängd tank, singelsadel cuts osv.

Vad säger dom på besiktningen om ombyggnaden från limpa till singelsadel?

Tänkte även sänka framlyktan en aning, annat bakljus och blinkers.

Hela chassiet, ram, sving & gaffel skall lämnas orört.

Hur gammalt skall det var för att slippa backspegel?

ombyggt fordon räknas det som när hojen inte alls liknar ursprungshojen.
eller om du ändrar hjulbas eller gaffelvinkel.
dom kan anmärka på om den är reggad & godkänd för passagerare, men att du sedan inte har plats för det (dyna & fotpinnar borttaget), men är osannorlikt

backspeglar skall sitta på motorcyklar uttagna i juli 1999 & nyare

i ditt fall kan du göra de modifikationer på hojen utan att ens bekymra dig inför en kommande bes.
dvs. om du nu kommer att använda dig av E-märkta blinkers/bakljus, samt en godkänd framlampa (hel/halvljus)
 
Last edited:
Nicke Lilltroll skrev:
2656899 Vad säger dom på besiktningen om ombyggnaden från limpa till singelsadel?

Tänkte även sänka framlyktan en aning, annat bakljus och blinkers.

Hela chassiet, ram, sving & gaffel skall lämnas orört.

Hur gammalt skall det var för att slippa backspegel?
Så länge allt från reg.beviset stämmer och du använder E-godkänd belysning borde det inte vara något problem vid kontrollbesiktningen. I annat fall så spelar du bara glad och ovetande vid besiktningen så kanske du slinker igenom ändå. :tummenupp

Vad det gäller backspegel så kan du ju använda en som man fäster i styrändan. Om inte annat åtminstone vid besiktningen.
 
Okej det låter bra, och tanken är att naturligtvis använda E-märkta blinkers.

Har sett en modell till bra budjetpris på Johans mc hemsida som jag nog skall åka och kolla på.

Jepp ja jo det är alltid bra med en spegel och kan tom se bra ut, har faktiskt lurat på en styrändsmonterad, vi får se vintern är ju lång.
 
Last edited:
wonderwizard skrev:
2656915
backspeglar skall sitta på motorcyklar uttagna i juli 1999 & nyare
så jag kan med andra ord åka utan speglar om jag vill på en gixxer från 98 tex utan att behöva oroa mig för besikning och snut?
 
Nicke Lilltroll skrev:
2656899 Har dragit igång ett caferacerprojekt baserat på en CB650-81.

Vad kommer att gälla vid nästa besiktning?

Har tänkt mig ett bygge i samma stil som tex triumph truxton, eller nåt i stil med DMs sanslösa Hondaracer:tummenupp .

Dvs lågt styre, ev. förlängd tank, singelsadel cuts osv.

Vad säger dom på besiktningen om ombyggnaden från limpa till singelsadel?

Tänkte även sänka framlyktan en aning, annat bakljus och blinkers.

Hela chassiet, ram, sving & gaffel skall lämnas orört.

Hur gammalt skall det var för att slippa backspegel?

Jag byggde om en gammal GSXR750 till en gat GSX750RR,komplett kåpset fram o bak fixa inplastat baklyse o lykta fram,slimmade blinkers,singelsadel, avkapad bakram, fetbred bakfälg o hembyggd ljuddämpare,,, åkte till bilprovningen o besiktningsgrabbarna kliade sig i huvudet, fick en ny tid för omtypning av fordon samt vägning, inga som helst problem,,omtypning av fordon är som en besiktning med lite extra koll på dom hempulade prylarna +vägning av fordonet :)
 
wdac skrev:
2656949 så jag kan med andra ord åka utan speglar om jag vill på en gixxer från 98 tex utan att behöva oroa mig för besikning och snut?
ja, det är inga problem, du kan köra in i besiktningshallen utan att dom säjer något.

enhjuling skrev:
2656975 Lita inte på wonderwizard, läs det här i stället
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


OM det sitter speglar så skall dom vara godkända enligt 80/780/EEG .
 
Last edited:
jag kom igenom med en reggbes med denna (före/efter)
modda inte ram så e de lungt.
el ändrar styrvinkel samt axelavstånd som nån nämde..
reggbes behövs för att gå från två till en passagerare, samt om tankvolym ändras.
:tummenupp
 

Bifogat

  • Bild(52).jpg
    Bild(52).jpg
    39.9 KB · Visningar: 287
  • v-sida.jpg
    v-sida.jpg
    117.2 KB · Visningar: 344
Fredde Meck skrev:
2656976 ja, det är inga problem, du kan köra in i besiktningshallen utan att dom säjer något.


9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


OM det sitter speglar så skall dom vara godkända enligt 80/780/EEG .

Så kan du ju fösöka tolka det men det tror inte jag är rätt....
Läs allt och tänk sen efter lite.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top