Besiktning ( eller hur det stavas =) )

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Hej Hej..
Hur går det till i en motorcykel besiktning?
Kollar dom effekten eller blir sura över trim?
*Har fått som tips att inte ha på Gianelli röret när jag besiktar.. hehe.*

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
RED_LiME skrev:
Hej Hej..
Hur går det till i en motorcykel besiktning?
Kollar dom effekten eller blir sura över trim?
*Har fått som tips att inte ha på Gianelli röret när jag besiktar.. hehe.*

Jävligt bra fråga för det undrar jag med :confused:
Dom ska besiktas det är allt jag vet och att dom måste vara 11kw.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det finns ingen bromsbänk på bilprovningen så de kan inte bevisa något, så strypa behöver ni inte göra. Det enda dem kan säga är "Vad bra den gick för att vara 11kW".

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
cRoC skrev:
Det finns ingen bromsbänk på bilprovningen så de kan inte bevisa något, så strypa behöver ni inte göra. Det enda dem kan säga är "Vad bra den gick för att vara 11kW".

Dom kan väl skruva loss kröken och kolla ifall strypningen sitter där.
Dom kanske inte brukar orka göra det men man vet ju aldrig.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Visst kan dem det, men det bevisar fortfarande inte att den är över 11kW. Och de gör sig knappast besväret, får de ens riva isär hojen?

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
cRoC skrev:
Visst kan dem det, men det bevisar fortfarande inte att den är över 11kW. Och de gör sig knappast besväret, får de ens riva isär hojen?

Men om snuten tar en och man har trim på så den är på runt 20kW och ett jävla Gianelli rör på?
Med andra ord, Ostrypt och effektrör...
Vad gör dom då?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
cRoC skrev:

Okej det stämmer kanske men tänk om du kommer in med en Aprilia RS 125 eller cagiva mito eller något. Typ strypt går dessa hojar i 120 130km/h.
Du kommer in ostrypt dit killen hoppar upp och kör iväg kommer tillbaka och säger fan mätaren stannade för fan på 180km/h. OPS då kan man fan inte säga att den är strypt eller :va :va :va :confused: :confused: :confused:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Alex.J skrev:
Okej det stämmer kanske men tänk om du kommer in med en Aprilia RS 125 eller cagiva mito eller något. Typ strypt går dessa hojar i 120 130km/h.
Du kommer in ostrypt dit killen hoppar upp och kör iväg kommer tillbaka och säger fan mätaren stannade för fan på 180km/h. OPS då kan man fan inte säga att den är strypt eller :va :va :va :confused: :confused: :confused:
Tror inte de kör ner den till autobahn för att testa hojen...
På våra svenska vägar får man ju köra max 110 så var ska dem se att den drar mätaren ut?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Exakt. Och de kör nog inte ut på en motorväg heller :)

Polisen kan inte säga ett jota. I dagens samhälle krävs det bevis, dvs de måste bänka hojen, få det skriftligt. Och den risken är minimal. Polisen brukar, vad jag vet inte ens ha någon bänk.

Kör på ni, risken är minimal att ni torskar.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
en liten "tjecklista" om det skulle behövas införm bskning.... :tummenupp

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=1462

ps. tror inte att det är så smart att ha ett trimrör på när du ska bskta...
enda settet de kan ta reda på om den är ostrypt eller inte är på en flygande bsktning, om de "misstänker" att den är ostrypt så kan de säga att du får glatt följa me ner på polisens egen verkstad och se på när de skruvar sönder din älskling... /ja vet, de hände en kompis till mig....inte skoj när de såg att den va ostrypt, följden blev att han åkte dit för olovligkörning + att han försäkring inte gällde då = ingen trafikförsäkring = inte bra att köra utan, han fick drygt 3000kr böter och indraget körkort, lämpen togs bort i ca 1år... :brinnerup

(ps, stavning) :kocko

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hur kan dem se att den ger mer än 11kW? Polisen kanske inte hittar en strypning, men dem kan inte bevisa att den är över 11kW. Det där tror jag faktiskt inte på, det krävs en bänkning för att bevisa det.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
cRoC skrev:
Hur kan dem se att den ger mer än 11kW? Polisen kanske inte hittar en strypning, men dem kan inte bevisa att den är över 11kW. Det där tror jag faktiskt inte på, det krävs en bänkning för att bevisa det.
jo men om poliserna misstänker att det är en ostrypt 125`a så tar de in den för bänkning MEN det finns polisstaioner runt om i sverige som inte har bänkar, så de få ta till gamla hedeliga sättet, få lite skit under fingrarna,,,... men visar det senare att den är ostrypt när de har skruvat sönder allt så sätter de ihop allt igen och tar me dig och hojen till en verkstad och bänkar den... jag håller me dig, verkar som en idiotisk väg att gå (tror att du menar så iallafall.. =) )... aja men de gör så, först bänkar den (om de har en bänk) om inte, skruva SEN till en bänk.... vet inte varför men men... de va så för honom som åkte dit iallafall..... :^)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hur som helst så är risken värd att ta. Men vid besiktningen ska det inte vara några problem. Om de på något sätt har bänkat hojen, så får du väl strypa och beställa ny tid :tummenupp

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
hmm... på min hoj står 20kw på papprerna... är det ett problem om jag tar den till besiktningen då? Jag menar... kommer besiktingskillarna att anmäla mig eller varför annars skriver alla i sina annonser "ostrypt men 11kw på pappret"? Något jag borde bry mig om? :rolleyes:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vet inte riktigt hur det funkar. Eftersom den är reggad som 20 kw, och har 20kw i motorn så får du ju absolut inga problem på besiktningen. Men om polisen tar dig för fortkörning tex, så kollar dem ju upp hojen eller frågar dig efter papper. Är den då reggad på 20kW är du körd.

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Jag kör helt ostrypt å va på besiktningen me'ren....HON!!! :tuttar som besiktigade den provkörde den å kollade bromsar,lysen å att hjulen snurra rakt typ... hon nämnde inge om effekt eller någe... fick en anmärkning på att kedjan va lite dåligt spännd bara =/ :tummenupp :banana ... gick utmärkt!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
stämmer

Självklart att dom inte gör. Jag ska inte strypa min när den ska besiktas
Jag trodde att ni fattade vad jag menade när jag skrev det innan.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Alex.J skrev:
Självklart att dom inte gör. Jag ska inte strypa min när den ska besiktas
Jag trodde att ni fattade vad jag menade när jag skrev det innan.

Men jag MÅSTE väl strypa min när jag ska besiktiga? Min står det i papperna att den är 24kW så då är det ju en mellanklass hoj, och jag som tar A1 kort kommer få fan o helvete av farbror polisen om dom blir sura o tar in mej till kanten och ser det på papperna... SÅ jag ska göra en besiktning som dom kollar effekten o lägger in i papperna att det är 11kW istället för 24 o sen efter det står i papperna är det nästan bara fritt fram att ta bort strypningen!

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Ni som har mer än 11 Kw på pappret får inte köra era hojar med ert A1 kort...vare sig den är strypt eller inte :fakta
På besikningen däremot så skiter dom i det totalt, hojen är ju inte olaglig för att den har mer än 11 Kw, det är bara att den inte får köras av någon med A1 kort men det är polisen bord !

Chansen att ni skulle torska ute på vägen är ganska liten....och om polisen nu skulle misstänka att hojen har mer effekt än dom 11 Kw på pappret så måste dom ju som tidigare nämnts bevisa det....genom en bänking hos en handlare eller dylikt.
Troligen kommer ni få en ombesikning, då bör ni väl däremot sätta in strypningarna för dom ska dom ju enbart kolla effekten på hojen.

Du som undrade om du kan besiktiga med gianelli röret kan lungt göra det om den inte låter förjävla högt bara, för det kan dom ju klaga på !

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
RED_LiME skrev:
Men jag MÅSTE väl strypa min när jag ska besiktiga? Min står det i papperna att den är 24kW så då är det ju en mellanklass hoj, och jag som tar A1 kort kommer få fan o helvete av farbror polisen om dom blir sura o tar in mej till kanten och ser det på papperna... SÅ jag ska göra en besiktning som dom kollar effekten o lägger in i papperna att det är 11kW istället för 24 o sen efter det står i papperna är det nästan bara fritt fram att ta bort strypningen!
ett nytt "bevis" och strypning på att man har strypt hojen går på nästan 2-2500kr som nämts tidigare... men de går säkert att fixa billigare... men jag skuller inte riskera iallafall att köra me 24kw på papperet... då kan man lika gärna köra me tung hoj direkt....

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept