Beslutsångest...

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Hej på er alla.

Har ett angenämt problem, nämligen vad ska jag köpa för hoj nu när jag äntligen har klarat uppkörningen...

Har tittat på ett par olika hojar men några sticker ut i mängden och de är följande:

Suzuki DL 1000 V-Strom
BMW F 650 GS Dakar
Yamaha XT 660 R

Det jag ska ha den till är att ta en tur då och då med polarna på asfalt, men även kunna köra till sommarstugan på grusväg utan att behöva köra som en kärring detta med eller utan passagerare.

Kom gärna med förslag varför just jag ska välja hoj A istället för hoj B eller C.

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Det är ju det som är grejen jag har gjort det och kan inte ta ett beslut.... :)
Alla har ju sina för och nackdelar och jag kan inte förmå mig att välja nån av dom p.g.a. sina respektive fördelar.

Tack så mycket för välkomnandet!

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Om alla har lika många plus och lika många "nackdelar" om du nu har hitta några.

Köp den som du tycker är snyggast :tummenupp

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Det är ju sant... men det känns alltid bättre när man har fått höra vad andra tycker o tänker.
Har lusläst XT 660 tråden här men tyvärr är det dåligt med trådar om F 650 GS och DL 1000.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
varför inte BMW f800 gs? Kanske kan va något?
Försäkringsmässigt så är det Bmw som gäller...

Bifogat

• F800GS.jpg
    F800GS.jpg
    190.2 KB · Visningar: 70
Last edited:

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Den är så himla läcker men tyvärr är den utanför min prisgräns som jag har satt upp... annars hade nog blivit en sån.
Överlag så verkar de flesta nöjda med den hojen på soe.se

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kubik är kung!

Köp inget undermotoriserat elände! Det användningsområde du beskriver tycker jag vittnar om att du behöver en motor som orkar med utan att behöva pressas, BMW-twinnen är ett minimum enligt mitt ringa förmenande. Skall man köra med last och/eller passagerare är det knäckande med den trötta 660-stånkan tex?

Stort framhjul skall det vara på grus. Provat Africa Twin? Den har jag blivit förvånad på efter att semester där en kompis hade en sån,(kört mycket rundor här också och det är inte fel med tanke på den svenska vägstandarden). Han kör kors och tvärs, asfalt och grus, skjuts och väskor utan problem trots lite taskig toppeffekt, tom semesterdrevat. Glöm inte Hondas kvalitet, belackarna får säga vad de vill!

Lycka till!

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Håller med Hagbard.. du kommer tröttna på XT-n för att inte tala om bmw-n. Mina 5 cent går till suzukin. Men som sagt, bäst är att provköra alla 3, kolla upp försäkringar (if har ju märkesförsäkring till bmw t.ex.) och avgör sedan. Lycka till!

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Om du funderar på en V-strom kolla då in mitt tidigare inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4294648#post4294648

Vad jag sa då var:
Men ett tips: År 2004 (endast -04) så gjorde Kawasaki ett utbyte med Suzuki, Kawa tillverkade då en egen V-Strom som man kallade KLV 1000. KLV:n är en exakt kopia av V-Strom, KLV:n har tom Suzuki typbrickorna kvar på motor & ram. Fördelen med att köpa KLV:n är att den står lägre i pris, ca 10KSEK. Jag köpte själv en splitterny KLV -04.

7 st. till salu nu på Blocket, dock ingen i Borlänge:
http://www.blocket.se/hela_sverige/motorcyklar?ca=23_11&q=klv 1000&cg=1140&st=s&md=li&w=3&sp=1

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men ett tips: År 2004 (endast -04) så gjorde Kawasaki ett utbyte med Suzuki, Kawa tillverkade då en egen V-Strom som man kallade KLV 1000. KLV:n är en exakt kopia av V-Strom, KLV:n har tom Suzuki typbrickorna kvar på motor & ram. Fördelen med att köpa KLV:n är att den står lägre i pris, ca 10KSEK. Jag köpte själv en splitterny KLV -04.

Är det så man får till en Kawa med kvalitet?

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Ingen KTM, för mycket service på dom om jag har förståt det rätt + att dom är dyra förhållande till vad man får tycker jag.
Försäkringspremien på Suka/Kawa blir för mig mellan 4000-4500:- beroende på årsmodell, BMW 2300:- och Yamman ca 2950:- så ekonomiskt sett så borde jag ju köpan BMW eller Yamaha... men men
Som sagt var jag har beslutsångest

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Jag hade en KTM 660 och från 2004 med service intervall på 500mil och det är väl inte så mycket mer service än andra hojar.
Den kostade mig som är 30år ca 4000kr hel/hel år i Stockholm.
Så om du bor i borlänge så lär det vara mindre.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Välkommen.

BMW: GS om jag hade bara fått välja mellan dessa tre och varit i dina skor. Smidig allroundhoj och prisvärda kostnader.
XTX är lite tam, men jag har bara kört motarden visserligen

V-stromen är en stor hoj, när du går upp på 1000cc. Vill du ha mer komfort och kör landsväg så är denna given, men jag undrar ifall det är det du är ute efter...
V-strom finns ju i 650. Faktiskt riktigt smidig hoj, smidigare än enlitaren. Den har en Twin-motor också, som gör att den har en annan karaktär än stånkorna XTX och GS. Toppar 195 mätarfart har jag även kontrollerat på v-strom 650:gnissla

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati