Bestämt mig nu..CBR600RR blir det nog.

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Bestämt mig nu..CBR600/900 blir det nog.

Ok..så har jag bestämt mig..Jag går ner lite i hoj storlek eftersom jag ha rhoj första gången. Tänkte en TL1000R först men tänkte om lite och tänkte att jag säkert lär klota och har ej erfarenhet att hantera en stor hoj så jag ändrade mig och bestämde mig för en CBR600RR eller GSXR600 istället :) Låter det som en vettig grej att göra? Jag känner att jag klarar mig gott till en början med en sådan hoj och dessutom blir försäkringar med mera billigare så klart. Jag är rätt stor( 188cm 95KG) men jag har provat sitta på /köra en CBR och det kändes helt ok. FÅr väl byta upp mig senare om nödvändigt men har ni erfarenheter av denna hoj och lite större förare? Är det helt omöjligt eller?
Tar kort för tung hoj direkt i alla fall så klart men vill börja på en vettig nivå med cykeln.

Var är bästa stället att leta hoj på förutom här tycker ni? Betalar inga överpriser men vill inte heller ha en 91 typ utan mer ute efter 95-97 typ....?

Tack för ett dvligt bra forum där man hittar det mesta man vill veta och får bra hjälp:)

Last edited:

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Vad är egentligen skillnaden, sport 600R eller 1000R som första hoj?? Man kan nog säga att det är lika illa eller lika bra?? beror nog mest på den som sitter på. Jag körde sjäv åt helvete både med min trimmade Puch Alabama. Samt med ZX6:an.

Kör försiktigt!

JB

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GST Spyder skrev:
Betalar inga överpriser men vill inte heller ha en 91 typ utan mer ute efter 95-97 typ....?
Om du menar årsmodeller i citatet så ska du veta att CBR600RR kom 2002 och att GSX-R 600 kom 1997 (?). Ingen R-hoj (klass 7) är "vettig" att börja med av de enkla skälen att sannolikheten för att du skall vurpa är relativt sett högre och sannolikheten för att du skall skada dig illa vid vurpan också är relativt sett högre. Relativt andra typer av motorcyklar alltså. Om du vill vara "vettig" köper du alltså något annat.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
GST Spyder skrev:
Jag känner att jag klarar mig gott till en början med en sådan hoj och ..... FÅr väl byta upp mig senare om nödvändigt ...
Det här med att en 600 är "bättre" nybörjarhoj än 1000 :va

Masterbike testet på Catalunya banan.

Referenshoj 600:
Kawasaki zx6-r 1.56,065

Slöare hojar:
Aprillia RSV 1000 R 1.57,386
Ducati 999 S 1.57,666
Honda CBR1000RR 1.57,044
Suzuki GSX-R 1000 1.56,258
Yamaha YZFR1 1.56,494

Snabbare hojar:
Suzuki GSX-R 750 1.55,696
Kawasaki ZX-10R 1.55,119

Toppfarten är det som skiljer där ZX-6R 2005 har 270km/h och 1000 kubikarna 295 km/h.

Det är inte hojen som gör den farlig utan föraren.

Vissa påstår också att 1000 kubikarna har farligare karaktär med massor effekt överallt men det tror jag är en smaksak och inget som man kan säga generellt.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
GST Spyder skrev:
Tänkte en TL1000R först men tänkte om lite och tänkte att jag säkert lär klota och har ej erfarenhet att hantera en stor hoj .....bestämde mig för en CBR600RR eller GSXR600 istället :) .....dessutom blir försäkringar med mera billigare så klart.

Ärligt sagt så tvivlar jag på att försäkringen blir billigare på en 600cc sporthoj än vad den blir på en TL1000R.
Vad grundar jag då det på. Jo Det är många nyblivna hojåkare som börjar på just 600cc hojar. Detta har medfört att premien på de har blivit högre. En cbr 600 är inte direkt billig.
Kolar du på tl1000r så iaf 99an är inreggad som 72 kw och den väger lite mer.
Det gör att den blir bra mycket billigare.
Jag betalade 8500 kr för min tl helår helförsäkrat. För en cbr jag kollade på skulle jag hamnat på ca 15 000kr.

Sen vill jag inte påstå att det är en bra nybörjar hoj. Det beror mer på den som sitter på den.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
brinckis skrev:
Det här med att en 600 är "bättre" nybörjarhoj än 1000 :va

Masterbike testet på Catalunya banan.
Blablabla....

Jag tycker inte att tider(satta av semiproffs) runt en bana har någon som helst betydelse för hur lämplig en hoj är som noobiehoj.
Köp en hoj som man har råd med och gärna kan ta lite stryk utan att man blir lessen.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Bingo skrev:
Om du menar årsmodeller i citatet så ska du veta att CBR600RR kom 2002 och att GSX-R 600 kom 1997 (?). Ingen R-hoj (klass 7) är "vettig" att börja med av de enkla skälen att sannolikheten för att du skall vurpa är relativt sett högre och sannolikheten för att du skall skada dig illa vid vurpan också är relativt sett högre. Relativt andra typer av motorcyklar alltså. Om du vill vara "vettig" köper du alltså något annat.
600RR kom t.o.m -03...

