Bestyckning ?!

Peedro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
skurit rset
tjena jar lite problem med bestyckningen på min rs -97

Jag har en 34 millare på den och kör med 160 och nålen högst upp lr hur man ska säga , och den gick perfekt med det , sen hände det där som jag har skrivit tidigare den nöp halvt skar lr vad man ska säga , en fet gropp i kolven med sprätt mot avgasutsuget och stiftet var helt slut , så jag funderar vad kör ni med för bestyckning i era rsar? och om nån vet vad det andra kan bero på så svara gärna på det med att inte samma sak händer igen då jag sätter ihopp som jag e mest rädd för idag.:huvet

// Pontus :tråkad

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Peedro skrev:
2199528 tjena jar lite problem med bestyckningen på min rs -97

Jag har en 34 millare på den och kör med 160 och nålen högst upp lr hur man ska säga , och den gick perfekt med det , sen hände det där som jag har skrivit tidigare den nöp halvt skar lr vad man ska säga , en fet gropp i kolven med sprätt mot avgasutsuget och stiftet var helt slut , så jag funderar vad kör ni med för bestyckning i era rsar? och om nån vet vad det andra kan bero på så svara gärna på det med att inte samma sak händer igen då jag sätter ihopp som jag e mest rädd för idag.:huvet

// Pontus :tråkad

Beror väll på vad som sitter på din "Rs" men att hålet i kolven skulle ha med bestyckningen att göra vet jag inte. En orginal har väll 120 men det tror jag gäller den nya 28mm förgasaren. Jag hade 38mm förgasare och 200 munstycke :tuttar

Enda rätta är nog att plugga i 160 munstycket och testa sig fram :tummenupp

Bestyckning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)

Steg 2. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.

Steg 3. Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

Nu är du klar för att använda din ny injusterade hoj.

När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy