Betalning vid köp av begagnad mc

bjos

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Husqvarna sm 610s, KTM 520exc
yo

Jag undrar hur betalningar brukar göras mellan privat personer om man köper en MC? Ska man dyka upp med cash, 70 000 i en väska, eller finns det något lite säkrare sätt? Gäller säljarens försäkring om man vill köra hem MC:n?

Hur funkar det om man vill köpa en MC i tyskland, har de samma system som här? Jag vet hur det funkar med att regga en tyskmotorcykel i sverige men brukar personen man köper den av kräva att man ska avregistrera den i tyskland först eller kan man bara ta hem den utan vidare?

Björn

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
bjos skrev:
2375334 yo

Jag undrar hur betalningar brukar göras mellan privat personer om man köper en MC? Ska man dyka upp med cash, 70 000 i en väska, eller finns det något lite säkrare sätt? Gäller säljarens försäkring om man vill köra hem MC:n?

Björn

Postväxel brukar nog vara det mest förekommande.

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
sist jag var på väg att köpa hoj kom vi överrens om att jag skullle ge honom 10k i handen, och dom sista 40 på hans konto när ja kom hem, om han inte fick in pengarna så skulle han stöldanmäla den ist för att skicka in ägarbytes-papprena, ganska smart system tycker jag, i sverige iaf :) :yoparty

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
DollarKatten skrev:
2375358 sist jag var på väg att köpa hoj kom vi överrens om att jag skullle ge honom 10k i handen, och dom sista 40 på hans konto när ja kom hem, om han inte fick in pengarna så skulle han stöldanmäla den ist för att skicka in ägarbytes-papprena, ganska smart system tycker jag, i sverige iaf :) :yoparty

Inte smart för säljaren. Blir han blåst så får han inga pengar på försäkringen eftersom han frivilligt överlämnat motorcykeln. Och lämnar han inte in ägarbytespapprena så är han ansvarig för försäkring och parkeringsböter...

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
bjos skrev:
2375334 yo

Hur funkar det om man vill köpa en MC i tyskland, har de samma system som här? Jag vet hur det funkar med att regga en tyskmotorcykel i sverige men brukar personen man köper den av kräva att man ska avregistrera den i tyskland först eller kan man bara ta hem den utan vidare?

Björn

Betalningssätt: Postväxel utställd på säljaren (mest vanligt, är även säkert)
Försäkring: Säljarens försäkring gäller ända tills registreringsbeviset har bytt ägare; d v s mc:n har blivit reggad på dig.

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Ivil skrev:
2375345 Ang försäkring måste du teckna en egen innan du kör hem hojen.

Jasså?
Det har jag aldrig gjort!

Dom hojar jag köpt har betalts med en postväxel. Sen har man kollat försäkring i lugn och ro när man kommit hem med den.

Jag har tagit ut en postväxel på vad jag vill betala. Får man inte ner köpesumman så mycket har jag tagit med mig kontanter på vad jag max kan tänka mig att betala.

Last edited:

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
bjos skrev:
2375362 Jag vet inte men det blir nog tyskland.

Gå in på din bank där du har pengarna och prata med en expedit.
Förklara hur det ligger till och oftas så får du telefon nummret till denna expedit och när du och säljaren kommit överäns så ringer du banken och får pengarna överförda, sen kan banken faxa över ett bevis på överföringen.
Jag vet att polaren gjorde så när han köpte bil i tyskland.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
70 lax är ju ingen höjdare att knalla omkring med. Jag kör postväxel, säkrast och smidigast.

Försäkringen som ägaren har gäller tills dess ägarbytet skett. En annan viktig sak är att hojen inte är köpt på kredit med sk ägandeförbehåll, dvs ägaren måste lösa lånet för att få sälja hojen. Annars går skulden vidare till nästa ägare eftersom hojen är borgen för lånet.

En grundregel är att aldrig lämna ifrån hojen innan den är betald till fullo alt casha upp utan att ha fått nycklarna och SAMTLIGA ev tillbehör....lita inte på att han ska "skicka" det där originalsystemet eller ensitscutsen som ligger i hans morsas garage...även om folk inte medvetet vill blåsa en så minskar intresset snabbt när väl hojen är såld.

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
70 lax är ju ingen höjdare att knalla omkring med. Jag kör postväxel, säkrast och smidigast.

Försäkringen som ägaren har gäller tills dess ägarbytet skett. En annan viktig sak är att hojen inte är köpt på kredit med sk ägandeförbehåll, dvs ägaren måste lösa lånet för att få sälja hojen. Annars går skulden vidare till nästa ägare eftersom hojen är borgen för lånet.

En grundregel är att aldrig lämna ifrån hojen innan den är betald till fullo alt casha upp utan att ha fått nycklarna och SAMTLIGA ev tillbehör....lita inte på att han ska "skicka" det där originalsystemet eller ensitscutsen som ligger i hans morsas garage...även om folk inte medvetet vill blåsa en så minskar intresset snabbt när väl hojen är såld.

Hur kollar man att hojen inte har sk ägandeförbehåll ?

/Disco

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Säkraste sättet...
Postväxel utställd till ditt namn. Vid betalningen så skriver ni båda på
baksidan (har jag för mig) att du överlåter postväxeln....
Är ju inget roligt om du ställer postväxeln på en annan person innan
du bestämmt dig....

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Betalningssätt: Postväxel utställd på säljaren (mest vanligt, är även säkert)
.

Fiffigare är att ställa ut postväxeln på sig själv, så kan man enkelt lösa in den om det blir strul vid affären. Om det däremot blir köp av nya pärlan så överlåtes postväxeln till den som skall ha pengarna. Det görs genom att själv skriva under växeln och sen skriva "överlåtes" och säljarens namn/personnummer. Fast ta inte växel på hela beloppet, utan ha en marginal för prutning i cash, fiffigt faktiskt.

Alternativet är att ses på banken och föra över pengar.

Hur man gör i Tyskland vet jag inte, det finns fortfarande hojjar att köpa i Svergie :yoparty

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Förut: Postväxel stor del + prutmån (10-20%) i kontanter.

Nu: Säljaren har en dator, handpenning i kontanter eller postväxel, resten görs överföring på när ni kommit överrens. Eller nåt annat som man kommer överrens om innan såklart.

Försäkring nu: Säljarens gäller tills ägarbyte registrerats = Ett par dagar efter köpet, dock är köparen ersättningsskylding.

Försäkring tidigare: Säljarens försäkring täcker 1 v efter köpet pga lång handläggning.

Tyskland: Köparen måste fixa tillfällig registrering samt försäkring i Sverige för att få köra innan regbes. Gäller 1 månad max... Säljaren måste avregistrera i Tyskland, men om det inte är gjort ska man titta efter nåt annat!

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
sist jag var på väg att köpa hoj kom vi överrens om att jag skullle ge honom 10k i handen, och dom sista 40 på hans konto när ja kom hem, om han inte fick in pengarna så skulle han stöldanmäla den ist för att skicka in ägarbytes-papprena, ganska smart system tycker jag, i sverige iaf :) :yoparty

Ja den diskussionen hade jag gärna lyssnat på:näsblod

..Så du satte in förtio kakor på hans konto när du kom hem, så han kunde skita i att skicka in ägerbytet och...ja tex stöldanmäla den.

Det var verkligen skitdumt, ungefär raka motsatsen till "ganska smart system"

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...