Beställa hjälm på postorder != bra

Juggernaut

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Suzuki DR650SE
Försök 1) Besställde en hjälm på johansmc.se och fick hem den i orginalkartongen utan något emballage över huvud taget. Företaget kunde inte förstå varför jag ville byta den och efter x antal mailväxlingar säger dom fortfarande "Är hjälmen trasig så skall du givetvis skicka tillbaks den" så jag ger upp och betalar returfrakten för ett ångerköp.

Försök 2) Beställer hjälm och glasögon från touring.se. Paketet låter oroväckande oemballerat när jag hämtar det från posten. Öppnar locket och vad ser man, glasögonen ligger lösa i lådan och hjälmen i botten, vägg i vägg med ytterkartongen. :huvet

Finns det över huvud taget någon postorderbutik som har läst paketeringsguiden på posten.se om emballage och paketering tro?
Har någon köpt sin hjälm via postorder och fått den korrekt emballerad eller struntar folk i att de kör runt i en hjälm som eventuellt bör kasseras? :confused:

(Tänk alla hjälmar som cirkulerar runt som folk som jag utnyttjat ångerrätten för, tror ju inte direkt företaget vill kassera en till synes fullgod hjälm, och vem kan bevisa att Svenåke 37 år dog pga hjälmen inte uppfyllde sin skyddande funktion :näsblod, hugga...)

*Edit sen hade touring lyckats slarva bort visiret till "motard"-hjälmen också men det må ju vara hänt, om än lite surt inför påskhelgen...

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Du jag fick min nya bike tidning med posten, utan ett kuvert, den var helt shreddad, snacka om o bli besviken!

FY BIKE!

Givetvis ringde jag och gnällde och fick reda på att de skickar ut ALLA nr utan något kuvert eller plastskydd... Fint, då får man dubbla upplagor av bike då, för de lär ju vara samma visa varje gång...

Var hjälmarna mosade på något sätt eller?
Visst är de ömtåliga men de är ju inte som min bike tidning ovan, smulas sönder så fort man tittar på dem ;)

Hjälmen är ju inte gjord av glas :D

Sen när du beställt på postorder och inte är nöjd, varför inte glida in på en mc-affär i stockholm o köpa en hjälm?

ps. hoppas du fattade vinken med bike anekdoten, som faktist är sann ;)

Last edited:

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89

Var hjälmarna mosade på något sätt eller?
Visst är de ömtåliga men de är ju inte som min bike tidning ovan, smulas sönder så fort man tittar på dem ;)
Hjälmarna kan ha stora skador trots att det inte syns.. tycker trådstartaren har helt rätt i sina synpunkter.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Med tanke på att hjälmen förmodligen har åkt från japan/italien/korea i sin originalkartong är det nog ingen risk att den blivit mer skadad på vägen från göteborg/nordmaling/piteå hem till dig. Tillverkaren anser att originalkartongen är emballage nog. Är kartongen uppenbart manglad skulle jag ju bli tveksam, men om den ser fin ut är hjälmen helt säkert också det. Den är ju inte gjord av glas, liksom. ;)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Med tanke på att hjälmen förmodligen har åkt från japan/italien/korea i sin originalkartong är det nog ingen risk att den blivit mer skadad på vägen från göteborg/nordmaling/piteå hem till dig. Tillverkaren anser att originalkartongen är emballage nog. Är kartongen uppenbart manglad skulle jag ju bli tveksam, men om den ser fin ut är hjälmen helt säkert också det. Den är ju inte gjord av glas, liksom. ;)

men du, hjälmen åkte med svenska posten!, har tidigare jobbat på posten företags paket å ni skulle bara veta hur paketen behandlas av posten på omlastnings ställena. mitt råd är att överdriva embalaget.

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
Yamaha R6 2009
beställa hjälm från internet är inte att rekomendera! De är den viktigaste skyddet du har.

Passformen är viktig och de är svårt att prova hjälmen via internet ><
Se till att hjälmen är SIS märkt eller E-märkt.

Ta dig lite tid och gå till en en MC affär, där får du även hjälp med frågor m.m :)

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
beställa hjälm från internet är inte att rekomendera! De är den viktigaste skyddet du har.

Passformen är viktig och de är svårt att prova hjälmen via internet ><
Se till att hjälmen är SIS märkt eller E-märkt.

Ta dig lite tid och gå till en en MC affär, där får du även hjälp med frågor m.m :)
Man kan pröva hjälmen i en butik innan man köper den för halva priset i landet på andra sidan pölen :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vilken konstig tråd. Om inte kartongen är hel, den som pajar om man pillar med naglarna på den, så borde ju hjälmen vara ganska orskadad. Hur ska den annars ha någon som helst skyddande effekt på skallen när man går omkull?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
nu vet jag faktiskt inte riktigt hur de ligger till men en hjälm i sig själv är gjord för att åka i backen.
Och detta klarar den minst en gång...

Alla de hjälmar jag har köpt har varit fixerade med frigolit i en pappkartong.
Och visst får den utstå lite skump och hopp.
Som tidigare sagts så tror även jag att om kartongen klarat sig bra så har nog även hjälmen gjort så..
Annars borde det funka att ta på sig kartongen...

Om du kommer ihåg från dagis när fröken hade två ägg.. ett släpte hon rakt ner i golvet... de sprack...
en annan fick en cykelhjälm.. de höll...
OM du hjälmen tappas under transport så har faktiskt hjälmen en hjälm.. I form av kartongen. och således fördelat all kraft till hela hjälmen inte inte bara en punkt.

Så länge som hjälmen inte flyger omkring i förpackningen så tycker jag personligen att du är lite kinkig...
Har den däremot legat löst i en låda, då e de en annan femma

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om hjälmen ser ut att vara provad och inte är i hjälmpåse eller inplastad så kanske. Låter lite överdrivet annars. Lådan borde ju vara helt mosad för att hjälmen ska kunna vara skadad.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
För att en hjälm ska kunna bli riktigt skadad och inte göra rätt för sig mer, krävs att det finns ett huvud (en massa) innuti hjälmen. Om det nu låg ett huvud i hjälmen :näsblod när du fick den ska du vara orolig för funktionen.
Annars ser du på utsidan av skalet om den är skadad eller inte.

Juggernaut

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Suzuki DR650SE
Hrm, jahapp då har jag väl fått fel upfattning om hurruvida man skall kassera hjälmar när dom flyger i backen (utan huvud i). Och när jag sökt lite på nätet så verkar fler tycka att det är lite överdrivet att kassera hjälm om den flugit i backen (utan huvud i). Så, får väl vara nöjd ändå och hoppas skallen inte krackelerar vid en eventuell marksyning :tungan

Tack för åsikterna!

*Edit: Faktum är att jag gärna skulle paya lite extra för att kunna prova hjälmen i butik men har inte hittat någon som säljer denna dessvärre (Marushin X-Moto Squadron med visir), sen har man ju alltid ångerrätten om den nu inte skulle passa (vilket ju är lite surt att det öht finns på hjälmar IMO av ovan nämnda skäl).

*Edit2: och nej det var tyvärr ingen frigolit i. Enbart hjälm i sin orginalkartong med 1micrometer papp vägg-i-vägg med ytterkartongen av wellpapp, samt glasögonen. Bägge helt lösa så de åker huller om buller om lådan snurras.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...