Jag är gixxertorsk så jag säger: tveklöst gsxr 750. Samtidigt är Hondan är riktigt bra hoj och det väldigt är liten skillnad körmässigt. Vilken tycker du är snyggast? Vad har du för budget?
Kom ihåg att gsxr 750 1997 har förgasare och 98 insprutning. Tyvärr var första generationens sprut inte helt klockrent: hade en av de första 98orna som togs in i Sverige och den var extremt på/av, riktigt irriterande. Kolla det noga innan köp. Tror jag hade den inne för kontroll 3 ggr och det blev ingen större skillnad. Min 99 hade däremot inga symptom alls.
Som du märker finns det många åsikter om vad som är bra förstahojar. Spontant skulle jag säga något som är lättkört- lätt av ändra riktning med och få stopp på. Fast kombinerat med en riktigt potent motor så blir det samtidigt en högre risk. Både gsxr 750 och Bladen har resurser som en rookie inte kan nyttja men en fin vårkväll med polarna, torr asfalt och den där nya vägen som du varit sugen på att testa så kan det kännas så. Att du har koll. Visst, du kan åka åt helvete med en Virago 535 också men de hojar du snackar om tar dig till och över gränsen för din körmåga väldigt snabbt om du inte är varsam.
Som alltid när man shoppar beggad sporthoj så gäller det att titta, lyssna, känna...noga (i synnerhet nu när du inte kan provköra förmodligen). Bikes begguide har en bra checklista vad man bör gå igenom. Alla rejshojar har gått mer eller mindre hårt men har de fått sin service så klarar dem det. Ju mer servicedokumentation desto bättre. Köp hellre en fräsch hoj med kompletta papper som gått längre än en lågmilare där det inte ett bevis på service. Ta gärna med dig en polare som har koll, ett par extra ögon och öron är inte fel. Modellerna har inga typfel men Suzukis kamkedjestäckare brukar vara en svag punkt. Ett tydligt rasslande talar om att det är dags för byte. Ett tickande läte tyder på att ventilerna är i behov av service. Knackningar eller hamrande ljud är ofta lager som är på väg att ge upp -kika på ett annat ex.
Jag rekommenderar också att du försöker hitta ett ex som så mycket original som möjligt. Originalkåpor kostar blod nya och står sig bättre i begledet än omlackat (även om det är bra gjort)
Om du är intresserad av bränsleekonomi är det nog inte sporthoj du ska köra
Lycka till!