Bestyckning, nsr avgas o filter seriösa svar

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
hej
Jag vet att denna tråd varit uppe förut men hittade ingen seriös.
har en honda nsr med KN-konluftfilter och jollymoto avgassystem. ungefär vart stannar jag på munstycke? orginal = 132. jag vet att detta är väldigt indviduellt mellan hojar men var ska jag börja testa, typ 160 - 165 eller?
skönt att slippa köpa så många munstycken, kostar iaf 100kr styck!!!(någon som vet billigare? Dell Orto)
någon som har nsr med filter o avgas där ute som redan har provat sig fram?
e det någon ide att flytta nålen för att få den gå snålare på låga varv?
tacksam för svar:Bugar

Last edited:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
alltså börjar inte pilla på nålen jag har bara fått dåliga resultat av det... Du ska ABSOLUT inte ha 160 lr vad du snackar om.. Testa 135 lr 138 det ska funka bra då! btw vart köper du alla munstycken?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
På min hoj gick jag upp från 180 till 230 med konfilter, så du kan nog ta ett stort steg till att börja med, tjao 160-165 kanske.

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Krille-666 skrev:
alltså börjar inte pilla på nålen jag har bara fått dåliga resultat av det... Du ska ABSOLUT inte ha 160 lr vad du snackar om.. Testa 135 lr 138 det ska funka bra då! btw vart köper du alla munstycken?

Med avgas ska man öka 10 - 15 % och med luftfilter 10% så jag borde hamna på 165 eller? 135 - 138 e bara typ 2 % oki behåller nålen på 3 hack uppifrån då...

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har du konfilter så gissar jag uppemot 150. Jag testade med 138 som störst när jag hade det på min NSR och då gick det fortfarande snålt.

cRoC: Du har en Mikuni-förgasare. Inte samma sak.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
EBS skrev:
Har du konfilter så gissar jag uppemot 150. Jag testade med 138 som störst när jag hade det på min NSR och då gick det fortfarande snålt.

Jag vet, men menade bara att jag fick ta ett stoort steg.

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
EBS skrev:

Nej, nej jag har Dell Orto 28mm... :7peta

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Munstyckestorlekarna är ett mått på relativt flöde vid ett visst tryck. Det går inte att jämföra mellan olika förgasare.
Att justera nålen reglerar när huvudmunstycket skall börja "ge" och det kan behöva justeras med konfilter.
Jag hade satsat på att testa 150 först + ev höja nålen ett hack.

Har du ett konfilter direkt på förgasaren med bortsparkad luftburk?

Om du har det så kan jag inte rekomendera annat än att genast skippa det. Det har testats av många att åka med öppna konfilter och det är ingen som riktigt har fått det att fungera något vidare. Ev så vinner man lite på fullgas men man förlorar massor i körbarhet, iof låter det häftigt men det skall ju inte gärna gå sämre. Satsa istället på utbytesfilter i orginalburken samt borra hål/öppna den.

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Borsiin skrev:
Munstyckestorlekarna är ett mått på relativt flöde vid ett visst tryck. Det går inte att jämföra mellan olika förgasare.
Att justera nålen reglerar när huvudmunstycket skall börja "ge" och det kan behöva justeras med konfilter.

Om du har det så kan jag inte rekomendera annat än att genast skippa det. Det har testats av många att åka med öppna konfilter och det är ingen som riktigt har fått det att fungera något vidare. Ev så vinner man lite på fullgas men man förlorar massor i körbarhet, iof låter det häftigt men det skall ju inte gärna gå sämre. Satsa istället på utbytesfilter i orginalburken samt borra hål/öppna den.

Jag tänkte sätta filtret direkt på förgasarn, finns inga utbytesfilter till nsr... Ska testa så först, får jag den inte att gå bra så bygger jag väl in filtret i luftburken eller nått.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
hej
Jag vet att denna tråd varit uppe förut men hittade ingen seriös.
har en honda nsr med KN-konluftfilter och jollymoto avgassystem. ungefär vart stannar jag på munstycke? orginal = 132. jag vet att detta är väldigt indviduellt mellan hojar men var ska jag börja testa, typ 160 - 165 eller?
skönt att slippa köpa så många munstycken, kostar iaf 100kr styck!!!(någon som vet billigare? Dell Orto)
någon som har nsr med filter o avgas där ute som redan har provat sig fram?
e det någon ide att flytta nålen för att få den gå snålare på låga varv?
tacksam för svar:Bugar

Bikecenter i Gävle tar 50kr/st

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
R1 - 05
xanlar skrev:
Med avgas ska man öka 10 - 15 % och med luftfilter 10% så jag borde hamna på 165 eller? 135 - 138 e bara typ 2 % oki behåller nålen på 3 hack uppifrån då...

vart kan man köpa luftfilter??

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
R1 - 05
Borsiin skrev:

Någon som har nå förslag på vad man ska ha för munstycke på en Honda cbr 125r ?eller måste man byta munstycke om man köper ett Hihgflow filter :( ?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...