Besiktning och ögontjänare

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Ska besikta MC snart (första gången) och läste på hur man mäter bullervolymen på besiktningen. Ut och provade och insåg att ljudet aldrig håller i en besiktning. Skruva loss leovince och monterade på original igen.
Det var då jag kom på mig själv, vilken ögontjänare man är....Så fort besiktningen är klar lär man ju montera på leovince igen. Misstänker att det finns en flock av MC-ägare som inte är ett dugg bättre än mig.

Vad händer om det är för högt ljud -> blir det alltid ombesiktning? Är det någon som åkt på en flygande besiktning/ blivit stoppad av polisen pga för högt bullerljud. Vad händer då->körförbud/ böter eller "ajabaja din lille upprorsmakare, åk nu genast hem och byt avgasrör"?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Kod: 269B
Gärning: Ljuddämparen saknades/ej effektiv
Belopp: 400:-

För att du ska få ombesiktning bör du nog ha några fler punkter de kan klaga på.

Hur gick det förresten med det där förslaget om att polisen själva skulle få agera decibelmätare med sina öron?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det bästa jag sett i ögontjänarmodell var på SBP i Skövde.
In i kön på hoj drop-in kommer en gammal HD shovel, med soprena avgasrör och noll ljuddämpare. Mest oväsen, då det låter mycket och händer lite...
Efter kom hans polare i en bil. Stopp på maskineriet och fram med verktyg. Utanför hallen byttes sedan avgasrör till nån form av fishtailsystem med ordentligt med dämpning, fast hojen gick ju som en påse nötter, förgasaren gilla väl inte det nya mottrycket...
Ut ur hallen, besiktigad och glad, av med systemen och på med de raka. Bröööl, iväg. Nåja, känn dig inte som en ögontjänare säger jag :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...