BIG BIG bore

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Jo nya planer tänkte försöka vingla i ett stort foder i xr cyllen 100 borr nu i alu och nikasil går bara att borra 2mm men nu tänkte jag föröka sätta i en dr750 ellr om möjligt 800 kolv 105mm resp 106mm men frågan är om det är möjligt att få i ett så stort foder? man skulle bli tvungen att borra så stort att allt aluminium skulle försvinna ut mot vattenkanalerna dvs fodret skulle vara enda tätning ut mot vattnet!! kommer fodret sitta kvar i cyllen så att säga tillräckligt fäste uppe och nere? vad är minsta gotstjokclek på ett sådant foder man törs ha? slaget org då 82mm borr 105 eller 106mm Och vilken firma eller dragåkaremixterkusar kan vara kvalifiserad till ett sådant jobb? blir ju ett specilafoder!!
 
Hmmm, välkommen åter när du nyktrat till!
R.F.

Allt jag gör i motorer är på gränsen till möjligt! Husaberg kör ju i stort sett löst foder sååå. Mätte lite till nu det blir faktist några mm kvar av aluminiumet ut mot vattnet med ett foder som har ett gots på 3mm räcker det?
 
Allt jag gör i motorer är på gränsen till möjligt! Husaberg kör ju i stort sett löst foder sååå. Mätte lite till nu det blir faktist några mm kvar av aluminiumet ut mot vattnet med ett foder som har ett gots på 3mm räcker det?

Så kallade "våta foder" var inte helt ovanliga förr i tiden...
 
Enklast är väl att svetsa upp blocket att ta emot en annan större motors cylle och topplock - eller montera en annan större motor och klistra XR dekaler på motorkåporna för syns skull. Borra stor-stort för att det kanske är möjligt, är nog mer jobb är det är värt. Låter iaf rackarns jobbigt.
 
Menar du att det blir såhär? :tummenupp


Ehm, om man borrar ur "manteln" så det blir bra passform så borde det väl inte vara nåt problem. Här ovan, en Highland såkklart :yoparty bör väl definieras som
våta foder eller?
 
Last edited:
Menar du att det blir såhär? :tummenupp


Ehm, om man borrar ur "manteln" så det blir bra passform så borde det väl inte vara nåt problem. Här ovan, en Highland såkklart :yoparty bör väl definieras som
våta foder eller?

Ja det där verkar ju fungera och jag verkar faktist få ner ett 3-4mm gots foder utan att borra söder aluväggen helt ,därimot så kommer fodret gå utanförcylinderblocket på några ställen men det är minsta problemet bara att spackla igen med tiggen:tummenupp . motorblocket tar imot 110mm borr:rolleyes:

tack nu har jag 2 nya ställen att höra med
 
Finns väldans starka stålfodern. Pa hårt turbotrimmade Volvo fyror (+2bar) är det vanligt att ha ett 1.5-2mm tjockt stålfoder.
Fast det är ju lite mer gods bakom.
Janne Larsson/Primoto kan jag dock stark rekomendera. Han har bla byggt några TOP FUEL (MC) motorer 700-1100hk.
Har alltid blivit 'WORLD CLASS' hos Primoto.
Håller på och pillar fram en +450hk (målsättning) gatmotor för min Hayabusa och Primoto kommer göra allt maskinjobb/portning.
 
Finns väldans starka stålfodern. Pa hårt turbotrimmade Volvo fyror (+2bar) är det vanligt att ha ett 1.5-2mm tjockt stålfoder.
Fast det är ju lite mer gods bakom.
Janne Larsson/Primoto kan jag dock stark rekomendera. Han har bla byggt några TOP FUEL (MC) motorer 700-1100hk.
Har alltid blivit 'WORLD CLASS' hos Primoto.
Håller på och pillar fram en +450hk (målsättning) gatmotor för min Hayabusa och Primoto kommer göra allt maskinjobb/portning.

Låter bara bättre och bättre detta här,,såg ut som en bra firma denne Larsson han ska få sig ett samtal också
 
Det går att ha 'vått' foder, man får oringa på rätt ställen och tänka hur topplockspackning eller oringar ligger så blir det rätt.

Under 2,5 börjar det bli vanskligt, 3mm är säkert.
 
Det går att ha 'vått' foder, man får oringa på rätt ställen och tänka hur topplockspackning eller oringar ligger så blir det rätt.

Under 2,5 börjar det bli vanskligt, 3mm är säkert.

