Betongtak

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag skall hänga upp en sandsäck i taket. Det blir ju lite olika beroende på om det är lättbetong eller riktig betong. Förekommer det någonsin tak i lägenheter gjorda av lättbetong? Det är ett yttertak, d v s ingen lägenhet över, om det är av betydelse.

Kan man ta reda på vilken sorts betong det är på ett lätt sätt? Tycker det låter som riktig betong när jag knackar, det där lite dovare ljudet, men man vet ju aldrig.

Sist men inte minst, frågan som bör ställas i varje frågetråd på SH: Skall jag kanske ta och borra... ? :hihi

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Låter ovanligt långsökt med lättbetong i ett tak,pga dess begränsade hållbarhet (inte datum).

Beronde på hur mycket det skall hålla välj passande alternativ.

Expander
Kemankare
Plugg och skruv
Betongskruv
Häftmassa
Eltejp

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Plugg och trapetskrok blir det. Det skall hålla 3 kN med en 10 mm krok. Dock skall håldiametern vara mindre om det är lättbetong.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
ft skrev:
2659289 Plugg och trapetskrok blir det. Det skall hålla 3 kN med en 10 mm krok. Dock skall håldiametern vara mindre om det är lättbetong.

3kN=300kg (ungefär).Sandsäcken väger ?? 50-100kg??

Jag tycker det låter lite pga de horisontella krafterna i hålet när säcken gungar/bankas/sparkas?
Att bara tycka kan ofta bli fel, men hade jag varit du hade jag nog letat reda på någon som VET eller sett till att småbarn ALDRIG kommer i närhetn av säcken...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
ft skrev:
2659289 Plugg och trapetskrok blir det. Det skall hålla 3 kN med en 10 mm krok. Dock skall håldiametern vara mindre om det är lättbetong.

Du skall inte använda vanlig plastplugg i lättbetong när du har saker som rör sig hängade i den,oavsett håldiameter.

Lättbetongen är för porös vilket gör att vid rörelser så kommer du vicka upp hålet då den komprimeras under tryck.

Lättbetong suger rent generellt ur infästningsynpunkt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Långa farbron skrev:
2659314 Du skall inte använda vanlig plastplugg i lättbetong när du har saker som rör sig hängade i den,oavsett håldiameter.

Ah, tack! Tror jag... du bekräftade just min största farhåga. Så i lättbetong är det en expander + bult som gäller? Eller kanske vore kemankare bättre? Då lär det ju bli stumt i alla fall.

Dock är jag kvar där jag började - hur i hela helsefyr vet jag säkert vad det är för betong jag har att göra med? :huvet <--- Testmetod?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sätt en diagonel regel i ett hörn istället, så satte jag upp min, funka fin fint.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Vill du vara säker sätter du i en expanderbult i betongen, är det lättbetong använder du kemankare.

Men är det riktig betong ska det mycket till att dra ur en ordentlig plastplugg.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
ft skrev:
2659323 Ah, tack! Tror jag... du bekräftade just min största farhåga. Så i lättbetong är det en expander + bult som gäller? Eller kanske vore kemankare bättre? Då lär det ju bli stumt i alla fall.

Dock är jag kvar där jag började - hur i hela helsefyr vet jag säkert vad det är för betong jag har att göra med? :huvet <--- Testmetod?

Lättbetong är mjukt,du kan banka in en spik i det utan allt för stora problem,betong är som bekant hårt.

Inga expandrar i L-betong heller,expandrar kräver bra och hård betong för att sitta ordentligt.

HenRRik skrev:
2659332 Vill du vara säker sätter du i en expanderbult i betongen, är det lättbetong använder du kemankare.

Men är det riktig betong ska det mycket till att dra ur en ordentlig plastplugg.

En klassisk brun plastplugg (8mm borrhål med 4 mm skruv i) tål ca 75 kg i "rak-ut" dragkraft innan den släpper (labb-test)

Som sagt i bra betong så är expandrar "the shit"

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
M8x140 expander klarar 6,3kN dragkraft

M10x65 5,2kN dragkraft

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Har du lättbetong i taket har du nog en ganska unik lägenhet :)

Ska du hänga upp en stor sandsäck i taket, så tycker jag du ska välja expanderbult. (typ 8 eller 10mm) Jag hade valt att fästa en stålplatta (20x20cm) i taket med t ex 4 bult och sedan hängt säcken i den.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sätter en tusing på att det INTE är lättbetong men det borde du ha förstått vid det här laget.
Din idé med plugg och trapetskrok fungerar garanterat och skulle sandsäcken åka i backen efter ett par års bankande så får du göra om det då.
Se upp med hiltin bara, inte ens den klarar av armeringen i taket :D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Hiltis hkdhylsa M12. Funkar som så att du borrar hålet,slår in hylsan,sen slår du men en körnare på tappen i hålet så den expanderar.Då har du ett M12 hål som du kan gänga in vilken typ av krok med M12gänga i som helst,o d sitter som berget.Har aldrig under alla år i byggsvängen stött på lättbetong i tak.Däremot har jag varit med om att det sitter mineritskivor som innertak med puts på,då får du ta en längre borr.Är det ett gammalt hus?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Tack för tipsen. Gjorde som jag hade tänkt, dock med lite större självförtroende än innan. Trapetskrok och plugg. Jag tog den vanliga slagborrmaskinen och kände på det lite först, och det var ingen tvekan om att det var riktig betong. Tvärstopp! Med den osäkerheten undanröjd var det dags för Hiltin. Jag är förälskad i den maskinen!

Nu hänger säcken där. Kroken blev jäkligt stabil.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så får det bli ett oplanerat trådlyft..
Googlade lite efter betong och expanders och hittade denna tråd.

Min fråga är rätt enkel:
Hur mycket håller en M8 eller M10-expander för om man sätter den i ett ordentligt hårt betongtak.
Hur mycket kan man alltså hänga i en expanderbult om den belastas rakt ner. Finns det någon risk att bulten "glider ur" hålet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så får det bli ett oplanerat trådlyft..
Googlade lite efter betong och expanders och hittade denna tråd.

Min fråga är rätt enkel:
Hur mycket håller en M8 eller M10-expander för om man sätter den i ett ordentligt hårt betongtak.
Hur mycket kan man alltså hänga i en expanderbult om den belastas rakt ner. Finns det någon risk att bulten "glider ur" hålet.

Syftar du på expanderns dragstyrka eller elementet du fäster i? Det andra är helt avhängigt av betongkvaliten.

Börja med att ljudisolera källaren innan du monterar fästpunkterna, då kan du borra genom isoleringen istället för att isolera runt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Syftar du på expanderns dragstyrka eller elementet du fäster i? Det andra är helt avhängigt av betongkvaliten.
Betongen skulle duga till valfri bunker.
Tänkte mer på hur stor risk det är att man drar ut bulten om den belastas rakt ned, alltså att den "glider" ur hålet i betongen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
650-700kg håller en m10 expander om betongen är frisk.

Så ja, du kan dra ur den rakt ner.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
650-700kg håller en m10 expander om betongen är frisk.

Så ja, du kan dra ur den rakt ner.

Då skall den hålla gumman i gungan då utan att hon trillar tillbaka ner i bingen.. De blir ju tyngre med åren så man måste ju se till attg säkra ordentligt.. :tungan

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping