Beslutsångest! GSXR 750 eller CBR 900 rr fireblade? (första hoj)

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Ort
Gävle
Hoj
ingen för tillfället
Huh? Personligen så tycker jag att en 600:a är ljusår mer lättkörd än 1000cc.
Kör mkt fortare på min R6:a än R1:a på samma banor, av den anledningen ska jag sälja båda och skaffa en nyare 600:a.

Hur fort den gå att köra på bana är helt ointressant för mig då det inte är så lockande än :) en bra roligt maskin som jag kommer att åka landsväg/motorväg :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är gixxertorsk så jag säger: tveklöst gsxr 750. Samtidigt är Hondan är riktigt bra hoj och det väldigt är liten skillnad körmässigt. Vilken tycker du är snyggast? Vad har du för budget?

Kom ihåg att gsxr 750 1997 har förgasare och 98 insprutning. Tyvärr var första generationens sprut inte helt klockrent: hade en av de första 98orna som togs in i Sverige och den var extremt på/av, riktigt irriterande. Kolla det noga innan köp. Tror jag hade den inne för kontroll 3 ggr och det blev ingen större skillnad. Min 99 hade däremot inga symptom alls.

Som du märker finns det många åsikter om vad som är bra förstahojar. Spontant skulle jag säga något som är lättkört- lätt av ändra riktning med och få stopp på. Fast kombinerat med en riktigt potent motor så blir det samtidigt en högre risk. Både gsxr 750 och Bladen har resurser som en rookie inte kan nyttja men en fin vårkväll med polarna, torr asfalt och den där nya vägen som du varit sugen på att testa så kan det kännas så. Att du har koll. Visst, du kan åka åt helvete med en Virago 535 också men de hojar du snackar om tar dig till och över gränsen för din körmåga väldigt snabbt om du inte är varsam.

Som alltid när man shoppar beggad sporthoj så gäller det att titta, lyssna, känna...noga (i synnerhet nu när du inte kan provköra förmodligen). Bikes begguide har en bra checklista vad man bör gå igenom. Alla rejshojar har gått mer eller mindre hårt men har de fått sin service så klarar dem det. Ju mer servicedokumentation desto bättre. Köp hellre en fräsch hoj med kompletta papper som gått längre än en lågmilare där det inte ett bevis på service. Ta gärna med dig en polare som har koll, ett par extra ögon och öron är inte fel. Modellerna har inga typfel men Suzukis kamkedjestäckare brukar vara en svag punkt. Ett tydligt rasslande talar om att det är dags för byte. Ett tickande läte tyder på att ventilerna är i behov av service. Knackningar eller hamrande ljud är ofta lager som är på väg att ge upp -kika på ett annat ex.

Jag rekommenderar också att du försöker hitta ett ex som så mycket original som möjligt. Originalkåpor kostar blod nya och står sig bättre i begledet än omlackat (även om det är bra gjort)

Om du är intresserad av bränsleekonomi är det nog inte sporthoj du ska köra:fakta

Lycka till!:tummenupp
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
hade 900RR som första hoj och den var helt underbar.
mer förlåtande maskin får man leta efter, älskar min nuvarande k6a men
men får jobba bra mycket mer med den....
tycker inte alls det är fel att börja med en eldkniv, skottsäker i motorn och förjäkla skön efter vägen. :tummenupp
 

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Ort
Gävle
Hoj
ingen för tillfället
Jag är gixxertorsk så jag säger: tveklöst gsxr 750. Samtidigt är Hondan är riktigt bra hoj och det väldigt är liten skillnad körmässigt. Vilken tycker du är snyggast? Vad har du för budget?

Kom ihåg att gsxr 750 1997 har förgasare och 98 insprutning. Tyvärr var första generationens sprut inte helt klockrent: hade en av de första 98orna som togs in i Sverige och den var extremt på/av, riktigt irriterande. Kolla det noga innan köp. Tror jag hade den inne för kontroll 3 ggr och det blev ingen större skillnad. Min 99 hade däremot inga symptom alls.

Som du märker finns det många åsikter om vad som är bra förstahojar. Spontant skulle jag säga något som är lättkört- lätt av ändra riktning med och få stopp på. Fast kombinerat med en riktigt potent motor så blir det samtidigt en högre risk. Både gsxr 750 och Bladen har resurser som en rookie inte kan nyttja men en fin vårkväll med polarna, torr asfalt och den där nya vägen som du varit sugen på att testa så kan det kännas så. Att du har koll. Visst, du kan åka åt helvete med en Virago 535 också men de hojar du snackar om tar dig till och över gränsen för din körmåga väldigt snabbt om du inte är varsam.