Håller absolut med. 3mm är nog bra och på säkra sidan eftersom 'stödet' i denna applikation är litet .
Man kan ju ha en liten tjockare kant på fodret längst uppe där o-ringspår eller ev. koppartråd kan ha 'bredare' tätningsyta.
 
Allt jag gör i motorer är på gränsen till möjligt! Husaberg kör ju i stort sett löst foder sååå. Mätte lite till nu det blir faktist några mm kvar av aluminiumet ut mot vattnet med ett foder som har ett gots på 3mm räcker det?

I varje lastbilscylinderfoder finns det ett foder som passar i Hondan. Välj rätt modell bara. Hittas gratis i en skrotbinge. Sedan är det bara att borra, svarva och kapa till rätt längd.

Mats
 
Lasbilsfoder:D ja det skulle säker funka. Oj vad jag har fått ringa runt och tokforskat på nätet det blev sannerligen kompliserat, lutar åt ett bigborefoder till en ATV ds650 105mm borr ev 106mm blir nog kolv från endera denne ellr dr750/800 eller i värsta fall rapptor 700 big bore kolv finns 108mm:yoparty Primoto ska få titta på cyllen han var en trevlig prick:tummenupp staken har jag mer problem med det finns ingen i sverige som vill eller har rätt kunnande,
svårt med rätt lagringmatrial. Så det lutar åt stigs motormekaniska som då får dubbelrads rullagra staken med dessutom fler och minder dim på rullarna. ORG så är det 6mm rullar i en lagerhållare:gnissla Nu blir det dubbla rader 4mm rullar tätt utan hållare med skilljebricka i mitten. Så ser en is/speedwaystake ut. Breda rullar ska visst kunna vrida sig och spricka därför kör man dubbla smalare rullar. Ja vi får se om inte Boosten får väck den också:näsblod :D
 
9
Lasbilsfoder:D ja det skulle säker funka. Oj vad jag har fått ringa runt och tokforskat på nätet det blev sannerligen kompliserat, lutar åt ett bigborefoder till en ATV ds650 105mm borr ev 106mm blir nog kolv från endera denne ellr dr750/800 eller i värsta fall rapptor 700 big bore kolv finns 108mm:yoparty Primoto ska få titta på cyllen han var en trevlig prick:tummenupp staken har jag mer problem med det finns ingen i sverige som vill eller har rätt kunnande,
svårt med rätt lagringmatrial. Så det lutar åt stigs motormekaniska som då får dubbelrads rullagra staken med dessutom fler och minder dim på rullarna. ORG så är det 6mm rullar i en lagerhållare:gnissla Nu blir det dubbla rader 4mm rullar tätt utan hållare med skilljebricka i mitten. Så ser en is/speedwaystake ut. Breda rullar ska visst kunna vrida sig och spricka därför kör man dubbla smalare rullar. Ja vi får se om inte Boosten får väck den också:näsblod :D

Om du funderar och vill ha billett stake PM:a mig (titanium eller SIS2541). Be Stig/Jan kolla om det inte finns keramiska rullar till lagret=haller kanon....hehe:tummenupp
Fodret inga problem du kan be Primoto tillverka ett 3mm stålfoder som nog kommer hålla bra.
 
Last edited:
9

Om du funderar och vill ha billett stake PM:a mig (titanium eller SIS2541). Be Stig/Jan kolla om det inte finns keramiska rullar till lagret=haller kanon....hehe:tummenupp
Fodret inga problem du kan be Primoto tillverka ett 3mm stålfoder som nog kommer hålla bra.

billet stake det lät inresant!! pm kommer. Jo mer undran,,,,hur tunnt aluminiumfoder skulle man tordas ha? läste nämligen om en dåre som borrade en rotax cylle med samma borr som ja har till 105 direkt i aluminiumet och nikasilade endast och det verkade hålla för turbo!! på den motorn rekomenderades endast 102borr också innan stålfoder måste i?? vart går aluminiumtjokleksgränsen (är väl ber på legering)
 
billet stake det lät inresant!! pm kommer. Jo mer undran,,,,hur tunnt aluminiumfoder skulle man tordas ha? läste nämligen om en dåre som borrade en rotax cylle med samma borr som ja har till 105 direkt i aluminiumet och nikasilade endast och det verkade hålla för turbo!! på den motorn rekomenderades endast 102borr också innan stålfoder måste i?? vart går aluminiumtjokleksgränsen (är väl ber på legering)

Du får fråga mäster's Stig/Jan om fodret. Vet att på typ +800hk Volvo fyror
så måste stålfoder till pga styvhet i loppet, fast då laddas det +2bar (ibland uppat 3bar). Uddeholms Alumex är en ytterst stark alulegering.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top