Betyg på suzuki sv650

Torxen1995

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Hoj
suzuki gsx750 f
Tjena allesammans !

har precis väckt intresset för hoj åkande på min polare och han letar just nu efter en suzuki sv650 mellan 1999-2003. Då jag inte kan så värst mycket om just denna hoj och har både hört bra och dåliga saker om den så vänder jag mig till er här på forumet! vilket betyg skulle ni ge på just denna hoj ? bra/dåliga saker bara att skriva ! om det är så att ni äger/ägt en sådan så vore det perfekt att ni berättar vad ni tycker/tyckt om den ?

tackar på förhand !

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Snorbillig att köpa och äga, döfränt ljud om man hänger på tomburk i stället för ljuddämpare, ser bra ut.
Lätt att meka med, mest för att det aldrig behövs. Det finns lämpligare hojar om man är helt grön och ska övningsköra konbana men annars är det en mycket nybörjarvänlig båge. Att bromsar och fjädring är lite budget lider man inte av i första taget.

Bara att köpa dIreCkt! Så susar man fram som ett sånt här jehu dagarna i ända sen:
DSC_6296.JPG

Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
en toppen hoj för pengarna :yoparty

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte min hösten SV650S -00 2009 vid 2000mil och sålde våren 2012 vid 4000mil. Enda strulet var att laddningsregulatorn var kass och måste bytas. Idag söker man efter en ny laddningsregulator med MOSFET ifall den går sönder. Den blir ju både varm (gamla modellen som kortsluter generatorn) och sitter väl skyddad från fartvinden under kåpan till höger om sadeln. Så inget konstigt laddningsregulatorn går sönder. Dålig kylning. De nya laddningsregulatorerna med MOSFET bryter strömmen instället när batteriet är laddat. Och blir därför inte lika varma.
Min saknade justering av fjädern i framgaffeln. Tror justeringen kom 2001.
Men justering av gaffeln var inget som jag kände behov av.
Tänk på att stor service med ventiljustering är vid 2400mil, 4800mil och kostar tror jag ca 8000kr.
Med dom däck som satt på från Metzeler så svängde den bara jag tittade. Kul när jag vant mig.
Med Dunlop Sportmax Sportsmart 2 blev den lite stadigare. Den drog 1 - 1,5 dl olja/100mil. Så jag brukade ha en 0,5 liter PET-flaska med olja i tankväskan när det var dags för en sommarutflykt på några 100 mil.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/

Last edited:

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Har kört min SV650SA 2008 (halvkåpa och ABS bromsar) i ca 4-5 år och är väldigt nöjd (betyg 8/10)! Det är min andra hoj och har hittills inte känt något behov att byta upp mig trots provkörningar av ett dussin andra MC modeller/märken. Den är ruskigt kul att köra på slingriga vägar/bankörning/knix och ljudet med en utbytt ljuddämpare låter den riktigt rå.

Det enda negativa är väl att motorvägskörning inte är det roligaste då motorn varvar rätt högt vid de hastigheterna. Kör sällan mer än 1-2h på motorväg ändå så är inget problem.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Trevlig lätt smidig hoj som funkar till det mesta. Köpte en för att det råkade stå en nästan oanvänd i ett garage i närheten.
Körglad bekväm och underskattad skulle jag säga. Motorn är helt ok, men fjädring och bromsar kunde vara bättre. Jag är egentligen väldigt nöjd med tanke på hur billig hojen är och kört betydligt vassare hojar innan.
Inga fel alls hittills och löjligt billig att äga men funderar på att uppgradera.

Ett klipp från Kinnekulle i förra veckan.
https://youtu.be/HujOCRMIvHA

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Min 2003:a var nog den mest välbyggda hoj jag haft. Bytte bara laddningsregulator och gaffeltätningar under dom år jag hade den. Soppasnål och drog ingen olja alls. :tummenupp

Torxen1995

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Hoj
suzuki gsx750 f
Köpte min hösten SV650S -00 2009 vid 2000mil och sålde våren 2012 vid 4000mil. Enda strulet var att laddningsregulatorn var kass och måste bytas. Idag söker man efter en ny laddningsregulator med MOSFET ifall den går sönder. Den blir ju både varm (gamla modellen som kortsluter generatorn) och sitter väl skyddad från fartvinden under kåpan till höger om sadeln. Så inget konstigt laddningsregulatorn går sönder. Dålig kylning. De nya laddningsregulatorerna med MOSFET bryter strömmen instället när batteriet är laddat. Och blir därför inte lika varma.
Min saknade justering av fjädern i framgaffeln. Tror justeringen kom 2001.
Men justering av gaffeln var inget som jag kände behov av.
Tänk på att stor service med ventiljustering är vid 2400mil, 4800mil och kostar tror jag ca 8000kr.
Med dom däck som satt på från Metzeler så svängde den bara jag tittade. Kul när jag vant mig.
Med Dunlop Sportmax Sportsmart 2 blev den lite stadigare. Den drog 1 - 1,5 dl olja/100mil. Så jag brukade ha en 0,5 liter PET-flaska med olja i tankväskan när det var dags för en sommarutflykt på några 100 mil.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/

okej vart någonstans kan man hitta en sådan och är det svårt att mecka själv med ?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag fick byta laddregulator på min. Det svåraste med det var väl att jag fick klippa ut och bocka till en ny hållare då hålbilden förvisso var den samma men kylflänsen var lite större så att den fick monteras i lite annan vinkel.

Jag bytte även fjädrar och olja i framgaffeln, bakdämpare till en original från en ZX10R.
Kan inte säga att jag märkte nån större skillnad men jag lade å andra sidan inte ner nåt större jobb på att trimma in grejerna. Det var kanske lite så att skruvandet var det roliga där :)

Monterade även kraschpuckar modell större som jag aldrig behövde använda. Ägaren efter mig har dock testat dem 2-3 gånger, vad jag vet. En större vurpa där de räddade tank, kåpor m.m.

Ångrar mig lite att jag inte behöll den men man vill liksom alltid ha mer/annat :tungan

mikaelj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Hoj
Striple765R, DR650SE. Tidigare hojar: V-Strom 1000 -06, V-Strom 650 -08
Någon av er testat SV1000? I så fall, vad tyckte ni?

Evil Twin

Guest
Hade en SV650S -00, inga problem överhuvudtaget.
Lättkörd (förutom den brutala motorbromsen, man lär sig snabbt att blippa med gasen vid nedväxling), lättmekad och förtroendeingivande. Kul motor.
Framfjädringen är väldigt mjuk, men fungerar tills man börjar pressa på bana.
Jag bytte till styvare Öhlinsfjädrar i framgaffeln, men det gjorde ingen jätteskillnad.
SV650 från 2003 och framåt är även de fina hojar, men de är väl 10k+ dyrare.

Har nu en SV1000S -03, men med GSXR-gaffel i fram och GSXR-dämpare i bak, har aldrig kört en med originalfjädring i fram så jag vet inte hur den är.
Originalbakdämparen är alldeles för mjuk för bana.
Mer pulver än 650:n såklart, men också trögare i hantering pga den högre vikten, det är lättare att kasta runt 650:n i kurvorna, vilket gör den roligare än 1000 tycker jag.
SV1000N/S delar många chassidelar med SV650N/S från 2003 och framåt.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Började köra på en SV650S-00 , Väldigt trevlig hoj.
Klarade mig väldigt länge med den utan att göra nåt med den annat än service.

Sen började jag gå lite SMC-Kurser på storbana och fastnade.
Bytte framfjädrar till ett par fjädrar jag skickade efter från england, styvare än öhlins(dom som fanns då iaf) av den enkla anledningen att dom bottnade vid hårda inbromsningar, man bromsar ofta mycket hårdare på bana än vad man
normalt gör vid vanlig gatkörning. (jag = ca 80kg lätt)
Bytte även bakdämparen till en från en GSXR600, exakt samma mått men justerbar. Satte även gaffelbenen på rätt höjd i förhållande till kronan.

Testade när allt var klart, kändes nästan som att man köpt ny hoj.

Köp mao :banana

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Har haft SV1000 och DL650 (som har samma motor som SV650).

Riktigt bra klipp i 650- twinnen, även om ca 120 HK i SV1000 är roligare vid rödljusen. Tusenkubikarn var dock i ärlighetens namn lite sävlig i svängarna, med touringkänsla i fjädringen. Den bär inte vikten speciellt väl. Lät dock sjukt bra med helsystem från akrapovic.

Hade jag varit spekulant idag hade jag tittat på en av 650 från 2003 och framåt, tycker den är jäkligt snygg med den skarpare kåpdesignen. Ju fler hojar jag hinner med, desto mindre viktig blir det med 100+ hästkrafter för helhetsintrycket...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring