Beteckningar på motorcyklar

Erika82

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki GSX 600F
Jag undrar vad "f" och "r" står för på olika modeller. exempelvis cbr-f och cbr-r. gsx-f och gsx-r. Finns även er6-f och er6-n.

"r" förstår jag står för racing, men "f" och "n"??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Bokstäverna kan stå för allt från F som i Fourstroke eller som Er6-F = Faired Ers-N = Naked.
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Jag tror att man måste kolla lite på den specifika modellens historik och på så sätt reda ut varför man har lagt dit ett "F", "N" osv. i beteckningen. Varje fabrikant har sina varianter av beteckningar, men då och då uppkommer en viss standard. Som i fallet med "R" som innebär en sportigare hoj än förlagan.

I Hondas fall tror jag att man lägger till ett "F" i slutet för att säga att hojen är mer lagd åt landsvägen än banan.

Men som X-up sa: det kan egentligen betyda allt från det ena till det andra.

Kan tyvärr inte lämna något bättre svar än så.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
honda VF från 80-tal, kan man ju förstå att V är motorn, och F är? kanske Kardan tänkte jag? men ack nej VFR är ju utan kardan?

Samma med Yamaha XT X=cross och T då? vafan står T för? Har hört att det ska stå för att den har en cylinder. Men TT då den är väl mer cross än XT.
Sen heter ju yamahas crossar YZ eller gjorde förr kanske men YZF är ju en sporthoj? ser inte paralellen jag riktigt även om den säkert finns där.

Jag har försökt hitta beteckningar på hemsidor hos respektive hojföretag men det har inte gett nåt tyvärr.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
honda VF från 80-tal, kan man ju förstå att V är motorn, och F är? kanske Kardan tänkte jag? men ack nej VFR är ju utan kardan?

Samma med Yamaha XT X=cross och T då? vafan står T för? Har hört att det ska stå för att den har en cylinder. Men TT då den är väl mer cross än XT.
Sen heter ju yamahas crossar YZ eller gjorde förr kanske men YZF är ju en sporthoj? ser inte paralellen jag riktigt även om den säkert finns där.

Jag har försökt hitta beteckningar på hemsidor hos respektive hojföretag men det har inte gett nåt tyvärr.

Honda

VF står för V-four / VT står för V-twin

VFR / VTR: VF i kombination med ett R får du den raceigare versionen

Sedan fanns ju en annan Honda kombination?

RVF Racing V-four, får väl kanske tro att denna var ej så vanlig och fanns ej i VF version.

Ja visst är alla dessa kombinationer lite röriga. Toyman
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det handlar nog mest om att hitta namn som man tror låter och ser bra ut, och i slutändan säljer bra. Tuffa och coola namn helt enkelt, mer än logik :)
 

sportbike

Guest
Många gamla härken hade kardandrift och t.ex Kawasaki kallade dessa ST som i "shaft transmission".

Suzuki GS1000G, med kardan betydde om jag minns rätt "gear"
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Tror inte det finns nån logik direkt mer än i vissa fall. Annars är jag nyfiken på vad följande står för:
GSX
ZZR
ZXR
mfl :)

Sen vet i katten med honda heller...jämförelsen VFR/VTR stämmer ju....men vad är R då? Ingen av dem är väl speciellt mycket Race...? Road? :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top