Skall besiktiga hojen på tisdag. Har skruvat och fixat på lite av varje för att få till den...
Noterar att ljusbilden från hojens hel- och halvljus träffar flera decimeter till höger om hojens tänkta centrumaxel, då jag ställer hojen riktad mot en vägg med ett par meters avstånd. Har plockat ner allt fram, inklusive lamphuset. Har även testat olika modeller av H4-lampor samt även skruvat på inställningsbultarna. Hur jag än gör ligger ljusbilden kvar tydligt åt höger.
Är detta OK? Hur ska den optimala ljusbilden se ut? Finns det någon definierad maxhöjd för halvljuset (och mäts det i så fall med eller utan förare sittande på hojen)? Hur hård brukar bedömningen vara (har aldrig besiktigat MC förut)?
Har såklart tittat på Bilprovningens sida, men hittar mest förordningstexter...
Någon som har koll?
Noterar att ljusbilden från hojens hel- och halvljus träffar flera decimeter till höger om hojens tänkta centrumaxel, då jag ställer hojen riktad mot en vägg med ett par meters avstånd. Har plockat ner allt fram, inklusive lamphuset. Har även testat olika modeller av H4-lampor samt även skruvat på inställningsbultarna. Hur jag än gör ligger ljusbilden kvar tydligt åt höger.
Är detta OK? Hur ska den optimala ljusbilden se ut? Finns det någon definierad maxhöjd för halvljuset (och mäts det i så fall med eller utan förare sittande på hojen)? Hur hård brukar bedömningen vara (har aldrig besiktigat MC förut)?
Har såklart tittat på Bilprovningens sida, men hittar mest förordningstexter...
Någon som har koll?