...och det handlar inte längre om snö, is och vidriga förhållanden.
Bakgrunden är att somliga stationer runt om i landet har missbrukat det vettiga förtroendet att tillåtas avstå provkörning under vissa speciella förhållanden.
Man har godkänt hojar utan provkörning för att det varit halt, kallt, regnigt, mycket att göra, för varmt för att ta på sig MC-kläder, hjälmen har varit svettig - alla anledningar som tänkas kan.
Swedac -
myndigheten som är tillsatt för att bevaka cowboybranschen "bilprovning" har satt klackarna i marken och kräver provkörning av varje hoj som skall godkännas.
Besiktningsstationernas motdrag är att inte besiktiga hojar alls, när inte vädret passar dem.
Det är en jävla soppa, det är initierat av stationerna själva och det är vi som får betala.
Detta är bara en av alla historier som visar på
varför vi hamnat i denna situationen:
För egen del besiktade jag hoj i maj 2016j och inte fasen var det något bromsprov på tal då inte.
"-eeeeh, högerväxel...vänsterbroms...eeeeh...nä, den där kan jag inte köra"
Så hur det är med regelefterlevnaden vet iallafall inte jag.
...och jag bjuder på en deadringer här: A.D Juli 2016
"Du kan starta den, tack"
Gärna, men om du får stopp ute på vägen så måste du göra så här för att inte riskera bakslag som slår sönder startmotorn: du måste lägga i friläget och hålla i dekompventilen så här, och låta startmotorn gå några varv innan du släpper på dekompen.
Sedan när du kommer tillbaka, så stäng av motorn med dekompen - inte med tändninge
"Äh, det kvittar. Det ser bra ut det här"
De olika nya besiktningsföretagens "besiktningar" av MC suger i alltför många fall röv, om man vill se det ur ett kvalitets- eller värde-för-pengarna-perspektiv, men att inte vilja besiktiga alls, det är för jävla dåligt.
Ännu en avreglering down the drain.