Beskattning

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Som rubriken lyder, jag är bosatt i Sverige men kommer nästa år att börja arbeta i Norge.
Jag har norsk arbetsgivare och kommer att arbeta i Norge ett antal månader varje år, min lön betalas i NOK och kommer att beskattas i Norge och ingen skatt i Sverige om jag förstår rätt.

Har funderingar på att starta eget, troligen enskild firma då jag bara vill prova på lite vid sidan om min anställning. Jag kommer ha mina kunder i Sverige, kommer då inkomsterna från firma bli min enda inkomst i Sverige och jag kan göra grundavdrag mm, då min anställning deklareras i Norge?

Borde ju kunna hamna på en rimlig skattenivå om det är som jag hoppas.
Någon här som vet?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Vad menar du med rimlig skattenivå?
Ensilkd firma =lika med dig själv prsonligen
Men i och med att du säger att dina kunder kommer att finnas i Sverige så skall dessa inkomster att tas upp till deklaration i Sverige.'
Avdragen på enskild firma kan du ju göra om du har haft utgifter i den rörselsen.

Samtidigit så måste man se till omfattningen av utfört arbete i Sverige, du uppgav att du betalade skatt i Norge, är det för att du anses ha din stadigvarande dygnsvila där eller vad grundar det sig på?

Last edited:

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Det jag försökte få fram ovan är om det finns något avtal mellan Sverige-Norge, så att min inkomst i Norge (som jag skattar i Norge) kommer att "synas" i Sverige, då skulle jag i så fall hamna över brytgränsen och få betala statlig skatt i Sverige på små mina intäkter från min enskilda firma, då väljer jag nog att göra något annat på min fritid.

Kommer fakturera 10-15' per månad, så om detta är min enda inkomst i Sverige så kommer jag att hamna på vad jag kallar rimlig skattenivå.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det jag försökte få fram ovan är om det finns något avtal mellan Sverige-Norge, så att min inkomst i Norge (som jag skattar i Norge) kommer att "synas" i Sverige, då skulle jag i så fall hamna över brytgränsen och få betala statlig skatt i Sverige på små mina intäkter från min enskilda firma, då väljer jag nog att göra något annat på min fritid.

Kommer fakturera 10-15' per månad, så om detta är min enda inkomst i Sverige så kommer jag att hamna på vad jag kallar rimlig skattenivå.

Avtal som i att om Norge är skyldig att lämna ut inkomskuppgifter till Sverige?
Jag tror inte att det föreliger någon sådan rapportskyldighet dessa länder emellan, men för att vara på den säkra sidan kan du alltid ringa till skatteupplysningen och fråga!

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Avtal som i att om Norge är skyldig att lämna ut inkomskuppgifter till Sverige?
Jag tror inte att det föreliger någon sådan rapportskyldighet dessa länder emellan, men för att vara på den säkra sidan kan du alltid ringa till skatteupplysningen och fråga!

Jepp får slå en signal till skatteverket, tack för svar.

Korvgubbe; de länkarna gav inte svar på det jag frågade vad jag såg?