bestycka r1-01 förgasare

beeemer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
blomstermåla
Hoj
Yamaha R1 -01

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, ändrar man hur bra motorn andas så måste man även mappa om sprut, eller i ditt fall, bestycka om fuggarna. Sen är ju frågan hur mycket man tappar på att inte göra det? Men visst, din hoj är 7 år gammal, och har körts in på ett sätt, och då bör du bestycka om fuggarna för att matcha aktuell motor så att säga.
Skippa dock Dynojet-kiten. Dom är väldigt fiffiga när dom är nya, men sägs vara gjorda av Polskt bly, och slits väldigt mycket, och då blir dom sämre än orginal. Åk till nån som har en bänk, och justera in med orginalmunstycken istället, både billigare å bättre i längden! :tummenupp Du måste ju bänka den oavsett, fast du slipper dyra utgifter för Dynojet-prylarna :)
 

beeemer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
blomstermåla
Hoj
Yamaha R1 -01
jag kom precis hem från bänken, den visade 146,6 hk så det var helt okej tyckte jag men när vi gjorde lambda testet så visade det att den fick aldeles för lite soppa. Så andra munstycken måste inhandlas, men vad kan hända med nynojet kitten?, det är ju bara munstycke, nålar mm?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag kom precis hem från bänken, den visade 146,6 hk så det var helt okej tyckte jag men när vi gjorde lambda testet så visade det att den fick aldeles för lite soppa. Så andra munstycken måste inhandlas, men vad kan hända med nynojet kitten?, det är ju bara munstycke, nålar mm?
Dom slits, och då gör dom inte sitt jobb på samma sätt längre. I många fall sämre än orginal.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
jag kom precis hem från bänken, den visade 146,6 hk så det var helt okej tyckte jag men när vi gjorde lambda testet så visade det att den fick aldeles för lite soppa. Så andra munstycken måste inhandlas, men vad kan hända med nynojet kitten?, det är ju bara munstycke, nålar mm?

Från vilket varvtal börjar den få för magert?
Är det från ca 7000rpm så är det BARA större huvudmunstycke du behöver.
Går den bra på lägre varvtal så fippla inte med det i onödan.

Nålarna i dynocrap slits inte bara fort, dom sliter även ut nålmunstyckena i förgasarna. Dubbel suck! LÅT BLI!
Bestycka bara om orginal.

Mats
 

beeemer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
blomstermåla
Hoj
Yamaha R1 -01
värderna visade att den inte gick bra på låga varv heller men det är ju inget jag märker av när jag kör förutom att den kan "rycka" väldigt lite på låga varv men mest allvarligt är väl dom höga varven enligt datan. Men ska jag köpa större huvudmunstycke bara och testa höja eller sänka orginal nålarna?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
värderna visade att den inte gick bra på låga varv heller men det är ju inget jag märker av när jag kör förutom att den kan "rycka" väldigt lite på låga varv men mest allvarligt är väl dom höga varven enligt datan. Men ska jag köpa större huvudmunstycke bara och testa höja eller sänka orginal nålarna?
Det går inte att bara köpa ett större munstycke å så funkar allt magiskt. Den som bänkar borde ju ha en uppsättning munstycken å prova sig fram när han bänkar, ungefär som när man mappar en insprutning, man justerar å ser resultatet. Dessutom har du antagligen inte samma munstycke i alla fuggarna. Dom i mitten är antagligen lite större.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns det inga fler kit än dynajet man kan köpa då? något som håller mer kvalité?
Varför ska du ha just nå Dynojetliknande? Gått på säljsnacket att du får såååå mycket mer effekt med dom? Nja, det du gör egentligen är ju att du justerar förgasarna, och det gör du precis lika bra med en bänk och orginalmunstycken/nålar, i rätt dimensioner. Dynojets generella standardkit är ju dessutom inte ens det mest ideala för just din hoj, men det blir bänkning med byte av munstycken.
Samma sak som med Powercommander, folk tror att dom får fler hästar bara av att skruva dit en sån! Den i sig gör inte ett förbannade dugg, den används enbart för att justera sprut och tändkurva.
Så skippa Dynocrap och upp med hojen i bänk hos någon som kan, så får du fler hästar som håller längre!
 

beeemer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
blomstermåla
Hoj
Yamaha R1 -01
jag är inte ute efter fler hästar utan att hojen ska gå så bra som möjligt utan att ta stryk pga att den får för lite soppa eller liknande. Men då är det alltså bäst att köpa större orginal munstycke och testa sig fram helt enkelt?

givetvis vill jag ju inte ta bort slip-onet heller för en helt orginal hoj måste ju vara bäst för motor mm. så det är ju inte de jag menar med att jag inte är ute efter fler hästar.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top