Big Bore & Flatside

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Har funderingar på att renovera motorn lite grann till vintern och eftersom den börjat sörpla i sig en hel del olja så tänkte jag kanske horna(hona?) Cylindrarna och byta ringar o dyl. Sen hittade jag en annons på blocket om ett 1070cc kit som gått 900 mil som passar på min hoj för 6000:-.


Är det lönt att köpa ett sånt istället och kasta på än att renovera mina befintliga cylindrar? Behöver man göra någon åtgärd på toppen för att det ska funka optimalt?

I samma annons fanns det också en uppsättning keihin FCR 41 flatsideförgasare. Fick höra att det var svårt att få dem att funka för vanligt gatåka. Ligger det något i det eller är det bara trams??

Tack så länge..:)

//Brutus
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle nog bara ha honat och bytt kolvringar, så pass lite kubikhöjning är inte värt pengarna, tycker jag.

FCR41'orna är för stora för din hoj för att de ska vara riktigt trevliga att köra med. 41 mm förgasare passar bäst på en 1250 cc eller större och ett effektuttag runt 175 hk eller mer på bakhjulet. Din skulle må bra av ett par FCR37'or (kanske 39'or), men bara om du har masserat topplocket.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Vad jag förstått så kostar det väl några tusingar att hona och byta ringar, men det är fortfarande inte värt de extra tusenlapparna(?) för det kittet då. Hur mycket effekt tror du det skulle kunna ge mellan tummen och pekfingret?

Har varit sugen på att porta och fixa lite med toppen också. Är det isf lönt att göra på en annars i princip original motor??

Tack för svaret förresten. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vridmomemntet ökar proportionerligt med kubikökningen medans effekten ökar med ca hälften. Att gå från 1000cc till 1070cc ger 7% mer vrid men bara 3.5% mer effekt. Har du nu 120 kusar och 70 Nm får du sen 124 hästar och 75 Nm. Är det värt pengarna?

Kolvringar från t.ex. Göteborg Kolvringsfabrik kostar ca 300 spänn per kolv, en honing kan du göra själv (verktyg, 150 spänn). Honingsjobb på verkstad, 500. En portning för mellanskillnaden, dvs ca 4500, ger dig definitivt mer än 4 hästar extra.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Vridmomemntet ökar proportionerligt med kubikökningen medans effekten ökar med ca hälften. Att gå från 1000cc till 1070cc ger 7% mer vrid men bara 3.5% mer effekt. Har du nu 120 kusar och 70 Nm får du sen 124 hästar och 75 Nm. Är det värt pengarna?

Kolvringar från t.ex. Göteborg Kolvringsfabrik kostar ca 300 spänn per kolv, en honing kan du göra själv (verktyg, 150 spänn). Honingsjobb på verkstad, 500. En portning för mellanskillnaden, dvs ca 4500, ger dig definitivt mer än 4 hästar extra.
Hur får man tag på Göteborg Kolvringsfabrik? Hittar inte någonstans... 300 spänn per kolv är ju lite billigare än original.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Hur får man tag på Göteborg Kolvringsfabrik? Hittar inte någonstans... 300 spänn per kolv är ju lite billigare än original.

Från ett gammalt inlägg här på sporthoj:
-----------------------------------------------

Göteborgs kolvringsfabrik är också ett alternativ. Där kostar dom runt 300 - 400 för en kolv. Dvs mellan 1200-1600 för 4 kolvar.

GÖTEBORGS KOLVRINGFABRIK AB
Vi är specialister på att tillverka kolvringar och oljeringar enligt önskat utförande. Korta leveranstider.
Bleckvarugatan 8, 417 07 Göteborg. Tel: 031-51 00 16, Fax: 031-51 00 17.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Från ett gammalt inlägg här på sporthoj:
-----------------------------------------------

Göteborgs kolvringsfabrik är också ett alternativ. Där kostar dom runt 300 - 400 för en kolv. Dvs mellan 1200-1600 för 4 kolvar.

GÖTEBORGS KOLVRINGFABRIK AB
Vi är specialister på att tillverka kolvringar och oljeringar enligt önskat utförande. Korta leveranstider.
Bleckvarugatan 8, 417 07 Göteborg. Tel: 031-51 00 16, Fax: 031-51 00 17.
Tackartackar!!! :tummenupp
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
andersbrink skrev:
Vridmomemntet ökar proportionerligt med kubikökningen medans effekten ökar med ca hälften. Att gå från 1000cc till 1070cc ger 7% mer vrid men bara 3.5% mer effekt. Har du nu 120 kusar och 70 Nm får du sen 124 hästar och 75 Nm. Är det värt pengarna?

Kolvringar från t.ex. Göteborg Kolvringsfabrik kostar ca 300 spänn per kolv, en honing kan du göra själv (verktyg, 150 spänn). Honingsjobb på verkstad, 500. En portning för mellanskillnaden, dvs ca 4500, ger dig definitivt mer än 4 hästar extra.

Lät ju som en betydligt klokare investering isf.

Du råkar inte göra portningsjobb också??;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Brutus skrev:
Du råkar inte göra portningsjobb också??;)

Portar gör jag, men bara GSX och GSXR. FZR och di andre har så små ventiler och ventilskaft att jag inte har prylar som passar. Kostar plurum att införskaffa, inte värt det (iaf inte för mig som bara har det som en hobby).
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
andersbrink skrev:
Portar gör jag, men bara GSX och GSXR. FZR och di andre har så små ventiler och ventilskaft att jag inte har prylar som passar. Kostar plurum att införskaffa, inte värt det (iaf inte för mig som bara har det som en hobby).

Någon aning om vart man ska vända sig? Man har ju hört talas om "Grottis", men vem det är har jag ingen aning om. Har däremot sett att han gjort jobb på Thunderace och det är ju inga större skillnader iaf.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Brutus skrev:
Någon aning om vart man ska vända sig? Man har ju hört talas om "Grottis", men vem det är har jag ingen aning om. Har däremot sett att han gjort jobb på Thunderace och det är ju inga större skillnader iaf.


Här har du 2firmor som portar EMP
eller MC-Xpress
Grottis kan du tyvärr inte anlita, han omkom i en mc-olycka i fjol.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
gixxer_1255 skrev:
Här har du 2firmor som portar EMP
eller MC-Xpress
Grottis kan du tyvärr inte anlita, han omkom i en mc-olycka i fjol.

Lyfter på hatten...

Eftersom jag ändå tänkt att riva ner hela motorn i vinter så undrar man ju om det finns något mer som kan åtgärdas utan för stora investeringar. Vassare kammar tex. Är det någon större idé att ge sig in på det i ett så tidigt skede i motorn, eller finns det andra saker som är sundare att göra före??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Brutus skrev:
Någon aning om vart man ska vända sig? Man har ju hört talas om "Grottis", men vem det är har jag ingen aning om. Har däremot sett att han gjort jobb på Thunderace och det är ju inga större skillnader iaf.

Mattes (Mathias Bohlin) telefonnummer är 070-7769006. Matte jobbade med Grottis och köpte sen utrustningen från dödsboet och portar fortfarande, fast på annan plats i 08. Hans egentrimmade Hayabusa lämnar runt 230 hästar på bakhjulet. Han kan sina saker. Förmodligen den bästa topplocktrimmaren för hojar i Sverige. Seriös.

Innan du börjar trimma, sätt en nivå du ska uppnå, annars blir det varken hackat eller malet. Prylar ska funka ihop, det är inget man uppnår genom att göra sakerna i olika steg. Sätt en prislapp på hur mycket det får kosta, sen är det bara att ställa frågan - "vad får jag för det?". Det kan dra iväg hur mycket som helst...

Kammar för övrigt, är bland det sista man byter.
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
andersbrink skrev:
Mattes (Mathias Bohlin) telefonnummer är 070-7769006. Matte jobbade med Grottis och köpte sen utrustningen från dödsboet och portar fortfarande, fast på annan plats i 08. Hans egentrimmade Hayabusa lämnar runt 230 hästar på bakhjulet. Han kan sina saker. Förmodligen den bästa topplocktrimmaren för hojar i Sverige. Seriös.

Innan du börjar trimma, sätt en nivå du ska uppnå, annars blir det varken hackat eller malet. Prylar ska funka ihop, det är inget man uppnår genom att göra sakerna i olika steg. Sätt en prislapp på hur mycket det får kosta, sen är det bara att ställa frågan - "vad får jag för det?". Det kan dra iväg hur mycket som helst...

Kammar för övrigt, är bland det sista man byter.

Jag var ju lite sugen att börja lite smått redan förra året, men jag beslutade mig för att köra hojen en extra säsong original istället.

Jag skulle gärna hamna på drygt 160hk på bakhjulet. Så kanske dryga 180-185hk i motorn? Eftersom jag inte hållt på något alls med MCmotorer innan så har jag väldigt dålig koll på vad saker och ting kostar i slutändan, men kanske uppåt 20.000:- får jag väl sätta som ett tak.

Dock så skulle man ju vilja ha det som ett rullande projekt så man kan använda hojen mellan olika ingrepp.

Så portning, andra fuggar och kanske ett big bore borde vara en god bit på väg? Hur mycket vågar man plocka ur innan man hamnar på fel sida marginalerna på ett ungefär tror du?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Brukar inte dom där bigbore-kitten har kolvar som det ett komp på 12-13:1 det är väl där kusrarna finns att hämta?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hightuned skrev:
Brukar inte dom där bigbore-kitten har kolvar som det ett komp på 12-13:1 det är väl där kusrarna finns att hämta?

Välj på ett komp på max 12.5:1, värmen blir ofta ett problem. Satsar du ordentligt på toppen behöver du förmodligen varken större förgasare eller big bore för att nå ditt mål. Ett slip-on borde räcka. Du kanske inte får det lilla extra högst upp i varvtalsområdet men får istället ett brutalt vrid över hela registret.

T.ex. jag har avsiktligen trimmat min Bandit 1370 på det sättet, dvs mycket vrid över hela registret istället för toppeffekt. Kör 9.50 på 402 med bara motor och har nästan alltid den lägsta hastigheten av alla som kvalar i Super Gas Bike. Däremot så kommer jag iväg väldigt bra - pga av att den är så pass lättkörd och förlåtande. Minst 120 Nm i vrid från 4000 varv upp till 10500 varv. Maxar 142 Nm vid 7000. Effekt är inte allt, du måste även räkna in rolighetsfaktorn på landsväg.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
förlåt om jag snor tråden lite bara. Var kan man få tag på ett honings kitt? alltså så man kan hona själv, verktyg.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag vet att jag fått tips tidigare men ...

... jag har läst hela tråden och undrar nu:

Kan ett "budget" trim på min Bandit 1200 vara att porta toppen och byta avgas + öppnare filter och ombestyckning?

Var hamnar man i vrid/effekt (på ett ungefär)?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top