big bang

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Dum fråga kanske....
Är det nån som byggt om sin rad fyra till en big bang motor? :va
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
får man möjligtvis fråga vad en Big bang motor är för nått ? :rolleyes:

/[blom]
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Tiger302 skrev:
Finns det färdiga kit att köpa? Länk please! Nu blev jag nyfiken.


Nope
Men det är ju bara att säga till kamtillverkaren vad man vill ha
Riktigt godis finns aldrig i katalogen!!!!!!!
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Dum fråga: Hur blir tändföljden när man bygger om den? Byter man bara tänd-delar eller gör man en heltäckande operation och byter kam och vev också?
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Tändföljen ändras, fasningen av spridare ställs om
åxå givetvis kammarna. veven behöver inte ändras

Sen får vi se vad mer som måste ändras
pga ändrade frekvenser i motorn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ReDan skrev:
äh "big bang" är ute! Nu ska det ju vara framåtroterande vev osv : )
Bakåtroterande menar du väl ändå? De flesta radfyror har ju en framåtroterande vev. Väl? Fan nu blev jag osäker eftersom jag själv har en GP-hoj. :hihi :va
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Goodstuff skrev:
Bakåtroterande menar du väl ändå? De flesta radfyror har ju en framåtroterande vev. Väl? Fan nu blev jag osäker eftersom jag själv har en GP-hoj. :hihi :va

Veven framåt
Koppling bakåt
Framdrev framåt
Bakdrev framåt

Jo verkar stämma.

/fredde
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Visste inte att det gick att konvertera så. Trodde bara det var något som dom höll på med i moto GP. Kommer den bete sig mer som en V-twin då eller vad är tanken?
Vad finns det för fördelar och nackdelar?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tanken bakom "Big-bang" är att man buntar ihop tändföljden vilket ger ett större kglapp mellan tändpulserna och då får backdäcket mer tid på sig att rotera och få mer fäste. Utan att bygga om veven så får man inte en big-bang motor som de motorer de har i MotoGP utan det blir lite annorlunda tändföljd.

Virgin Mobile Yamaha har kört en sådan variant i BSB i år.
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Goodstuff har rätt det blir inte äkta bigbang
mer likt paralelltwin (typ xtz fast med 4 burkar)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
RTR skrev:
Goodstuff har rätt det blir inte äkta bigbang
mer likt paralelltwin (typ xtz fast med 4 burkar)

hur funkar "äkta" bigbang då? tänder alla fyra samtidigt eller?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
ozto skrev:
hur funkar "äkta" bigbang då? tänder alla fyra samtidigt eller?

Om jag förstått det rätt så tänder den väl två och två.
Inte exakt samtidigt, men nästan. Så att det blir två täta smällar och paus, sen två täta smällar igen. Så en rad4 borde uppföra sig ungefär som en V4 eller Vtwin beroende på hur man ser det. Konstig jämförelse kanske, men så tänker jag. Rätt eller tokfel?
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
RTR skrev:
Tändföljen ändras, fasningen av spridare ställs om
åxå givetvis kammarna. veven behöver inte ändras

Sen får vi se vad mer som måste ändras
pga ändrade frekvenser i motorn

Vet inte om du har läst detta, men det var intressant:
http://www.crash.net/uk/en/feature_view.asp?cid=18&fid=6850&apn=1

Edit: Funkade fine för mig. klipp in i browsern:
"http://www.crash.net/uk/en/feature_view.asp?cid=18&fid=6850&apn=1"
 
Last edited:

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Det var länge sen man kollade in dom motorerna, men dom tänder väl 1 2 3 4.
Med bara några graders mellanrum så kraften blir en enda lång puls.

Skulle tydligen vara ganska konstiga att köra, men dom fanns väl bara som 2tack? Doohan åkte väl en sån under sin stor tid.

Mathias
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
PMR skrev:
Får inte länken att fnuka, men hittade en annan:
http://www.sportnetwork.net/main/s180/st70459.htm

MaPe skrev:
Det var länge sen man kollade in dom motorerna, men dom tänder väl 1 2 3 4.
Med bara några graders mellanrum så kraften blir en enda lång puls.

Skulle tydligen vara ganska konstiga att köra, men dom fanns väl bara som 2tack? Doohan åkte väl en sån under sin stor tid.

Mathias
"Although reliability has been an issue with the ‘big bang’ engine, Yamaha have changed the normal configuration of such an engine’s firing order, where two cylinders fire together - as in the two outside cylinders fire together, and then the two inside cylinders fire together, making basically a big twin. They have instead opted for the 1-2-1 firing order, which is easier on the engine." Från:
http://www.sportnetwork.net/main/s180/st70459.htm
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top