Som alltid när man shoppar beggad sporthoj så gäller det att titta, lyssna, känna...noga (i synnerhet nu när du inte kan provköra förmodligen). Bikes begguide har en bra checklista vad man bör gå igenom. Alla rejshojar har gått mer eller mindre hårt men har de fått sin service så klarar dem det. Ju mer servicedokumentation desto bättre. Köp hellre en fräsch hoj med kompletta papper som gått längre än en lågmilare där det inte ett bevis på service. Ta gärna med dig en polare som har koll, ett par extra ögon och öron är inte fel. Modellerna har inga typfel men Suzukis kamkedjestäckare brukar vara en svag punkt. Ett tydligt rasslande talar om att det är dags för byte. Ett tickande läte tyder på att ventilerna är i behov av service. Knackningar eller hamrande ljud är ofta lager som är på väg att ge upp -kika på ett annat ex.

Jag rekommenderar också att du försöker hitta ett ex som så mycket original som möjligt. Originalkåpor kostar blod nya och står sig bättre i begledet än omlackat (även om det är bra gjort)

Om du är intresserad av bränsleekonomi är det nog inte sporthoj du ska köra:fakta

Lycka till!:tummenupp

Okej okej, då målet är att ta kort för tung/obegränsad mc i sommar känns det som att det är lika bra att satsa på en hoj som ligger i den kategorin, jag är inte ute efter den värsta hojen jag kan köpa utan en som jag trivs med. min budget har jag satt till runt 30tusen vilket jag förstår man får en relativt fin och välvårdad hoj för? som jag nämnde i tidigare inlägg så är jag inte den som slår på fullt det första man gör och tror att man är en mc kung och odödlig, respekten finns för dessa väg monster :) ang bränsle ekonomin så var det bara något som dök upp i huvudet (sånt som man blir att tänka på när man åker en törstig Audi S4 till vardags :)
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Det är två ganska likvärdiga maskiner, hittar du en i fint skick så tror jag du blir nöjd med båda. Har för mig att Hondan har lite bekvämare sittställning. Men det sitter 16 tums framhjul på Hondan = svårare att hitta bra däck, suzukin har 17 tums framhjul. Suzukin har insprutning vilket iaf jag föredrar, Hondan har förgasare.
Lycka till!

Vilken årsmodell bytte bladen till 17" fram?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Försök få tag i tidningen Fast Bikes september 2012, då testar de båda hojar du funderar över i deras "1500£ sportbikes"-test

edit: snipade lite från reportaget till dig ;) men vågar inte lägga upp hela
Capture.jpgCapture1.jpg
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Mycket gnäll här i tråden om att en 600:a är en "bättre" första hoj, struntprat, det finns inget som säger att lägre kubik blir automatiskt mer lämpligt, det finns inte heller något som gör att en större hoj blir automatiskt "svårare" som folk verkar försöka ge sken av. Provkör båda modellerna och välj den du tycker verkar mest lämplig/häftig/intressant etc, själv skulle jag välja Firebladen :tummenupp

Du menar alltså att skillnaden på 30-50hk inte spelar någon roll? Hastighets skillnaden på 30-50km/h in i en felbedömd böj på gatkörning kan vara väldigt avgörande (speciellt som ovan förare).. Och slängaöver en 1000 är lika lätt som en 600? När ja hade 600 och körde R1 av samma årsmodell kände iaf jag en rätt stor skillnad när vägen svängde..:confused:

MEN helt rätt som några "nämnt", klota med en 600 i 150km/h gör lika ont som en 1000 i 150km/h.. Och det gör ont att klota, tro mig.. Skall du köra "sportigt" och ensamt är min röst 750, skall du åka långt och kanske 2st är det bladen..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Huh? Personligen så tycker jag att en 600:a är ljusår mer lättkörd än 1000cc.
Kör mkt fortare på min R6:a än R1:a på samma banor, av den anledningen ska jag sälja båda och skaffa en nyare 600:a.

Mycket beror vad man tänkt använda den till, en 125a är lättare att använda en vad en 1000cc är.

Ska man köra bana ja klart 600an har sin fördel mot 1000cc, men ska man inte köra bana utan endast landsväg så finns det inget rätt/fel angående att 600an är lättare att köra en 1000cc.

Själv går jag från 600an & ska köra 1000cc iår, svaret är rätt lätt, när man tycker hk har blivit för få så vill man ha mera, varför inte kliva från 600an - 1000cc när 1000cc väger lika mycket i princip som den 600a som jag har, ser bara fördelar, det blir ingen högre massa att färdas på, men kommer glädjas åt minst 30hk extra som jag saknar i min 600a.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Okey det är kul att höra andras åsikter och tankar, jag har gått i tankarn om hoj ett par år och jag har fastnar för streetfighter byggen :p ang att köra ansvars fullt så är det en självklar het för mig, då jag känner till riskerna för väl :/ för att dra på full rulle innan jag lärt mig känna/hantera hojen finns inte.
Hondas 16" hjul går att byta till från någon av nyare modell Honda? Men vad är det som brukar strula med just cbr:n ? Och vad är det man ska kolla efter när man väl står framför hojen?

16" hjul suger balle, finns nästan inga däck att välja på när det ska bytas. Det är inte bara att byta fälg heller utan vidare. Behövs ofta bytas/modifieras bromsar m.m. och det kommer kosta en del slantar som man hellre lägger på en annan hoj från början.
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Bullshit! Inga större problem att hitta riktigt bra 16" däck.
Precis beställt både fram o bak till min från Däckonline.
Finns även helt ok utbud på mynetmoto.com
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Sv: Bestutsångest! GSXR 750 eller CBR 900 rr fireblade? (första hoj)

16" hjul suger balle, finns nästan inga däck att välja på när det ska bytas. Det är inte bara att byta fälg heller utan vidare. Behövs ofta bytas/modifieras bromsar m.m. och det kommer kosta en del slantar som man hellre lägger på en annan hoj från början.

Beror på årsmodell men 95 - 97 fireblade kunde man ta fälgen från en vfr 00-03 (inte hundra på modell och år här) och bara skruva på.
 

zamuraj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -04
Jag köpte min Triumph Daytona 650 förra året, mitt första år. Då hade jag bara kört moppe innan, men den är en riktigt bra förstahoj. Har en polare som kört både yrkesvis och mycket sporthoj på fritiden och han tyckte att den var ett klockrent förstaköp. Jag har både pendlat och lekt på den (1500 mil), den känns bra till allt. Jag hade dock aldrig hört om den innan, så jag tänkte nämna ifall du vill kolla upp den. 650:n är från 2005, innan var det 600 blankt, båda radfyror, och -06 kom 675:eek:rna.

Lycka till med den det blir!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Okej okej, då målet är att ta kort för tung/obegränsad mc i sommar känns det som att det är lika bra att satsa på en hoj som ligger i den kategorin, jag är inte ute efter den värsta hojen jag kan köpa utan en som jag trivs med. min budget har jag satt till runt 30tusen vilket jag förstår man får en relativt fin och välvårdad hoj för? som jag nämnde i tidigare inlägg så är jag inte den som slår på fullt det första man gör och tror att man är en mc kung och odödlig, respekten finns för dessa väg monster :) ang bränsle ekonomin så var det bara något som dök upp i huvudet (sånt som man blir att tänka på när man åker en törstig Audi S4 till vardags :)

Låter klokt:tummenupp

30k bör du kunna hitta en ok hoj för. Gjorde en sökning på Blocket precis och det fanns två Blejds för den pengen men dessvärre inga gsxr 750. Men som sagt, det är snö och 15 minus ut -ingen jätterusch efter hojar just nu. Jag tycker också att du ska försöka hitta en hoj med insprutning (kom 98 på gixxern, inte säker på Fireblade), förgasare är bara en sak till att serva.

En S4 låter kul! Alla är ju olika men normalt sett är inte bränsleförbrukning en faktor när man väljer den här typen av mc. Min SP2 anses som "extremt törstig" men drar runt 0,6 i sansat tempo. På bana har jag inga ssvårigheter att få den att dra äver litern -men det är det värt. Varenda droppe:tummenupp
 

MR-X

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Ort
Gävle
Hoj
ingen för tillfället
Låter klokt:tummenupp

30k bör du kunna hitta en ok hoj för. Gjorde en sökning på Blocket precis och det fanns två Blejds för den pengen men dessvärre inga gsxr 750. Men som sagt, det är snö och 15 minus ut -ingen jätterusch efter hojar just nu. Jag tycker också att du ska försöka hitta en hoj med insprutning (kom 98 på gixxern, inte säker på Fireblade), förgasare är bara en sak till att serva.

En S4 låter kul! Alla är ju olika men normalt sett är inte bränsleförbrukning en faktor när man väljer den här typen av mc. Min SP2 anses som "extremt törstig" men drar runt 0,6 i sansat tempo. På bana har jag inga ssvårigheter att få den att dra äver litern -men det är det värt. Varenda droppe:tummenupp


Ja den är riktigt rolig nu på vintern :) men den är bra törstig 1,1/1,5 vid lugn körning...
Så det blir lite billigare att tanka en hoj( beroende på hur man kör) har kollar runt på blocket jag men men kommit fram till att det är lila bra art vänta till säsongen drar igång och folk vill sälja och köpa ny hoj.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Sv: Beslutsångest! GSXR 750 eller CBR 900 rr fireblade? (första hoj)"

Aldrig hört talas om "julaftonsteoremet"? (En delmängd av Parkinssons lag)

I valet mellan två goda ting väljer man båda...

Iofs vanligaste tillämpningen är inom politiken.. men nåt skoj måste man väl unna sig???:yoparty
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Fireblade fick insprut och 17" framhjul med årsmod -00s

Jag har inte haft några problem att hitta bra 16" däck. Kör Dunlop Qualifier 2, som min lokala däcknasare får hem på några dagar. Alternativt så kan man beställa från diverse nätbutiker som någon skrev.
Årsmodell 95-97 så kan du byta rakt av till 17" fram med andra modeller (har för mig det är någon generation av CBR 600). Med 98-99 är det lite jobbigare. Dom har andra gafflar, vilket gör att får ta ett VFR 800 däck (98-01) och modifiera för att det ska passa.

Men, ska du inte köra bana så tycker jag att det är skitsamma.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Du menar alltså att skillnaden på 30-50hk inte spelar någon roll? Hastighets skillnaden på 30-50km/h in i en felbedömd böj på gatkörning kan vara väldigt avgörande (speciellt som ovan förare).. Och slängaöver en 1000 är lika lätt som en 600? När ja hade 600 och körde R1 av samma årsmodell kände iaf jag en rätt stor skillnad när vägen svängde..:confused:

MEN helt rätt som några "nämnt", klota med en 600 i 150km/h gör lika ont som en 1000 i 150km/h.. Och det gör ont att klota, tro mig.. Skall du köra "sportigt" och ensamt är min röst 750, skall du åka långt och kanske 2st är det bladen..

Du utgår ifrån att alla kör hojar på ett liknande sätt och drar slutsatsen att en 600:a underlättar det liknande sättet, man ska aldrig likställa förare. En 600:a är inte ett dugg säkrare än en 1000-kubikare. 50 hästkrafter här eller 50 hästkrafter där spelar ingen större roll, det är förare som bestämmer och avgör hur dessa ska användas.

Ska vi spinna vidare på ditt resonemang så kanske 600:an då istället uppmuntrar till mer gas då effekten kommer högre upp i varvregistret och så hamnar man i den där felbedömda böjen med en högre fart än 1000-kubikarn och då kanske hojen upplevs som lika svår att slängaöver som 1000-kubikaren och dikeskörningen blir ännu kraftigare :tungan
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
I
Du utgår ifrån att alla kör hojar på ett liknande sätt och drar slutsatsen att en 600:a underlättar det liknande sättet, man ska aldrig likställa förare. En 600:a är inte ett dugg säkrare än en 1000-kubikare. 50 hästkrafter här eller 50 hästkrafter där spelar ingen större roll, det är förare som bestämmer och avgör hur dessa ska användas.

Ska vi spinna vidare på ditt resonemang så kanske 600:an då istället uppmuntrar till mer gas då effekten kommer högre upp i varvregistret och så hamnar man i den där felbedömda böjen med en högre fart än 1000-kubikarn och då kanske hojen upplevs som lika svår att slängaöver som 1000-kubikaren och dikeskörningen blir ännu kraftigare :tungan

Är du lantmätare?

Och så som du resonerar borde alla 18 åringar med nytt B-kort rekommenderas en koenigsegg som förstabil för som sagt det beror ju på när man använder effekten? Köper man en sporthoj antas det att man gillar att gasa tidsnog kommer effekten att användas. Skulle du kunna rekomendera ert framtida barn att ta körkort med en 1000cc är det upp till dig men det är ingen hemlighet att jag inte skulle det..:krama
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Största problemet 1000/600 är väl att det är bra mycket enklare att gasa loss bakhjulet när man lägger på gas fel i en kurva. När jag bytte upp mig ca 30hk upptäckte jag hur korta alla raksträckor blev. Kom in lite väl snabbt i första kurvan.. Gasa fullt i 2s med skillnad på 30hk gör bromssträckan väldigt mycket längre på den starkare!

Edit: Gsxr:en är en riktigt bra hoj på banan. Har testat en väl inställd 98, den var grym. Men den måste varvas hårt innan det börjar hända grejer. Hondan har jag inte kört så sen variant av, hade en -92 som jag verkligen inte ångrar. 16" framfälgen är inga problem att hitta bra gummi till men du kanske inte har 200 modeller att välja på.
Köp inte nu. Provkör ett gäng först!
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top