Besiktning av turbohoj

daytonaracer

Guest
Har precis kommit hem från registreringsbesiktningen av hojen,enligt denna besiktningsman finns det ingen chans att få en hoj med turbo godkänd,försökte informera att det rullar massor av hojar som är godkända på vägarna men det kunde han inte förstå hur det gått till..... man blir trött...ska det hänga på vilken besiktare man råkar ut för! Hur har ni gjort som lyckats regga hojarna med turbo?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

ta kontakt med närmaste sfro gubbe,så talar han om för dig vad du ska göra.
min 1100 gick igenom med turbo,det var ingen som besiktigade som jag kände utan jag tror bara att han sket i det han såg
min busa ska regbes på riktigt utav sfro,längre hjulbas,effekt papper från godkänd bänk,bytta bromsar o skivor.

så var kraven från bes pojken

lycka till nu :tummenupp
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Min hoj är reg som "amatörbyggt fordon" och då ramen är en 79a behövs inget motornummer på pappret och så står det "motorn utbytt".

Dock krävs det ganska stor ombyggnad av sving/gaffel/bromsar för att detta ska funka.
Mvh Ulf
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som sagt, du måste registrera om fordonet om du ska ha det svart på vitt att det sitter en turbo och att det är godkänt.

Annars gör folk så att dom skruvar bort alla turbogrejjer, besiktar och sen skruvar dom dit sakerna igen.
 

daytonaracer

Guest
Ja,man får besikta utan turbo då blir väl enklast
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
off topic men...

Ponera att man besiktar turboknarren utan turbogrejerna och sen monterar tillbaka dessa.

Vad blir konsekvensen vid en ev olycka med personskador med tanke på försäkringar ?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
off topic men...

Ponera att man besiktar turboknarren utan turbogrejerna och sen monterar tillbaka dessa.

Vad blir konsekvensen vid en ev olycka med personskador med tanke på försäkringar ?
Det skiljer väl lite från bolag till bolag men oftast finns det en klausul som säger att ersättningen kan bli nedsatt eller utebli om inte korrekta uppgifter lämnats. Hur det bedöms sitter säkert en del i om du var vållande i olyckan eller inte.

Som exempel har du här en del ur Svedeas villkor. De nämner skada rent generellt så tolkningsmässigt så faller både fordonsskada som personskada under detta.

1.1.2 Upplysningsplikten

Du som försäkringstagare måste lämna korrekta uppgifter och upplysningar som kan ha betydelse för Svedea vid tecknandet av försäkringen. Det samma gäller om du först senare inser eller borde ha insett att du lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter.

Om något förhållande som påverkar din försäkrade egendom ändras, måste du snarast möjligt meddela oss detta. Förhållanden som innebär en riskökning, kan vid underlåtenhet att meddela dem, innebära att din ersättning sätts ned eller att du blir helt utan ersättning vid inträffad skada. Som grund för bedömningen om ersättningen skall sättas ned eller utebli, ligger uppgiftens betydelse för risken, hur grovt du åsidosatt din upplysningsplikt och under vilka villkor vi skulle ha tecknat försäkringen om vi känt till det rätta förhållandet, samt omständigheterna i övrigt.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vad jag förstått (vilket iofs kan vara fel...) så gäller ersättning på andras fordon samt personskador. Dock kan det vara till förhöjd självrisk, däremot skador på eget fordon om det inte stämmer enligt uppgifter du lämnat till förs.bolaget så kan de vägra betala ut en enda krona.

Känns som att så länge man inte hamnar i personlig konkurs för att man skadat någon annan människa, så spelar det mindre roll om man får full ersättning på sin egen båge...
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Vad jag förstått (vilket iofs kan vara fel...) så gäller ersättning på andras fordon samt personskador. Dock kan det vara till förhöjd självrisk, däremot skador på eget fordon om det inte stämmer enligt uppgifter du lämnat till förs.bolaget så kan de vägra betala ut en enda krona.

Känns som att så länge man inte hamnar i personlig konkurs för att man skadat någon annan människa, så spelar det mindre roll om man får full ersättning på sin egen båge...

Dvs. ingen större mening att helförsäkra då...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja,man får besikta utan turbo då blir väl enklast

Jag har fått samma svar av sbp i trollhättan som du fått, medans i gbg skulle det gå fint att regbes med turbo.
Lahi lyckades regga med turbo samt anders brink med flera.

Så såvida hojen inte helfordonsgodkänd så gäller det bara att hitta en besiktningstation med personal som tolkar regelverket välvilligt.

Lista över sådana stationer i en sticky?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag har fått samma svar av sbp i trollhättan som du fått, medans i gbg skulle det gå fint att regbes med turbo.
Lahi lyckades regga med turbo samt anders brink med flera.

Så såvida hojen inte helfordonsgodkänd så gäller det bara att hitta en besiktningstation med personal som tolkar regelverket välvilligt.

Lista över sådana stationer i en sticky?
Men det ska väll gå även för bågar som är helfordonsgodkända, så länge man byggt om dem så pass mycket att de räknas som ombyggt fordon? Tex, hjulbas/hjuldiameter/bromsar och när man då reg. bes om den med de sakerna lägger till turbo.
Det ska inte vara tillräcklig anledning att reg.bes om den till ombyggtfordon enbart för turbons skull, men det skulle gå att ta med om man bes. fler saker.
 

daytonaracer

Guest
Besiktning igen imorgon,plockade bort turbindelen och satte en järnplatta på avgashuset och drog fast med v-bandet.De ska väl inte kunna klaga på det hoppas jag(annars är det risk för handgemäng),har inget avgasrör till original grenröret,därför gjorde jag så! satte luftfiltret på intercoolern för att få kall insugsluft....
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Besiktning igen imorgon,plockade bort turbindelen och satte en järnplatta på avgashuset och drog fast med v-bandet.De ska väl inte kunna klaga på det hoppas jag(annars är det risk för handgemäng),har inget avgasrör till original grenröret,därför gjorde jag så! satte luftfiltret på intercoolern för att få kall insugsluft....

Ha,ha lycka till,verkligen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ombyggt avgassystem :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men det ska väll gå även för bågar som är helfordonsgodkända, så länge man byggt om dem så pass mycket att de räknas som ombyggt fordon? Tex, hjulbas/hjuldiameter/bromsar och när man då reg. bes om den med de sakerna lägger till turbo.
Det ska inte vara tillräcklig anledning att reg.bes om den till ombyggtfordon enbart för turbons skull, men det skulle gå att ta med om man bes. fler saker.

Du blandar ihop saker. Jag pratar enkel regbes på sbp. Du pratar regga som ombyggt via sfro. skilda saker.

Ombyggt borde slinka igenom med turbomotor samt en större chassie ändring typ hjulbas? = långsving:tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Du blandar ihop saker. Jag pratar enkel regbes på sbp. Du pratar regga som ombyggt via sfro. skilda saker.

Ombyggt borde slinka igenom med turbomotor samt en större chassie ändring typ hjulbas? = långsving:tummenupp
Ah det har du helt rätt i.... Jo min tanke var långsving och turbo.. får vi se vad sfro säger bara :)
 

daytonaracer

Guest
Som jag trodde så gick inte det heller,man måste plocka bort minsta spår av tidigare turboinstallation,paragrafryttare finns det gott om.....
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De ska besikta det du tar till stationen.
De ska inte spekulera i vad du skulle kunna göra med hojen, eller troligen kommer att göra , eller vad som ens knappt är möjligt att göra, efter du har lämnat stationen.
Det är det du släpar in på stationen som gäller.

Sbp i hemmavid verkar vara ett riktigt sketställe.
Jobba på svensk bilprovning verkar vara för folk som inte kom in på parkeringsvaktshögskolan:huvet
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Som jag förstår det så var han tvungen att göra en fullständig reg.bes för att där satt en turbo på på den vanliga besiktningen? Då ska man nog ha en himla tur om en halv turbo går igenom
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top