Beslutsångest! GSXR 750 eller CBR 900 rr fireblade? (första hoj)

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Hoj
ingen för tillfället
Hallå boys and girls! Jag är på hoj jakt till våren och har fallit för 2 olika hojar.
GSXR 750 -97/98 samt CBR 900 rr fireblade -97/98.
Nu behöver jag er hjälp, jag har ingen riktig erfarenhet av hojar i denna kubik klass sedan tidigare och någon av dom ovannämnda modellerna ska förhoppnings vis bli min första hoj.

Vilken av dessa hojar är lämpligast som försa hoj?
Vad ska jag kolla efter när på dessa innan ett köp?
ska man passa sig för hojar som gått x-antal mil?
hur är bränsle ekonomin för dessa hojar, samt vilka uppgraderingar bör dessa hojar ha? m.m.
kommer säkert på fler frågor under tiden, om denna tråd blir aktuell vill säga :)

Tack på förhand.

Om tråden är fel placerad så ber jag om ursäkt och ber moderatorn att flytta den till sin rätta plats :)

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kör med insidan på hjälmen så tar inte utsidan stryk...

Hur mycket tvåhjulserfarenhet har du?
Du har inte funderat på att börja med mindre snabb hoj och jobba dig upp?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Beroende på om du inte har någon tidigare körerfarenhet av mc så är dina två val mindre lyckade.Finns ju många andra roliga men mindre aggressiva mc att börja köra med men om du envisas så blir valet "Fireblade".

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Hoj
RC46 VFR800
Skulle nog säga att ingen av dom är "lämplig" 1:a hoj. Men samtidigt vet jag inte vilken erfarenhet du har sen tidigare. Finns mer kraft orginal än vad som krävs för att ha riktigt kul.

Valde själv mellan fzr1000, gsxr 750/1100, cbr900rr, rf900, zx7r o VFR då jag personligen tycker att 90-tals hojar är betydligt snyggare än många av dom nyare som finns på marknaden. Alla dessa har sin egna charm men bästa tipset jag kan ge är att provkör många olika så kommer du garanterat märka när du hittar just din favorit!

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Hoj
ingen för tillfället
Kör med insidan på hjälmen så tar inte utsidan stryk...

Hur mycket tvåhjulserfarenhet har du?
Du har inte funderat på att börja med mindre snabb hoj och jobba dig upp?

har mestadels kört cross maskiner men även kawasaki zx9r mer en så har jag inte hunnit med :)
tar själv fallet åt mig av era tankar och idéer om mindre hoj men som sagt så har jag snöat in på dessa 2 hojar

edit: skulle vara en R6 isf, vad säger ni om den hojen? kör egenskaper,underhålls kostnad m.m.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Den överlägset mest lättkörda hojen jag har kört vart min gammla Cbr600, inte den mest exalterande men mest förlåtande och det gick att köra snabbt relativt lätt!! Personligen har jag inte hittat rätt på yamaha när jag testat (r1 2002 och r6 2007) men väldigt snabba och bra maskiner onekligen!

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Äger själv en CBR600F 99a och den är uuunderbar så jag kan varmt rekommendera dig en sådan! Toppar 260! och det räcker gott och väl.... Är själv rätt ny på 2 hjul så för mig va det (utöver pris givetvis) endast kosmetik som avgjorde! Fastnade direkt för denna! snygg,lättkörd, förlåtlig samt pålitlig, ekonomisk (7700 hel/hel på mig 26 i Stockholm) så stirra dig inte blind på hästkrafter eller cc utan börja försiktigt! Kan du dessutom hantera en 600cc, så kommer din upplevelse bli 1000(cc) ggr bättre när du väl bestämmer dig för att uppgradera!

Först lär man sig krypa sen börjar man springa! Lycka till!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Köp med hjärtat och plånboken! Jag köpte en FZ1-N som första hoj. Gick alldeles utmärkt, man får reglera farten med skallen bara. Och andra hojen vart en S1000RR, så visst går det att överleva en literklubba. Men man måste ha respekt och självbehärskning. Annars är det nog bättre att du köper en GSR600, FZ6 eller ER6-a istället och lär dig köra. Köp några SMC-kurser och gå på lite knix-kurser så kommer du ha mycket roligare.

Lycka till!

/Try

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Finns egentligen inget rätt eller fel ang val av hoj(första, andra el sista), eller ja det gör det väl beroende på vad man skall ha den till. Köp hoj med hjärtat och sen vänjer du dig in på den. Och tänk med insidan av skallen när du kör så lovar jag att du kommer få massa glädje...

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om man får välja o du har bara dom valen, så skulle jag tagit lätt CBR 900 rr, den är nice.

Min hoj Cbr600rr 03 är väldigt lättkörd & förlåtande i nästan alla lägen om man kan hålla sig i styr i högerhanden, otrolig glädje ger den en i alla lägen.
billig försäkring ca 7000kr halv, drar ca 0.69-0.75.

Men har man lite vett i skallen & tar tid att lära sig på hojen så finns det inget som spelar roll som sagt i hur stark/svag - mycket/lite cc man har.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Mycket gnäll här i tråden om att en 600:a är en "bättre" första hoj, struntprat, det finns inget som säger att lägre kubik blir automatiskt mer lämpligt, det finns inte heller något som gör att en större hoj blir automatiskt "svårare" som folk verkar försöka ge sken av. Provkör båda modellerna och välj den du tycker verkar mest lämplig/häftig/intressant etc, själv skulle jag välja Firebladen :tummenupp

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Min första hojj är min nuvarande 954RR -03, kommer förmodligen stanna i min ägo länge länge.
Är helnöjd med den och glad att jag inte lyssnade på "näe den är för stor, du kommer köra ihjäl dig direkt", utan dom få "bra val, du kommer ha mycke kul med den" istället.
Siktade in mig på 954an just för att jag mer eller mindre blev kär i den, hade inte direkt något med effekt och cc att göra mer än att den säkert inte sett ut och låtit som den gör med 600cc...

För ja, hittills har det bara varit positivt, men det gäller ju att som Try sagt, köra med insidan av huvvet och ta det lugnt med gasen.
954an är rolig och lättkörd tycker jag, och på det är den snygg, dessutom låter den helt underbart.
Däremot är det ju faktiskt så att hornen växer och hojjen liksom triggar en, har man svårt att stå emot frestelsen att dra på "lite" så är den nog inte riktigt rätt som första hojj trots allt.
Allt hänger på personlighet och mognad.

Och som Jejjsoft säger ska man inte stirra sig för blind på cc och hk, inte heller om det är supersport eller touring.
Provade en SFV650, och kan säga att det va en riktigt kul hoj att köra, pigg, smidig och säkert mycke roligare på krokiga vägar än Firebladen, iaf nybörjare som man är med tanke på att jag vågade vrida på på ett helt annat sätt.

Valet för min del av de två du angivit är självklart.. Fireblade.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bestutsångest! GSXR 750 eller CBR 900 rr fireblade? (första hoj)

zx9r. Köp en billig från -98 och kör försiktigt.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Mycket gnäll här i tråden om att en 600:a är en "bättre" första hoj, struntprat, det finns inget som säger att lägre kubik blir automatiskt mer lämpligt, det finns inte heller något som gör att en större hoj blir automatiskt "svårare" som folk verkar försöka ge sken av. Provkör båda modellerna och välj den du tycker verkar mest lämplig/häftig/intressant etc, själv skulle jag välja Firebladen :tummenupp

En 1000cc är lättare att köra :tummenupp helt underbar med vridet att man inte behöver varva/växla ner så mycket vid omkörningar.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det är två ganska likvärdiga maskiner, hittar du en i fint skick så tror jag du blir nöjd med båda. Har för mig att Hondan har lite bekvämare sittställning. Men det sitter 16 tums framhjul på Hondan = svårare att hitta bra däck, suzukin har 17 tums framhjul. Suzukin har insprutning vilket iaf jag föredrar, Hondan har förgasare.
Lycka till!

Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
I de årsmodellerna, Gsxr 750 utan tvekan, mkt bra, välbalanserad hoj med få svagheter. Bladen är också ok fast finns en del svagheter som gör Gsxr:en till det bättre valet.

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Hoj
ingen för tillfället
Okey det är kul att höra andras åsikter och tankar, jag har gått i tankarn om hoj ett par år och jag har fastnar för streetfighter byggen :p ang att köra ansvars fullt så är det en självklar het för mig, då jag känner till riskerna för väl :/ för att dra på full rulle innan jag lärt mig känna/hantera hojen finns inte.
Hondas 16" hjul går att byta till från någon av nyare modell Honda? Men vad är det som brukar strula med just cbr:n ? Och vad är det man ska kolla efter när man väl står framför hojen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En 1000cc är lättare att köra :tummenupp helt underbar med vridet att man inte behöver varva/växla ner så mycket vid omkörningar.

Huh? Personligen så tycker jag att en 600:a är ljusår mer lättkörd än 1000cc.
Kör mkt fortare på min R6:a än R1:a på samma banor, av den anledningen ska jag sälja båda och skaffa en nyare 600:a.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Min första hoj var en zx9r efter en säsong blev det två säsonger på en GSXR-1000 K3 och nu en GSXR-1000 K5.

Folk varnade mig också, tog deras varningar på allvar och lyssnade på deras råd ang att köra med hjärnan. Peppar peppar har jag aldrig vurpat eller orsakat en olycka trotts att jag varken kör lugnt eller håller mig på 1 hjul. Men så bra har det inte gått för alla nybörjare, så vill du undvika att bli en på minneslunden så kör med hjärnan så ska du se att det blir många säsonger med mc körning och du hinner byta till massa olika hojar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år