Till Ämnet: Att gå "ned" från en 1000CC Twin till en 600cc Radfyra för att det på något sätt skulle bli mindre farligt att vurpa är bara löjligt...

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
brinckis skrev:
Vissa påstår också att 1000 kubikarna har farligare karaktär med massor effekt överallt men det tror jag är en smaksak och inget som man kan säga generellt.
Då kan ju upplysa om att så är fallet, att 1000 kubikarna har mycket effekt överallt i registret och så är det generellt. Har inget med smaksak att göra...

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Min 600RR är inte ett dugg billig o försäkra :(
Men de va faktiskt min första hoj, håller med tidigare talare: det är väl mer föraren än hojen som påverkar om man krashar/kör säkert osv.
Alla sporthojar är nog lika illa om föraren inte är redo.

/N

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Såld
GST Spyder skrev:
Ok..så har jag bestämt mig..Jag går ner lite i hoj storlek eftersom jag ha rhoj första gången. Tänkte en TL1000R först men tänkte om lite och tänkte att jag säkert lär klota och har ej erfarenhet att hantera en stor hoj så jag ändrade mig och bestämde mig för en CBR600RR eller GSXR600 istället :) Låter det som en vettig grej att göra? Jag känner att jag klarar mig gott till en början med en sådan hoj och dessutom blir försäkringar med mera billigare så klart. Jag är rätt stor( 188cm 95KG) men jag har provat sitta på /köra en CBR och det kändes helt ok. FÅr väl byta upp mig senare om nödvändigt men har ni erfarenheter av denna hoj och lite större förare? Är det helt omöjligt eller?
Tar kort för tung hoj direkt i alla fall så klart men vill börja på en vettig nivå med cykeln.

Var är bästa stället att leta hoj på förutom här tycker ni? Betalar inga överpriser men vill inte heller ha en 91 typ utan mer ute efter 95-97 typ....?

Tack för ett dvligt bra forum där man hittar det mesta man vill veta och får bra hjälp:)

Jag har köpt en yamaha R6 -03 förra veckan. Ska ha den i sommar. Jag har aldrig kört sporthoj förut, men tyckte att en 600 kanske blir lite smidigare och lättare att köra, och då minskar ju chansen att man kraschar :confused: . Rätta mig om jag har fel för jag vet egentligen inte ett skvatt om detta stämmer. Om jag var du så skulle jag köpa en 600 som första hoj.

Kanske är dumt av mig att börja med en så pass ny hoj i fall man skulle råka gå omkull.

Och en 600 är dyrare att försäkra än en 900 om man pratar nyare hojjar från 01 och framåt.

Men det stämmer, ingen sporthoj är väl att tänka på om man inte är mogen för att köra en sådan. Och jag säger då såhär. Det är nog roligare att komma på det nu innan du köper hoj, än när du ligger och inte kan röra dig där nere i diket.

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
rSEXa skrev:
Jag har köpt en yamaha R6 -03 förra veckan. Ska ha den i sommar. Jag har aldrig kört sporthoj förut, men tyckte att en 600 kanske blir lite smidigare och lättare att köra, och då minskar ju chansen att man kraschar :confused: . Rätta mig om jag har fel för jag vet egentligen inte ett skvatt om detta stämmer. Om jag var du så skulle jag köpa en 600 som första hoj.

Kanske är dumt av mig att börja med en så pass ny hoj i fall man skulle råka gå omkull.

Och en 600 är dyrare att försäkra än en 900 om man pratar nyare hojjar från 01 och framåt.
600 eller 1000 kvittar egentligen, båda två biter ifrån om de hanteras ovarsamt. Det som räknas är hur pass försiktig du är.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
rSEXa skrev:

det märks i sommar... ;)

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Såld
Såg ni att jag ändrade på mitt inlägg. Innan ni skrev :tummenupp
Jag har faktiskt förstått vad det innebär att köra sporthoj. Därför jag har köpt en sporthoj och ingen glidare.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Victor skrev:
Jag tycker inte att tider(satta av semiproffs) runt en bana har någon som helst betydelse för hur lämplig en hoj är som noobiehoj.
Mitt inlägg ville vissa att även 600:eek:r är vassa maskiner. Att en 600a skulle vara bättre som nybörjar maskin än en 1000 har jag svårt att se.

Vissa verkar tro att en 600:a växer man ifrån på en vecka. Det är en slö hoj vilket den inte är. Det ser man bl.a. på de tider jag skrev tidigare.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Inga som helst problem att powerslajda med 600cc heller ;) (har väl iofs inte provat åka på mjuka slicks)

Nä det bästa man gör som nybörjare är ju att köpa en hoj utan kåpor så man inte blir lika inspirerad att köra fort. Men då är ju inte den hojjen lika snygg. Knepigt det där.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
WASP skrev:
Då kan ju upplysa om att så är fallet, att 1000 kubikarna har mycket effekt överallt i registret och så är det generellt. Har inget med smaksak att göra...
dåligt formulerat av mig. Jag menade att det är en smaksak om man tycker att "effekt överallt" är svårare att hantera än 600 knuffen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln